Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

TESTISSÄ: Fujifilm GFX100RF

Pieni vallankumous

Fujifilm GFX100RF on ainutlaatuinen kamera, joka tarjoaa paljon käyttömahdollisuuksia niin ammattilaisille kuin amatööreillekin.

/ 08.04.2025 - 14:19
Fujifilm GFX100RF

Ääni & Kuva kiteyttää

  • Kompakti keskikoon kamera luokkansa johtavalla kuvanlaadulla. Digitaalinen rajaus neljässä eri polttovälissä. Kuvasuhteen valinta erillisestä säätimestä. Nopea ja äänetön automaattitarkennus.
  • Ei kuvanvakausta. Suurin aukko on vain f4, mikä voi olla rajoittava tekijä hämärässä. Ei kiinteää salamaa.

Yksikään kamera ei pysty kaikkeen, mutta moni pystyy paljoon. Harva sen sijaan onnistuu kokoamaan niin paljon ominaisuuksia niin pieneen pakettiin kuin Fujifilm GFX100RF. Tämä kamera vastaa yksinään melkeinpä kameralaukullista varusteita!

Kyseessä on täysin ainutlaatuinen malli, joka on valmistajansa ensimmäinen keskikoon kompaktikamera sitten filmiaikojen Mamiyan ja Fujifilmin 120-filmin. Aikoinaan Mamiyat olivat kalliita ja isoja kameroita, joiden käyttö oli varsin rajattua. Niissä oli kiinteät objektiivit, joten sitä oli sitten naimisissa laajakuvan tai lyhyen teleobjektiivin kanssa. Joissakin malleissa oli erityiset laajakuvaobjektiivit erityisiä kuvasuhteita varten. Fujifilm teki 120-filmille sopivia keskikoon kameroita kiinteillä objektiiveilla, joita sai 6×4,5-kuvasuhteella tai 6×17-kuvasuhteella ja kaikkea siltä väliltä.

Uusi GFX100RF yhdistää nämä kaikki kuvasuhteet huikean pieneen kameraan, joka on  44 × 33 mm:n ja 102 megapikselin kennollaan pienempi kuin vaikkapa 6 × 7 cm:n keskikoon kamera, mutta jonka kenno on silti 1,7 kertaa suurempi tavanomaiseen täyskoon kennoon verrattuna.

Fujifilm GFX100RF front
Kuva: Lasse Svendsen

Fujifilmin uusi kamera on vähän kuin yhdistelmä X100VI- ja GFX100S II -malleista. Se on vain hiukan suurempi kuin X-Pro3 ja pienempi kuin X-T5.

GFX100RF

  • Keskikoon 44 x 33 mm kenno, 102 Mp, CMOS II
  • 35 mm f4, kinovastaavuus 28 mm
  • 4 aukon harmaasuodin (ND)
  • Digitaalinen telejatke kolmessa eri polttovälissä: 45, 63 ja 80 mm
  • Lähin tarkennusetäisyys 20 cm
  • Vaihdettavat kuvasuhteet: 4:3, 3:2, 16:9, 65:24,17:6, 3:4, 1:1, 7:6, 5:4
  • 5,76 Mp:n salamasynkronointi kaikilla suljinajoilla (jopa 1/4000 s)
  • 14- ja 16-bittinen RAW/TIFF, 8-bittinen JPEG/10-bittinen HEIF
  • 4K/30p 422 10-bittinen video, F-Log
  • H.264/MPEG-4 AVC ja H.265 / HEVC
  • Videon pakkaus: ALL-intra ja Long GOP
  • 735 g
  • X-Processor 5
  • Kaksois-SD-muistikorttipaikka SD/SDHC/SDXC, UHS-II-tuki
Fujifilm GFX100RF X Pro3
Fujifilm GFX100RF ja X-Pro3. Kuva: Lasse Svendsen

4:3-formaatin kenno on tuttu jo Fujifilmin GFX-kameratesteistä, mutta tässä se on yhdistetty 35-milliseen laajakuvaobjektiiviin, jonka suurin aukko on f4. Objektiivin kinovastaavuus on 28 mm, mutta parilla painalluksella etuosan vivusta polttovälin saa vaihdettua 80-milliseksi (kinovastaavuus 63 mm).

