Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

: Pelinäytöt

Pikseliralli – nopeat, tarkat ja coolit

Tehokkaalla pelikoneella ei tee mitään ilman samantasoista näyttöä. Katsastimme tämän hetken kuumimmat näytöt, jotka saavat peli-PC:n loistamaan.

/ 09.08.2017 - 13:09
Pelinäytöt

Olet varmaankin jo panostanut aikaasi ja rahaasi löytääksesi ja hienosäätääksesi itsellesi täydellisen tietokoneen, jolle uusimpien ja vaativimpien pelien pyörittäminen on pelkkää leikkiä. Ei siis ole mitään järkeä yhdistää hienoon koneeseen vanhaa ja hidasta näyttöä. Ehei, setti vaatii uutta, hieman nopeampaa ja hieman suurempaa näyttöä, eikö vain? Ennen ostopäätöstä kannattaa paneutua tarjontaan hiukan. Kokosimme tähän hyödyllisiä vinkkejä pelinäytön ostoa harkitsevalle: mitä pitää ottaa huomioon ja mitkä mallit ovat tarkemman tutustumisen arvoisia?

Näytön koko ja resoluutio

Ihan kuin televisiot, ovat myös PC-näytöt kasvaneet kokoa viime vuosina. Samoin hinnat ovat laskeneet, eli itseään ei tarvitse maksaa kipeäksi kunnollisen kokoisesta näytöstä. Nyrkkisääntönä voi ajatella, että isompi on parempi, mutta kannattaa toki muistaa, että näyttöä katsellaan lähempää kuin televisiota.

Resoluution on hyvä olla vähintään 1920×1080 pikseliä (Full-HD). Monissa uudemmissa 27-tuumaisissa resoluutio on 2560×1440 (kutsutaan nimellä WQHD). Sitten on vielä 4K-näytöt, joiden resoluutio on 3840×2160 (UHD). Sanomattakin lienee selvää, että mitä enemmän pikseleitä, sitä terävämpi kuva. Tietokoneen pitää kuitenkin pystyä suoriutumaan pikselimäärästä, joten tarkista koneesi ominaisuudet ensin. On turha satsata korkearesoluutioiseen näyttöön, jos tietokone ei pysty hyödyntämään uusinta laatua.

Paneeli

Tässä kohtaa hommat käyvät kiinnostaviksi. Markkinoilla on kolmenlaisia LCD-näyttöjä: TN, VA ja IPS. Ensimmäinen eli TN (Twisted Nematic) on edullisin vaihtoehto. Sen päivitysvauhti on nopea, ja hintansa vuoksi se on laajimmin saatavilla oleva. Valitettavasti katselukulma ei yleensä ole järin hyvä, vaan kuva näyttää sivusta katsottuna vuotavan. VA-tyypissä (Vertical Alignment) on hyvä kontrasti, hienot värit ja syvä musta. Tämä tyyppi ei kuitenkaan oikeastaan sovellu pelaamiseen, sillä se ei päivitä kuvaa kovinkaan nopeasti, mikä aiheuttaa niin kutsuttua ghosting-efektiä. Viimeinen vaihtoehto on IPS (In-Plane Switching), jonka värit ovat hienoimmat, musta hyvä ja katselukulma laaja. Sekään ei ole yhtä nopea päivittymään kuin TN-paneeli, joten epäselvää kuvaa aiheuttavaa ghosting-efektiä voi ilmetä IPS:lläkin.

Pari muuta huomioitavaa asiaa:

Kirkkaus. Tarkista näytön luoman valon määrä, sillä se vaikuttaa kuvanlaatuun. Kirkkautta mitataan niteillä, ja useimpien näyttöjen enimmäiskirkkaus on 300 nitiä tai enemmän.

Kontrasti. Myös kontrasti on tärkeä kuvanlaadun kannalta. Useimmissa näytöissä kontrasti on 1 000:1, ja muutamassa enemmänkin. Älä hämäänny “dynaamisesta kontrastista” – se ei anna todellista kuvaa kontrastin tasosta.

