Oletko ihmetellyt, miten kännyköiden pikkuruisilla kameroilla saadaan nykyään niin hyviä kuvia? Vastaus on digitaalinen kuvankäsittely, ja sitä tehdäänkin raskaalla kädellä. Näemme kuitenkin usein testeissämme, ettei prosessointi pysty korjaamaan kaikkea.
Hyvin pienet kennot koostavat kuvan hyvin pienistä pikseleistä, ja vaikka pikselimäärät kasvavatkin vuosi vuodelta, tulevat kuvan heikkoudet yleensä esiin heti, kun kuvaa katsoo suurennettuna tai isommalta näytöltä.
Niin kauan, kun katsoo kuvia vain kännykän ruudulta ja etenkin somekanavien kautta – jotka pakkaavat kuvat niin, että niiden resoluutio, värintoisto ja dynamiikat tuhoutuvat – ei voi nähdä eroa siinä, onko kuva otettu iPhone 10:llä vai 13 Prolla.
Noin esimerkkinä.
Kalliiden kameroiden kanssa työskentelyyn tottuneet ammattikuvaajat harvoin käyttävät puhelintaan mihinkään kovin tärkeän kuvaamiseen, sillä rajoitteet ovat yhä oikeaan kameraan verrattuna liian suuret. Kuvaajakin saattaa kuitenkin olla kiinnostunut Sonyn uudesta kamerakännykästä, Xperia PRO-I:stä – jossa I viittaa sanaan Imaging –, sillä se on puhelimeksi jotakin aivan erilaista.
1-tuumainen kenno
Useimmissa kännyköissä on todella pienet kennot, mutta PRO-I on varustettu Sonyn kameroista lainatulla isommalla CMOS-sirulla.
Se on tuttu Sony RX100 VII -kamerasta, jonka 20 Mp:n CMOS Exmor R -kenno on halkaisijaltaan tuuman kokoinen. Sen pikselit ovat tavallista isommat: 2,4 µm. Esimerkiksi Xperia 1 III:n pikselikoko on 1,8 µm ja iPhone 13 Pron 1,9 µm.
1-tuumainen kenno on käytössä vain yhdessä puhelimen kolmesta kamerasta eli optisella kuvanvakaimella varustetussa 24 mm:n f2,0 -kamerassa, jossa on jopa f4,0:n aukko. Kaksi muuta kameraa ovat 16 mm:n f2,2 ja 50 mm:n f2,4. Kaikissa kolmessa on 12 Mp:n resoluutio.
12 megapikselin? Mitä tapahtui RX100 VII:n 20 megapikselille?
Mahduttaakseen CMOS-kennon kännykkään kahden muun kameran lisäksi, on Sony joutunut kutistamaan sitä. Niinpä myös kuva-ala on pienempi: käyttökelpoinen kuva-ala rajautuu 4:3-formaatilla 1 tuumasta 1/1,31 tuumaan. Ja samalla pikselimäärä vähenee 12 Mp:hen 20 Mp:n sijaan.
Ratkaisun haittapuolena on, että f2-aukko muuttuukin f7,1:ksi – tai f14,2:ksi, mikäli valitsee kännykän kameravalikosta aukoksi f4. Xperia 1 III:een verrattuna tilanne ei ole kovin paha, sillä siinä f1,7:n aukko vastaa f8,1:ä. iPhone 13 Pron pääkamerassa puolestaan f1,5:n aukko vastaa f6,8:a. Kaikki muunnettuna täysformaattikokoon kennossa ja sama koskee polttovälejäkin.
Cinema Paradiso
Melko kapean aukon (joka on ongelma kaikissa puhelimissa) vuoksi kameralla ei saa taustan pehmeäksi sumentavia nättejä bokeh-efektejä ilman raskasta kuvankäsittelyä. Sivuvaikutuksena kuvaan voi syntyä ei-toivottuja efektejä, joista ei koskaan ole vaivaa kameroilla, joiden aukko on 2 tai suurempi.
Sony on lainannut kennon lisäksi muitakin komponentteja kameraosastoltaan. Esimerkiksi autofokuksen, jossa on 90 % kuva-alasta peittävät 315 faasifokuspistettä ja reaaliaikainen tarkennus. Tällaista laatua odottaisi Sonyn Alpha-kameroista, mutta kännykässä tämä on aivan uutta.
Alpha-kameroilta osaamme odottaa myös erinomaista toiminnallisuutta erilaisine kuva- ja videoasetuksineen. PRO-I tarjoaa puhelimeksi poikkeuksellisesti monia Sonyn kameroihin tottuneelle tuttuja ominaisuuksia.
Videota voi kuvata 4K-resoluutiolla 24–120 fps:n nopeudella ja joko H.264- tai H.265-pakkauksella, halutessaan 21:9-formaatissa. Puhelimessa on itse asiassa kaksi videosovellusta: peruskäyttäjän Video Pro, jossa voi säätää valotusta, tarkennusta ja ISO-arvoa ja joka tarjoaa myös automaattivalotuksen, sekä edistyneempi Cinema Pro Sonyn Venice-väriprofiileilla ja pull-fokuksella.
