Erinomaisen kotiteatteritunnelman saavuttaminen omassa olohuoneessa ei ole ihan helppoa – varsinkaan, jos ei ole ihastunut kulmikkaisiin jättivahvistimiin ja isoihin kaiutinkaappeihin. Useimmat valitsevatkin soundbarin, ja sellainen toimii mainiosti, itsellänikin on soundbar. Tarjolla on kuitenkin parempiakin vaihtoehtoja, joilla äänestä saa isompaa ja parempaa ilman, että koko olohuone on täynnä tekniikkaa.
Marantzin pienikokoinen surroundvahvistin on erinomainen esimerkki tästä. NR1711-vahvistin on vain 17 cm korkea ja on tyylikäs niin mustana kuin hopeanvärisenä versiona. Omaan tilaan sopivat kaiuttimet voi valita seinäkiinnikkeisinä, jolloin kokonaisuus on melko hillitty ja joka tapauksessa laadukkaampi kuin useimmat soundbarit.
Ääntä katosta
Marantz NR1711 on varustettu kaikilla kotiteatteriin vaadittavilla ominaisuuksilla. Siinä on kolmiulotteinen surround, eli ääntä tulee halutessaan ylhäältäkin. NR1711:ssä on nimittäin kaksi korkeuskanavaa 5.1-äänen lisäksi, ja se on yhteensopiva niin Dolby Atmoksen kuin DTS:X:n kanssa. Tällaisiin ääniraitoihin sisältyy metadataa siitä, mihin kukin ääni pitäisi äänikuvassa sijoittaa huolimatta siitä, kuinka monta kanavaa ja kaiutinta on käytössä.
Laitteessa on lisäksi Dolby Atmos Height Virtualization ja DTS Virtual:X, jotka simuloivat korkeuskanavia tavallisilla kaiutinratkaisuilla silloin, kun erillisiä korkeuskaiuttimia ei ole. Tulos ei toki ole yhtä hyvä kuin oikeilla kaiuttimilla, mutta tuo kuitenkin enemmän kolmiulotteisuuden tuntua verrattuna siihen, että toiminto on pois käytöstä.
Jos ääni yläpuolelta ei houkuttele ja haluaa sen sijaan ekstratakakaiuttimet, toimii NR1711 myös tavallisena 7.1-vahvistimena. Jos on mahdollisuus sijoittaa kaiutinpari kattoon tai laittaa Atmos-kaiuttimet etukaiuttimien päälle, suosittelen ensisijaisesti sitä vaihtoehtoa, sillä äänikuvasta tulee ehdottomasti isompi ja uskottavampi.
8K-video ja HDMI 2.1
Marantzin viritinvahvistimessa on uusimman tyypin videopiirit, jotka tulevat 8K-signaalia ja 4K:ta peräti 120 Hz virkistystaajuudella. Pelaamista ajatellen vaihteleva virkistystaajuus (VRR, Variable Refresh Rate) on erinomainen ominaisuus. PS5 ja Xbox Series X tarjoavat pelielämyksiä Ultra HD-resoluutiolla ja hurjan nopeilla liikkeillä!
NR1711 on varustettu eARC:lla (Enhanced Audio Return Channel), joka poimii korkearesoluutioisen äänen television äänenpalautuskanavasta valmiiksi kytketyn HDMI-johdon kautta. Näin voi liittää kaikki video- ja pelilähteensä suoraan televisioon, jolloin ääni tulee korkearesoluutioisena vahvistimeen yhden HDMI:n kautta. Pelaamiseen tämä on erityisen suositeltavaa, jotta saa mahdollisimman pienen viiveen (input lag).
7.1, vaan ei 7.2
Marantz väittää viritinvahvistimen olevan 7.2-kanavainen, eli siinä olisi kaksi subwoofer-kanavaa, mutta tämä ei ole totta. Silloin vahvistimen pitäisi pystyä käsittelemään molemmat kanavat erikseen, jolloin tilassa voisi olla kaksi subwooferia eri etäisyyksillä omilla jakotaajuuksillaan ja EQ:llaan. Subwoofer-ulostulot ovat kuitenkin tässä täysin identtiset, eli kyseessä ei ole 7.2.