Vasteaika ja virkistystaajuus

Pelinäytössä vasteaika on erityisen tärkeä. Sitä mitataan millisekunteina (ms), ja se kertoo kuinka nopeasti pikseli muuttuu yhdestä harmaasta toiseksi. Mitä lyhyempi vasteaika, sen parempi ja sitä vähemmän kuva suttaantuu nopeatempoista sisältöä katsoessa.

Virkistystaajuus kertoo, kuinka monta kuvaa näyttö pystyy esittämään sekunnin aikana. 60 Hz riittänee useimpiin peleihin, mutta jos kuvassa on paljon nopeita liikkeitä saattaa se muuttua suttuiseksi tai osoittaa merkkejä “screen tearing” –ilmiöstä, eli siitä ärsyttävästä näytön jakautumisesta, kun koko kuva ei ehdi päivittyä kerralla.

G-Sync ja Sync Free

Screen tearingia estääkseen ovat kaksi suurinta näytönohjainvalmistajaa kehittäneet ratkaisunsa näytönohjaimen ja näytön saumattoman yhteistyön varmistamiseksi. Markkinoiden suurin eli Nvidia kutsuu siruaan nimellä G-Sync. Se lisää näytön hintaa huomattavasti. Kilpailija, AMD käyttää ohjelmistoa nimeltä Free Sync.

Molemmat huolehtivat siitä, että kuva toistuu pehmeästi eikä rikkoudu. Eri valmistajien tekniikat eivät ikävä kyllä toimi toistensa kanssa, joten et voi käyttää AMD:n näytönohjainta ja Nvidia G-Sync -näyttöä tai toisin päin.

4K ja 144Hz

Päätimme jakaa testin kahteen osaan, koska markkinoilla näkyy selvä kahtiajakautumisen trendi. Suosituimmat pelinäytöt on varustettu huikealla 144 Hz:n virkistystaajuudella. Supernopeat näytöt sopivat ammattilaispelaajien lisäksi harrastajille. Toinen vaihtoehto on 4K-näyttö, joka yleistyy kovaa vauhtia. Monet valmistajat ovatkin havahtuneet tekemään erityisiä 4K-pelinäyttöjä. Useimmat 4K-näytöt ovat silti edelleen toimistokäyttöön tarkoitettuja, mikä rajoittaa valinnanvaraa. Teknisten rajoitteiden vuoksi tämän päivän 4K-näytöt suoriutuvat 60 Hz:n virkistystaajuudesta. Toisin sanoen pitää valita nopeuden ja resoluution väliltä.

Testistä

Pelaamiseen tarkoitettuja näyttöjä kannattaa tietysti testata parhaita uusimpia pelejä kokeilemalla. Pelejä pyöritettiin tehokkailla pelikoneilla, joissa on uusimmat Nvidian ja AMD:n näytönohjaimet. Subjektiivisen kokemuksemme lisäksi otimme arvioissamme huomioon hinnan, rakenteen laadun ja lisäominaisuudet.

Samsung C27FG70

Astu peliin!

Kaartuva näyttö luo upean elokuvamaisen laajakuvavaikutelman pelaamiseen.

Suuri näyttö, jonka kaartuva muotoilu toimii täydellisesti etenkin 3D-peleissä; tuntuu kuin olisi todella pelin sisällä.
Vain Full HD -resoluutio. Ei DVI- tai VGA-sisääntuloja – mutta kukapa sellaisia tänä päivänä kaipaisikaan?
Lue koko testi

BenQ ZOWIE XL2735

Silmälappupeliä

Vakavasti pelaamiseen suhtautuvat arvostanevat BenQ:n sivusuojin varustettua näyttöä.

Todellinen pelinäyttö, jossa korkea resoluutio ja iso ruutu. Hinta on valikoiman puolivälistä.
Ei paljoakaan moittimista. Kuva on vain hiukan parempi kuin Asuksella ja Samsungilla. Ei erityisen kirkas.
Lue koko testi

Asus ROG Swift PG279Q

Korkearesoluutioinen erikoisherkku

Asus-näyttöjen ylellinen lippulaivamalli on hintansa arvoinen.

