Tanska on kaiutinmaa – tuskin missään muussa maassa on yhtä monta kaiutinvalmistajaa asukasta kohden. Ja ilmiselvien nimien lisäksi tanskalaisia kaiutinmerkkejä on enemmänkin.
Se tuli selväksi, kun Peter Lyngdorf kutsui itsensä kahville kuunteluhuoneeseeni kertoakseen uusimmasta projektistaan, jonka nimi on Radiant Acoustics.
Radiant Acoustics on Argon Audiosta ja Vestlydistä tunnetun Nordic Hi-Fin uusi brändi. Merkin ensimmäinen tuote on Clarity 6.2 -kaiutin. Mutta mihin ihmeeseen tarvitaan uutta kaiutinmerkkiä, kun niitä on jo niin paljon (ja Peter Lyngdorf itse omistaa niistä kourallisen)?
Peter Lyngdorfille kyse on synergiaeduista. HiFi Klubbenin lisäksi yrittäjä omistaa useita muitakin (esimerkiksi Dalin, Lyngdorf Audion ja Purifin), ja hän haluaa saada yritystensä kehittämät tekniikat yhä useamman kuluttajan saataville. Sen vuoksi monet hänet yrityksistään ovat tehneet yhteistyötä.
Kaiutinmallin ylpeys on bassoelementti, joka on 6,5-tuumainen versio Purifin Ushindi-elementistä. Sen tunnistaa reunakannakkeestaan, joka puolikaaren sijaan muistuttaa vuorijonoa. Tunnusomaisen ripustuksen tarkoitus on vähentää säröä ja mahdollistaa kalvolle pidemmän iskusuhteen. Ushindi-bassoelementissä on monenmoista patentoitua ratkaisua estämään säröilyä sekä mekaanisen että magneettisen rakenteen osalta. Ja siinä on onnistuttu. Peter Lyngdorfin mukaan Purifi-elementti on maailman puhdassointisin bassoelementti:
”Purifi on kehittänyt aivan huikeat kaiutinelementit, mutta kovin moni ei vielä hyödynnä niitä. Se johtunee niiden kalliista hinnasta. Mutta me halusimme tehdä jotakin, josta yhä useampi pääsisi nauttimaan. Ja niin syntyi Radiant Acoustics.”
Diskanttielementti puolestaan on Dalin kehittämä AMT-elementti (kun omistaa useita kaiutinyrityksiä, ei tarvitse lähteä kovin kauaksi etsimään sopivia osia). Jotta suuntauksen säätö olisi mahdollisimman tarkkaa, on elementti kiinnitetty suuntaimeen ja varustettu dispersiolinssillä. Lopputuloksena diskantti suuntautuu tasaisesti koko työskentelytaajuudeltaan. Jopa 20 kHz:lla taso tippuu vain 6 dB akseliltaan. Aika hyvin näin suurelta kalvolta.
”Kaikki kaiuttimet ovat täynnä kompromisseja. Mutta meidän kaiuttimissamme on tehty parhaat kompromissit!”
Radiant Acoustics Clarity 6.2 on jämäkkä kaiutinmalli. Vaikka kaappi on pieni, se on jäykistetty sisältä, mikä vakauttaa myös bassoelementtiä. Etuosa on tehty sandwich-rakenteella, jossa 21-millisen MDF-levyn ja 15-millisen alumiinilevyn välissä on kumia.
Kaiuttimet ovat saatavilla mattamustan ja mattavalkoisen lisäksi myös pähkinäviiluisina. Ylimääräisiä koristeluita, kuten kangasta, ei ole käytetty.
Kaapin sivuilla on kaksi Purifi Ushindi -passiivisäteilijää. Niissä ei ole magneettirakennetta tai puhekelaa, ja ne toimivat samassa tehtävässä kuin bassorefleksiportti. Ratkaisu on kallis, mutta riittävän kokoinen bassorefleksiportti olisi tehnyt pienestä kaapin mahdottoman ison ja syvän.