Kännykkää voi käyttää myös kameran näyttönä USB:n tai HDMI/USB-dongelin kautta. Sen saa yhdistettyä Sonyn 3,5-tuumaiseen Vlog Monitoriin ja mikrofoniin 3,5 mm:n kuulokeliitännän kautta. Kaiken tämän saa kiinni Sonyn GP-VPT2BT-kädensijaan, jolloin kädensija muuttuu kompaktiksi kamerakalustoksi.
Still-kuvaus
Kamerasovellus muistuttaa valikoiltaan Sonyn Alpha-kameroista tuttua järjestystä ja on yhtä kattava ominaisuuksiltaan. Asetuksia on iso liuta ja valinnanmahdollisuuksia riittää: ISO-arvo 100–12 800:n väliltä, fokuksen seuranta, valosensori, kuvausnopeus 20/s asti ja 12-bittiset raakatiedostot (DNG).
Kuvat voi tallentaa myös JPEG-tiedostoina raakatiedostojen lisäksi tai sijaan ja joko kännykälle tai microSD-kortille. 10-bittiset HEIF-tiedostot eivät kuulu valikoimiin.
Sony on pyrkinyt mahdollisimman suureen käyttäjäystävällisyyteen ja lisännyt puhelimeensa videokuvaus/kameransuljinnapin ja kiinnityspaikan rannehihnalle sekä urittanut kännykän reunat. Puhelin tuntuukin todella hyvältä kädessä ja totuin nopeasti pitämään sitä vasemman peukaloni ja etusormeni välissä ja käyttelemään suljinta oikean käden etusormellani. Eroa oikean kameran käyttöön ei juuri ollut. Suljinnapin vieressä on myös ohjelmoitava lisänappi.
Kuvanlaatu
Loppujen lopuksi vain kuvilla itsellään on väliä, kun punnitaan, onko PRO-I nimensä arvoinen. Sanon heti, että kuvanlaatu on selvästi paras 24 mm:n objektiivilla ja 1-tuumaisella kennolla. Myös 16 mm:n ja 50 mm:n laajakuvat ovat hyviä, mutta kuvat näyttävät puhelimen parhaat puolet juuri 24 mm:n kameralla otettuna.
Toiset kaksi kennoa ovat paljon pienempiä ja siten herkempiä sirovalolle ja kohinalle, mutta jos pysyttelee 24 mm:n kamerassa mieluusti f2,0-aukolla, ei mikään muu kännykkä yllä PRO-I:n kuvanlaatuun. Kuvaaminen onnistuu ISO 1600:lla ilman suurempaa kohinaa. Värisiirtymät ovat järjestään todella hyvät ja ihon sävyt näyttävät luonnollisilta myös JPEG-formaatissa.
24-millinen tarjoaa myös loistavaa terävyyttä, mutta vertailun nimissä on sanottava, että vastaavan pystyy myös iPhone 13 Pro. PRO-I:n ja tavallisen puhelimen ero on 1-tuumaisen kennon kuvankäsittelyssä, joka tulee esiin vasta yli ISO 400:n.
Sonyn puhelimen hienouksiin kuuluu myös erittäin korkealaatuinen 4K-kuva ja hyvin kontrollissa pysyvät videot. Rolling shutter -ilmiötä tai artefakteja ei juuri näy, mitä nyt hieman pakkauskohinaa.
Jos vertaa tavalliseen kameraan kuten Fujifilm X100V:hen tai Sonyn uuteen a7 IV:een, näkee selvästi, että kehittyneimmilläkin kännyköille koneoppivine kuvankäsittelyineen on vielä pitkä matka yltääkseen oikeiden kameroiden kuvien dynamiikkaan, värintoistoon ja etenkin hämäräkuvauksessa syntyvän kohinan poistoon. Viimeisin on yleensä puhelinten heikoin lenkki, mutta vähemmän häiritsevää PRO-I:llä.
Onko Xperia PRO-I hyvä puhelin?
Suurin osa PRO-I:n kännykkäosuudesta on lainattu Sony Xperia 1 III -mallilta: 21:9-formaatin 4K OLED -näyttö 120 Hz:n virkistystaajuudella ja DCI-P3-väriavaruudella. Näyttöä vaivaavat samat puutteet kuin muitakin Xperia-malleja eli se ei ole riittävän kirkas ja kontrastiltaan vahva ollakseen selkeä päivänvalossa.
Yhteenveto: Sony Xperia PRO-I
Sony Xperia PRO-I on kuvanlaadultaan paras näkemämme puhelin – kunhan käyttää 1-tuumaisella kennolla varustettua 12 Mp:n kameraa. PRO-I on aivan erinomainen puhelin myös kännykkänä, mutta selvästi kiinnostava lähinnä kuvaajille, jotka etsivät parasta mahdollista kännykkäkameraa. Muita käyttäjiä ajatellen Xperia 1 III lienee parempi vaihtoehto, sillä PRO-I-mallissa maksetaan ennen kaikkea kalliista kamerasta ja sen edistyksellisistä still- ja videokuvausominaisuuksista.
Ainakin toistaiseksi – siis ennen kuin pääsemme testaamaan 20 Mp:n 1-tuumaisella CMOS-täyskennolla varustettua Leican Leitz Phone 1 -puhelinta – on Sony PRO-I markkinoiden paras kännykkäkamera.