Laitteisto
Kotona televisiohuoneeni on noin 15 neliön kokoinen, ja äänimaailmasta tekevät eläväisen lasi-ikkunat ja parketti, joita matot ja huonekalut toki hiukan vaimentavat. Uskon olohuoneeni kuvastavan hyvin tavallista kotiteatteriympäristöä, jollaiseen Marantzin vahvistinkin on suunnattu. Onhan se ajateltu tavallisille ihmisille, jotka haluavat tyylikkään näköisen, sisustukseen sujahtavan laitteen.
Käyttämäni kaiutinsysteemi on tavallinen 5.0, jossa on edessä Bowers & Wilkins 702 S2 Signature ja takana 705 S2 Signature. Kaiuttimet ovat upeat ja vähän turhankin kalliit, ja paljastavat äänilähteen heikkoudet aika armotta ollen samalla aina miellyttävät kuunnella. Seinällä komeilee Sonyn 77-tuumainen AG9 OLED, jonka kuvapaneeli toimii samalla television kaiuttimena eli vahvistimen keskikanavana. Tällä hetkellä en omista subwooferia, joten erotan hyvin, kuinka vahvan basson vahvistin itse tuottaa.
Kalibrointi
Marantz NR171:ssa on selkeä valikko aloittelijoille: halutessaan kaiken voi käydä läpi askel askeleelta opastettuna. Vahvistin tuntuu sanovan rauhoittavasti: ei mitään hätää, kaikki menee hyvin…
Audyssey MultEQ:n automaattikalibrointi säätää kaiuttimet tasapainoon, joten ei ole kovin vaarallista, vaikka kaikki kaiuttimet eivät olisikaan samaa merkkiä ja tyyppiä. Itse suosin Audyssey Reference -asetusta, joka korjaa kuuluvat ongelmat ja tekee äänitasapainosta luonnollisen.
Uusi, aika siisti ominaisuus on, että NR1711 voi tallentaa kalibroinnin kahteen muistipaikkaan. Näin voi siis tehdä kalibroinnin vaikka subwooferilla ja ilman, ja vaihdella niitä sitten tarpeen mukaan. Itse tallensin yhden kalibroinnin, jossa tv on keskikanavana ja yhden kokonaan ilman keskikanavaa, sillä tv ei toimi hyvin musiikin kuunteluun. Niinpä valitsen keskikanavallisen kalibroinnin silloin, kun katson elokuvaa; näin hahmojen puhe tulee suoraan ruudulta. Kun taas kuuntelen musiikkia, vaihdan toiseen kalibrointiin, jolloin keskikanavan työt siirtyvät kahden etukaiuttimen vastuulle. Tällaista ei ole aiemmin voinut kovin helposti tehdä, mutta nyt vaihto tapahtuu yhdellä napinpainalluksella. Jo tämä ominaisuus yksin riittää perustelemaan, miksi kannattaa valita NR1711 edeltäjänsä NR1710:n sijaan.
Kuva: Marantz
Leffateatterin ääntä olohuoneessa
Olohuoneeni ei ole täysin symmetrinen, vaan vasen kaiutin suuntaa avoimeen tilaan, kun taas oikea on vähän puristuksissa nurkassa, mikä saa basson tuntumaan liioitellulta ja värittyneeltä. Tässä mitataan tilakorjauksen toimivuus, jos missä! Se siistiikin basson ongelmataajuudet hienosti, jolloin äänikuvasta tulee tiukempi ja luonnollisempi matalimmilta oktaaveiltaan. Minun olohuoneessani tämä on isoin vaikutus, jonka tilakorjaus saa aikaiseksi, ja Audyssey Reference -asetus jättää muuten B&W-kaiuttimien oman sointivärin rauhaan.
Jos on varaa panostaa 800 euroa vahvistimeen mutta ei kaipaa näin kompaktia tyyliä, on tarjolla tehokkaampia ja parempiakin vaihtoehtoja. NR1710 kuulostaa kuitenkin todella hyvältä, ja omassa olohuoneessani pystyin soittamaan helposti tarpeeksi kovaa, jotta sain tunnelman kohdilleen. Arkikäytössä minulla on Sonos Arc -soundbar, joka ei ei erinomaisuudestaan huolimatta pääse lähellekään tämän laitteiston eloa.