”Moni väittää kaiuttimiaan tinkimättömiksi. Se on hölynpölyä, sillä kaikki kaiuttimet ovat täynnä kompromisseja. Mutta meidän kaiuttimissamme on tehty parhaat kompromissit!”
Radiant Acoustics Clarity 6.2 on jalustakaiutin, mutta hyllykaiuttimeksi sitä ei kannata erehtyä luulemaan. Kaiutin nimittäin vaatii tarkat mitat täyttävän jalustan. Ennen kuin minulle myönnettiin kaiuttimet testiin, jouduin todistelemaan puhelimessa, että korvani ovat kuunteluhuoneessa tasan oikealla korkeudella. Sekä kertomaan kaiuttimen ja kuuntelukohdan välisen etäisyyden. Syy on siinä, että diskantti pitää saada samalle korkeudelle kuin kuulijan korvat – tai ainakin suunnata niitä kohti. Kaiuttimien suuntaus nimittäin on leveyssuunnassa laaja, mutta pystysuunnassa paljon pienempi.
Kaiuttimet on suunniteltu soittamaan suoraan eteenpäin, mutta omassa kuunteluhuoneessani ne tuntuivat toimivan parhaiten hiukan kuulijaa kohden käännettynä (toe-in).
Liitäntäpuoli on varsin yksinkertainen: kahteen kullattuun terminaaliin menevät vain banaaniliittimet. Peter Lyngdorf nimittäin inhoaa ruuviliittimiä kuorituille kaapeleille, sillä hänen mukaansa ne johtavat ajan saatossa heikkoon kytkentään. Olen samaa mieltä, ja käytänkin kaikissa omissa kaapeleissani kiinteitä banaaniliittimiä.
Vaatii vahvan vahvistimen
Radiant Acoustics Clarity 6.2 ei ole järin kovatehoinen kaiutin. 1 watilla äänenpaine on 82 dB. Mutta tilanne ei ole niin paha kuin miltä se ehkä kuulostaa, sillä impedanssi on 4 ohmia. Useimmat valmistajat eivät kerro kaiuttimen herkkyyttä 1 watilla, vaan 2,83 voltilla – joka vastaa 1 wattia 8 ohmilla. Näin mitattuna Clarity 6.2:n herkkyys on 85 dB. Eli edelleen aika tehoton. Valmistaja suositteleekin ainakin 100 watin vahvistintehoa per kanava.
Itse käytin NAD C 298 -vahvistinta, joka antaa 2 x 340 wattia 4 ohmilla. Se oli riittävä, mutta volyymisäädintä piti kääntää kaakkoon, jotta kaiuttimet heräsivät eloon. Päätevahvistin perustuu Purifin Eigentakt-vahvistinmoduuliin, joten koko ketju on yhtä Purifia.
Radiant Acoustics Clarity 6.2:n äänenlaatu
Kaikessa yksinkertaisuudessaan Radiant Acoustics Clarity 6.2 näyttää Lyngdorf-tuotteelta. Mahtaako se myös kuulostaa siltä?
Kyllä vain! Kaiuttimet noudattavat Peter Lyngdorfin sointifilosofiaa eli ne välttävät mahdollisuuksien mukaan minkäänlaista omaa ääntä.
Monet kuunteluhuoneessani vuoden aikana käyvät kaiuttimet kuulostavat todella hyvältä ja hurmaavalta. Soiton ilo, viihdyttävyys ja muhkeus ovat usein sopivia kuvailuja. Mutta harvoin törmään kaiuttimiin, jotka kuulostavat näin vähän miltään.
Miten sellainen muka voi olla hyvää? Eikö kyse kuitenkin ole musiikin nauttimisesta?
On toki, mutta mikäli kaikki levytykset kuulostavat yhtä viihdyttäviltä, ei hauskuus ole musiikissa itsessään, vaan laitteistossa.