Ainutlaatuinen kamera, ei epäilystäkään. GFX100RF ei muistuta sinällään mitään muuta kameraa, ja on todella hämmästyttävää, miten näin suurella kennolla varustettu kamera voikin olla näin pieni.

Fujifilm GFX100RF strap
Kuva: Lasse Svendsen

Ainutlaatuisista ominaisuuksistaan huolimatta kameralla on paljon yhteistä Fujifilm X100VI -mallin kanssa. Kuten mainittua, on GFX100RF hieman suurempi kuin X100VI ja molemmat ovat sääsuojattuja mukana tulevan 49-millisen ja yleissuotimen ansiosta. Pakkaukseen kuuluu myös kulmikas, kevyestä metallista tehty vastavalosuoja sekä köyttä muistuttava kamerahihna.

Fujifilm GFX100RF filter adapter hood
Kuva: Lasse Svendsen

Kevyttä metallia

Kameran runko on valmistettu kevyestä metallista, ja kuori on koneistettua alumiinia, joka on saatavilla joko mustana tai hopeanharmaana. Myös suurin osa napeista ja säätimistä on koneistettua alumiinia.

OLED-etsin on suurin koskaan Fujifilmin kamerassa näkemäni, ja joko 5,76 megapikselin etsimestä tai 8 cm:n kokoiselta kallistettavalta kosketusnäytöltä on helppo tarkistaa haluttu sommitelma.

Fujifilm GFX100RF OVF
Kuva: Lasse Svendsen

Kameran ehdoton erikoisuus on takaosassa sijaitseva valitsin, josta voi vaihtaa kuvasuhdetta. Kennon 4:3-kuvasuhteesta voi vaihtaa 17:6-laajakuvan, ja tarjolla on myös APS-C-formaatin 3:2-kuvasuhde, 1:1 ja 3:4 tai 5:4 – sekä monta muuta.

Fujifilm GFX100RF AR dial
Kuva: Lasse Svendsen

Megapikselien määrä tietysti vaihtelee valitun kuvasuhteen mukaan, mutta alle 48 Mp:n se ei tipu, kun käyttää 35 mm:n objektiivin rajausta.

fujifilm FIfujifilm FI

Jos taas valitsee digitaalisen rajauksen, tippuu resoluutiokin: 4:3-kuvasuhteessa 102 megapikselistä 62 megapikseliin, jos kuvakulma muuttuu 28 mm:stä 33 mm:iin, 31 megapikseliä 50 mm:llä ja 20 megapikseliä 63 mm:llä.

Fujifilm GFX100RF dials
Kuva: Lasse Svendsen

Kuvasuhde

Heikoimmillaan resoluutio on 17:6-kuvasuhteella ja 63 mm:n polttovälillä. Kuva-alasta on silloin käytössä vain 19 x 7 mm:n kokoinen ultralaajakuva, jossa on 9 megapikseliä.

Toiminnan ymmärtämistä helpottaa, kun muistaa, että polttovälin vaihtaminen digitaalisesti vaikuttaa pikselimäärään. 80 mm:n polttoväli – kinovastaavuudeltaan 63 mm – on 20 megapikseliä 102 megapikselin sijaan, sillä rajaus on lähes 2,3-kertainen.

Fujifilm GFX 100S II

On kuvaajasta kiinni, kuinka usein lyhyempiä polttovälejä käyttää, mutta kuvat voi tietenkin tallentaa samanaikaisesti sekä RAW- että JPEG/HEIF-tiedostoina, jolloin käytössä on sekä käsittelemätön RAW-profiili että käsitelty JPEG/HEIF-tiedosto.

Sen ansiosta valintojaan voi vaihdella vielä jälkikäteenkin.

Fujifilm GFX100RF SCM
Kuva: Lasse Svendsen

Kuvanvakaus

GFX100RF-kameralla ei suoria kilpailijoita oikeastaan ole. Itsestään selvin haastaja on Leica Q3, jossa on 60 megapikselin täyskenno 28 mm:n ja f1,7:n objektiivilla.

Leicalla on myös jotakin, mitä GFX100RF:llä ei: optinen kuvanvakaus. Kun kysyin, miksi kamerassa ei kuvanvakausta ole, sain Fujifilmin insinööreiltä vastaukseksi, että kuvanvakaimen lisääminen olisi tehnyt GFX100RF:stä paljon suuremman, ja suurempi objektiivi olisi tehnyt kamerasta hankalamman käyttää.