Totta kai laatukaiuttimilla on iso merkitys tässä kokonaisuudessa, mutta selvästi myös Marantzin viritinvahvistimella on näppinsä pelissä. Interstellarin tunnelma saa ihoni kananlihalle useampaan kertaan. Musiikki. Dialogi. Näyttelijöiden upeat suoritukset ja kemia loistavat läpi, eikä tällainen elokuva tunnu miltään, jos äänenlaatu on huono. Haluaisin jopa sanoa, että en jäänyt kaipaamaan mitään. Puhe tuli esiin loistavasti, samoin musiikki. Kaunista yhteispeliä takakaiuttimilta, jotka maalaavat laajan ja koherentin äänikuvan!
NR1710-vahvistin kuulostaa siltä kuin Marantzilta odottaisikin: lämmin keskirekisteri ja hyvää erottelevuutta ylä-äänissä. Tehojen puute ei vaivaa ainakaan omassa olohuoneessani, sillä tämänkokoisen tilan täyttäminen äänellä ei vaadi kovin kummoisia. Jälleen vaihtaessani Sonoksen soundbariin kutistuu ääni varjoksi itsestään. Marantzin vahvistin on yksinkertaisesti paljon tehokkaampi ja laadukkaampi kuin Sonos Arcin elektroniikat.
Musiikkikin kuulostaa kolossaalisesti paremmalta kun soundbarilla sekä surroundina että stereona. Lisäksi ääni on parempi kuin muilla testaamillani pienillä vahvistimilla. Tehoja lukuun ottamatta en pidä Marantzin linjakasta laitetta huonompana kuin saman luokan isompia vahvistimia.
Testihuoneen paljastukset
Toimituksen testihuone on symmetrinen ja akustiikaltaan hallitumpi. Se on tuplasti isompi kuin olohuoneeni ja paljastaakin tarkemmin tehojen puutteen.
Kaiuttimina on Procella THX 7.1 -systeemi, johon kuuluu Martin Logan SLM -kattokaiuttimet Atmos-ääntä varten.
Kuten epäilinkin, on Marantzin äänikuva suurempi, kun yhdistää siihen 5.1-kaiuttimet ja käyttää kattokaiuttimia vain Atmokselle aidon 7.1-konfiguraation sijaan. Jälleen tätä kannattaa kokeilla tallentamalla kaksi eri versiota kalibroinnista. Tosin näiden kahden välillä vaihtaessa on kytkettävä kaiuttimet uudelleen vahvistimen takaa, joten ihan saumattomasti vaihto ei suju.
Tällä kaiutinjärjestelmällä on selvää, ettei Marantzin vahvistin ole kaikkein tehokkain lajissaan. Dramaattisista ääniefekteistä puuttuu kovalla volyymilla dynamiikkaa, mikä himmentää ääniraidan realistisuutta. Sen kanssa voi kuitenkin elää. Tärkeintä on, että esiin tulevat sävyt toistuvat laadukkaasti, ja se on varmaa. Surulliset elokuvakohtaukset aiheuttavat nyyhkyttelyä ja jännittävät trillerit saavat niskakarvat pystyyn.
Musiikin striimaus
Koska kyseessä on kaikkeen pystyvä surround-vahvistin, pitää toki mainita, että myös musiikin suoratoisto onnistuu vaivatta. Käyttöliittymä on nimeltään Heos ja se muistuttaa paljon Sonosta. Muita Heos-laitteita voi soittaa osana monihuonejärjestelmää aivan kuten Sonos-laitteita. Ensin ladataan sovellus, kirjaudutaan sisään haluamaansa musiikkipalveluun – vaikkapa Spotify, Tidal tai Deezer – ja siitä vain soittamaan musiikkia. Heos ei tue Apple Musicia ja YouTube Musicia, mutta ratkaisu löytyy siitä, että NR1711:ssä on AirPlay ja Bluetooth.
Johtopäätökset
Kun olemme aiemmin testanneet kompakteja vahvistimia, on Marantz aina ollut luokkansa testivoittaja. Ja 7.1-konfiguraation NR1711 on Marantzin tähän mennessä paras viritinvahvistin.
Ääni on uskomattoman tasapainoinen ja kaunis, ja tehot riittävät täyttämään pienen olohuoneen helposti silloinkin, kun haluaa katsoa toimintaelokuvaa kovalla volyymilla. Vahvistin sopii hyvin myös yli 25-neliöisiin olohuoneisiin, mutta jos odottaa elokuvateatteritasoista jylinää, eivät 50 wattia per kanava riitä.