Suuri näyttö, hienostunut värintoisto, korkea resoluutio ja 165 Hz:n päivitys taajuus. Laadukas rakenne. Herkullinen luksustuote.
Ylellisyys maksaa, ja aika paljonkin. Jos ei tarvitse huippuresoluutiota, on edullisempiakin vaihtoehtoja.
Lue koko testi

AOC Agon AG251FZ

Nopeista nopein pelinäyttö

AOC:n näyttö on kaksi kertaa nopeampi kuin muilla.

Hullunnopea näyttö, joka ei edes ole kovin kallis. Liitäntöjä löytyy joka lähtöön.
Resoluutio voisi olla parempikin ja näyttö suurempi, mutta hintaan nähden valittamista ei oikein ole.
Lue koko testi

Acer Predator XB271HU

Punajalkainen petolintu

Acer tarjoaa coolin ja kohtuuhintaisen pelinäytön.

Kirkas, suorituskykyinen ja uskottavan näköinen pelinäyttö. Tuki Nvidian G-Syncille.
Kuva ei ole testin parhaimmistoa. Ei DVI-sisääntuloa.
Lue koko testi

Samsung U28H750

Sopiiko TN-näyttö pelaamiseen?

Samsung-näytön kuva ei ole yhtä eloisa kuin kilpailijoilla mutta ainakin se on nopea.

Nopea vasteaika ja 4K-resoluutio tekevät Samsungista sopivan muuhunkin kuin Excelin ja Facebookin pyörittämiseen.
Värit ja kirkkaus eivät yllä kilpailijoiden tasolle. Ei USB-hubia eikä kaiuttimia.
Lue koko testi

Asus ROG Swift PG27AQ

Tyylikäs peluri

Asus-näyttö hämää toimistomaisella ulkonäöllään: sisältä se on oikea tehopakkaus.

Tyylikäs design. Säätövaihtoehtoja on hyvin ja kuvanlaatu on erinomainen.
Vain kaksi USB-porttia. Sisäänrakennetut kaiuttimet ovat melko heikko esitys.
Lue koko testi

AOC Agon AG271UG

Kaikki herkut kohtuuhintaan

AOC on kilpailijoitaan edullisempi ja tarjoaa silti 4K:n ja G-Syncin.

Uskomattoman paljon vastinetta rahoille, erityisesti Nvidian G-Sync on iso plussa.
Värit ovat hieman sameat. Hyvin nopeissa liikkeissä näkyy ghosting-ilmiötä.
Lue koko testi

Acer Predator XB321HK

Iso näyttö, iso hinta

Jos pelihuoneen muilla varusteilla riittää tehoja, on Acerin peto luonteva valinta.

Acerin näyttö on terävä ja värikäs ja G-Syncin ansiosta kuva on sulava uusimpienkin pelien kanssa.
Hintaan nähden sisääntuloja on vähän ja korkeampi virkistystaajuus olisi paikallaan. Kaiuttimet eivät ole erityisen hyvät.
Lue koko testi
John Hvidlykke
(s. 1964): Toimittaja. John on pyörinyt tekniikkatoimittamisen maailmassa jo vuodesta 1982 (!) ja LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 2013. Hän on työskennellyt monipuolisesti eri rooleissa ja eri medioissa sekä kirjoittanut kirjoja ja oppaita IT-puolelta. John kirjoittaa LB-sivustolle hifi-, kaiutin-, tietokone-, peli- ja historia-aiheista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salamannopea mesh-verkko

Enemmän AI-tehoja

Pelaajalle ja tekijälle

Parempi kuin paras – ja kalliimpi

Täydellinen budjettiluokan PC

Vähän enemmän vähän halvemmalla

Käsittämättömän kova

Tehopakkaus viihtymiseen

Ensimmäinen Snapdragon-kone testissä!

Hillitty pelikannettava kohtuuhintaan

Pistimme näppimme peliin: suuri pelinäppäimistövertailu!

Saisiko olla ekstranäyttö?

Ääni & Kuva
Scroll to Top