Harvoin olen kuullut jazzklubin akustiikan toistuvan niin selkeästi Jazz at the Pawnshopin I’m Confessin’ -kappaleella. Harvoin olen myöskään voinut erotella Koyaanisqatsin kuoron eri äänet toisistaan näin tarkasti.
Olen kuullut kummatkin teokset paremmalla herkkyydellä, mutta en näin paljaina.
Disturbedin Sound of Silence -coverkappale asettaa monet kaiuttimet hankalaan paikkaan sisällyttämällä akustisen kitaran soiton samaan kohtaan orkesterin crescendon kanssa. Radiant Acoustics Clarity 6.2:lle tilanne ei vaikuta olevan lainkaan vaikea. Jäin tosin toivomaan, että käytössäni olisi ollut jokin todella tehokas vahvistin, kuten Musical Fidelity M8xi.
En menisi väittämään, että NADin vahvistimesta loppui puhti, mutta olisi kiinnostavaa kokeilla kaiuttimia isommalla dynaamisella reservillä varustetun vahvistimen kanssa.
Basso on syvä. Teknisten tietojen mukaan alin leikkaustaajuus on 35 Hz, mikä on näin pienelle kaiuttimelle harvinaista. Ja kyseessä on siis passiivikaiutin ilman mahdollisuutta DSP-taikoihin.
Näin syvällä bassolla varustetut pienet jalustakaiuttimet voi laskea yhden käden sormilla. Äkkiseltään mieleen tulee vain Buchardt S400 MKII.
Kilpailijat
Radiant Acoustics Clarity 6.2 on ehkä highend-standardeilla halpa, mutta silti tyyris kaiutinmalli.
Samalla rahalla saa esimerkiksi poikkeuksellisen hyvän ja kauniisti viimeistellyn Bowers & Wilkins 705 S3 Signature -parin. On makuasia, pitääkö enemmän B&W:n lämmöstä vain Clarityn niukkuudesta. Dali Rubikore 2 tehdään samalla tehtaalla kuin Radiant Acoustics. Dali maksaa kolmanneksen vähemmän ja tarjoaa jättimaisen akustisen maiseman. Mutta sointi ei ole yhtä maltillisen selkeää kuin Clarity 6.2:lla.
Revival Audio Atalante 3 on soinniltaan kuiva ja paljastava, ja laulu toistuu ehkä hiukan paremmin. Mutta yhtä tarkka sekään ei ole.
Bassontoistoltaan harva jalustakaiutin pääsee niin matalalle kuin Radiant Acoustics. Jos on mieltynyt urkumusiikkiin tai haluaa stereo-kotiteatteriinsa täyden rekisterin, ei mikään voita Clarity 6.2:a.
Yhteenveto
Peter Lyngdorfin halusi tuoda Radiant Acoustics Clarity 6.2:n muodossa muiden yritystensä, etenkin Purifin, kehittämiä tekniikoita halvemman hintaluokan kaiuttimiin. Lopputuloksena on syntynyt ainutlaatuinen kaiutinmalli, joka ei juuri kompromisseihin tyydy. Kaiutinelementit ja kaappi ovat huomattavasti kalliimpien laitteiden luokkaa.
Jos kaipaa sointiin lämpöä (jota Peter Lyngdorf todennäköisesti kutsuisi värittymiseksi), ei Clarity 6.2 ole oikea kaiutinmalli. Se toistaa musiikin todella paljaana ja uskollisesti alkuperäisäänitykselle. Värittymistä tai säröilyä ei ole juuri lainkaan, ja kaikki muu ketjussa kuuluu enemmän kuin itse kaiutin.
Tämä asettaa kovat vaatimukset vahvistimelle, jonka on oltava sekä tehonsa että dynaamisuutensa puolensa hirvittävän vahva. Jos sellaisen omistaa ja kaiuttimien pelkistetty ulkonäkö miellyttää, voi Clarity 6.2 olla todella hyvä ostos.