Fujifilm GFX100RF lens
Kuva: Lasse Svendsen

Fujifilmin mukaan lehtisuljin paikkaa optisen tai mekaanisen kuvanvakaimen tarvetta. Käytännössä äänetön suljin ei aiheuta värähtelyä, joka heikentäisi kuvan terävyyttä, ja polttovälin ollessa niin lyhyt ei kuvanvakaimella muutenkaan pitäisi olla niin suurta tarvetta.

Käytännössä väitteet osoittautuivat paikkansa pitäviksi. 1/30 sekunnissa tai pidemmällä suljinajalla otetuissa kuvissa ei mikään muu ollut sumeaa kuin liikkuvat ihmiset. Paikallaan pysyvät kohteet olivat yhtä tarkkoja kuin 1/125 sekunnin suljinajalla otetuissa kuvissa.

Fujifilm GFX100RF SHV
1/15 s käsivaralla. Kuva: Lasse Svendsen

ND-suodin

Kameran mekaaninen lehtisuljin suoriutuu 1/4000 sekunnin valotusajasta ja elektroninen suljin 1/16 000 sekunnin valotusajasta. Kamerassa on myös neljän aukon ND-suodin, joten kuvia voi ottaa pitkällä suljinajalla ja täydellä valotuksella hyvässä valaistuksella miten huvittaa.

Fujifilm GFX100RF slots
Kuva: Lasse Svendsen

Kamera on 134 mm leveä ja vain 90 mm korkea. Se painaa 735 grammaa Fujifilm NP-W235 -akun – ja muistikortin – kanssa. Akunkesto on noin 820 kuvaa.

Fujifilm GFX100RF ports
Kuva: Lasse Svendsen

Vasemmalla puolella olevan luukun takana piilevät liitännät mikro-HDMI:lle, USB-C:lle sekä kaukosäätimelle, mikrofonille ja kuulokkeille. Toisella puolella on kaksi SD-korttipaikkaa (UHS-II-korteille), ja 4K-videota varten kameraan saa myös ulkoisen SSD-levyn kiinni. 4K 30p -videota voi kuvata 10-bittisellä värisyvyydellä.

Fujifilm GFX100RF rear
Kuva: Lasse Svendsen

Tuntuma

Prahan kaduilla on ilo kierrellä GFX100RF kädessään kuvaamassa näkymiä. Ei tarvitse olla Fujifilmiin tottunut kuvaaja, jotta kamera tuntuisi mukavalta. Suuren etsimen ansiosta kohteesta ja eri kuvasuhteista saa hyvän käsityksen.

Hetken käytön jälkeen kamera tuntuu pienemmältä kuin se onkaan, ja se tuntuu erittäin miellyttävältä kädessä. Vaikka kameran tekonahkapäällyste tuntuukin hiukan liukkaalta, on kamerasta helppo saada kunnon ote turvautumatta vaikkapa Smallrigin äskettäin julkaistuun kädensijaan, jonka pohjassa on Arca Swiss -kiinnike.

Fujifilm GFX100RF hands
Kuva: Lasse Svendsen

GFX100RF ei sujahda taskuun yhtä näppärästi kuin X100VI, mutta mukana tuleva olkahihna tuntuu mukavalta, joten kameraa jaksaa kantaa vartalon ympärillä, jolloin se on aina kuvausvalmiina.

DSF0095 DSCF0090 DSF0096 DSF0101 DSF0208
<
>
Kuva: Lasse Svendsen

Lehtisuljin tuntuu salamannopealta ja automaattitarkennus nopealta ja tarkalta. Automaattitarkennus ei ole yhtä välitön liikkuvien kohteiden suhteen kuin Sony a7r V -kamerassa, mutta en huomaa siinä eroa X100VI-malliin verrattuna.

Fujifilm GFX100RF topp
Kuva: Lasse Svendsen

Kuvanlaatu

Kuvanlaatu on odotetusti huippuluokkaa riippumatta siitä, mihin kameraan sitä vertaa. Jo 102 megapikselin kenno tarjoaa loputtomasti rajausmahdollisuuksia. Ja mahdollisuus vaihtaa kuvasuhdetta on todella tervetullut ominaisuus kamerassa, joka muuten sitoisi kuvaajan 28 mm:n kinovastaavan polttovälin varaan.

DSF0105 DSF0106 DSF0107 DSF0108
<
>
Kuva: Lasse Svendsen

ISO 3200 tai 6400 ei aiheuta kohinaa, ja tiedostoja voi jälkikäsitellä aika lailla ennen kuin kohinaa alkaa ilmaantuakaan. 102 megapikselin ansiosta syvyydessäkin on jotakin sellaista, mitä X100VI tai Sony a7r V ei tarjoa. Värikylläisyys ja dynaamisuus ovat luokkansa parasta, mikä tarkoittaa sitä, että markkinoilla oikeastaan yksikään täyden koon kamera ei pääse kuvanlaadultaan GFX100RF:n tasolle.

Fujifilm GFX100RF hood
Kuva: Lasse Svendsen

Kaikkien nykypäivän Fuji-kameroiden tapaan tässäkin mallissa saa filmiväriprofiilit esiin napin painalluksella. Itse lisäsin filmiprofiilit objektiivin edessä olevaan säätimeen, jolloin pystyin ”vaihtamaan filmin” ja haluamani tyylin nopeasti JPEG-tiedostoon. Etuosan vivulle määrittelin tehtäväksi tarkennusalueen asettamisen ja keskellä olevaan nappiin ohjelmoin valomittarin. Kätevää, koska käytän pistemittausta hyvin usein.

DSF0150 DSCF0019 DSF0120 DSF0158
<
>
Kuva: Lasse Svendsen

Pitkä painallus aktivoi ND-suotimen. Koska kuvauksen kohteena on usein ihmisiä, on kätevää, että yläosassa on nappi, jolla saa tarkennuksen kasvoihin päälle ja pois, ja muut napit toimintoineen jätin rauhaan eli kuten ne tehtaalla oli asetettukin.

Fujifilm GFX100RF sort
Kuva: Lasse Svendsen
DSCF0051 DSCF0069 DSF0162 DSF0138 DSF0132 DSF0121 DSF0264 DSF0269 DSF0277
<
>
Kuva: Lasse Svendsen

Yhteenveto

Ei ole liioittelua kutsua Fujifilm GFX100RF:ää ainutlaatuiseksi kameraksi. Se on ainakin toistaiseksi ainoa kamera, joka yhdistää terävän laajakuvan kiinteään polttoväliin ja 102 megapikselin keskikoon kennoon. Yleensä kiinteä polttoväli olisi useimpien käyttäjien kannalta aika rajoittava tekijä, mutta nyt digitaalista telejatketta voi säätää aina 80 mm:iin saakka, mikä tekee kamerasta huomattavasti käyttökelpoisemman kuin jos käytössä olisi vain yksi polttoväli.

Mahdollisuus vaihtaa kuvasuhdetta tavallisesta 4:3:sta äärimmäiseen 17:6-laajakuvaan ja kaikkeen siltä väliltä tarjoaa monipuolisuutta, jota muut kompaktit järjestelmäkamerat eivät. Tästä näkökulmasta katsoen Fujifilm GFX100RF jatkaa Fujifilm TX-1:n ja Hasselblad X-Panin perintöä. Kalliista hinnastaan huolimatta GFX100RF tarjoaa enemmän ominaisuuksia kuin näin pieneltä kameralta odottaisi. Todella poikkeuksellinen kompaktikamera – ja ehkä kaikkien aikojen paras sellainen.

Karakter
Fujifilm GFX100RF
High End
Lasse Svendsen
Päätoimittaja. Lasse on työskennellyt LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 1999 ja ehtinyt urallaan kirjoittaa valokuvauksesta ja kameroista, hifistä sekä autoista erilaisiin norjalaisiin aikakauslehtiin. Intohimo alaan syttyi 1980 Garrard-levysoittimien, Tandberg-vahvistimen ja Jamo-kaiutinparin myötä. Lasse kirjoittaa LB Ääni & Kuvaan etenkin kameroista, hifistä, tietokoneista ja autoista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uudenlainen pikakamera

Uusi normaali

Täyttää tyhjiön

Vlogimikki tekee ihmeitä videolle!

Terävämpiä kuvia liikkuvista kohteista

Aidosti ajaton kamera

Kilpailijat kyykkyyn

Lähes täydellinen yleisobjektiivi

Täydellinen objektiivi muotokuvaukseen

Retroilijan unelmakamera

Luokkansa tarkin kamera

Video- ja stillkuvaajan unelma

Ääni & Kuva