Kirsikkapuu on harvoin näyttänyt näin hyvältä kuin Audio-Technican ATH-AWAS-kuulokkeiden kupeissa. Kuulokkeet tunnetaan myös lempinimellä Asada Zakura, joka tarkoittaakin japanilaista kirsikkapuuta. Punasävyinen puu on lakattu puolikiiltävällä lakalla, joka todellisuudessa näyttää hyvin mattaiselta.
Kirsikkapuu ei ole tässä vain koriste, vaan puulaji on valittu sen kirkkaan ja luonnollisen äänentoiston vuoksi. Kaiutinelementit ovat halkaisijaltaan 30 prosenttia suuremmat kuin tavallisesti, mikä antaa lähes 80 % enemmän kalvoalaa ilman liikutteluun. Niinpä kalvot saavat puskettua enemmän ilmaa pienemmällä iskulla, mikä kuuluu parempina dynamiikkoina etenkin bassorekisterissä. Puhekelassa on käytetty happivapaata korkean 6N-puhtausluokan kuparia.
Kuulokekupeissa on kaksi erillistä kammiota, jotka vaimentavat ilmaa tuplasti. Tämän on tarkoitus tasata suljetun kuulokerakenteen kalvon edestakaisen liikkeen aiheuttamaa yli- ja alipainetta. Kuppien kiinnikkeet ovat akustisesti kuollutta rautaa, mikä tekee kuulokkeista erittäin vakaat ja värittää ääntä mahdollisimman vähän.
Kuulokkeet paikalla kuunteluun
ATH-AWAS-kuulokkeiden impedanssi on 40 ohmia ja herkkyys 99 dB (1mW), mikä tekee mallista ainakin paperilla sopivan myös kännykän tai kannettavien soitinten kanssa toimimiseen. Yhdessäkään mukana tulevassa johdossa ei tosin ole 3,5 mm:n liitäntää, vaan tarjolla on kolmemetrinen 6,3 mm:n plugi ja balansoitu nelinapainen XLR-kaapeli. Ei siis mitään mobiiliin käyttöön sopivaa.
Istuvuus
Kuulokkeet ovat melko painavat, mutta laskeutuvat mukavasti korvien ympärille. Ne eivät purista, mikä tarkoittaa myös, ettei melunvaimennus ole ihan parhaalla tasolla, kun vertaa muihin suljettuihin kuulokemalleihin. Tavallisessa koti- ja toimistokäytössä taustahäly kuitenkin vaimenee jonkin verran. Kuulokkeilla kuulee hyvin myös mikrofonin yli, jos niitä haluaa käyttää äänittämiseen.
Sillä vaikka moni ääniteknikko haluaa käyttää avoimia kuulokkeita, pitäisi studiossa työskentelevän muusikon aina valita suljettu malli. Jos kaipaa kotistudioonsa erittäin hyviä kuulokkeita miksaamiseen ja äänittämiseen, on mallin oltava suljettu ja istuvuudeltaan sellainen, että käyttöä jaksaa yhtäjaksoisesti pitkäänkin. ATH-AWAS sopii ominaisuuksiltaan kotistudioon mainiosti.
Asada Zakuran ääni
On melkein klisee väittää, että suljetut kuulokkeet kuulostavat avoimilta. Asada Zakuran kanssa näin on kuitenkin todettava: dynamiikat ja vauhti ovat intensiiviset, ja samalla keskirekisterissä liikkuva laulu soi niin avoimena, vivahteikkaana ja kirkkaana, että ei voi muuta kuin istua ja ihailla tuottajan tekemää työtä. Soitin musiikkia sisäänrakennetulla DA-muuntajalla varustetun Sennheiser HDV 820 -vahvistimen kautta.
Bendik HK:n ja vierailevan tähden ARYn Out of Sight, Never Out of Mind tanssittaa mehukkailla klubirytmeillään ja sämplättyine perkussioineen. Kappale soi niin energisesti ja diskantti niin ilmavasti, että vastaavaa kuulee yleensä vain erittäin laadukkaista avoimista kuulokkeista, kuten Sennheiser HD 800S-kuulokkeista. AWAS ei jää todenmukaisuudessaan kauaksi ja veikkaanpa, että studiossa työskentelevät, suljettuja kuulokkeita etsivät hurahtavat Asada Zakuraan helposti.
HD 800S:n diskantti on vieläkin hienojakoisempi ja ilmavampi, ja sen keskirekisteri soi lämpimämmin. Joku voisi nimittäin sanoa, että AWAS on liiankin steriili. Vaihdan vahvistimen Hegelin HD30-DA-muuntimeen kytkettyyn Auralic Taurukseen, jolloin äänen luonne pehmenee ja musiikin soimaan kutsuvammin. Bassokin tulee yhtäkkiä paremmin esiin, mikä onkin tarpeen, sillä Asada Zakuran bassoa ei varsinaisesti voi kutsua lämpimäksi ja täyteläiseksi.
Ajattelin aiemmin, että Audio-Technican ATH-AP2000Ti-kuulokkeet olivat lähimpänä avointa sointia, mihin suljetut kuulokkeet voivat yltää, mutta ATH-AWAS on vielä pykälää parempi. AP2000Ti:llä varsinkin diskantti on terävämpi.
Varsinkin tämä pätee isoilla orkestereilla soitettuun klassiseen musiikkiin, kuten Prahassa äänitettyyn Lucy Kayn ja FILMharmonic-orkesterin The Armed Man -levytykseen. Siinä on suuri äänikuva, josta jouset erottuvat vivahteikkaina ja Lucy Kayn kaunis sopraano leijailee kaiken keskellä ihanasti. ATH-AWAS pääsee tällaisen musiikin kanssa oikeuksiinsa ja esittelee erittäin siistin ja keskittyneen äänikuvan, jossa ei kuitenkaan ole terävyyttä.
Mestarillisen tarkka basso
ATH-AWAS-kuulokkeiden basso ansaitsee oman kappaleensa, sillä bassontoisto on niin erottelevaa, että jokainen kappale kuulostaa omaltaan. Jos tallenteesta puuttuu dynamiikkaa, eivät nämä kuulokkeet piilota tosiasiaa. Toisaalta mehukkaammat bassoraidat toistuvat upean dynaamisesti ja vailla värittyneisyyttä, joka usein vaivaa suljettuja kuulokkeita.
Verrataan esimerkiksi suljettuun suosikkiini, Sony MDR-Z1R-kuulokkeisiin. Niiden basso on tajuttoman vahva ja sointi on kovempi ja monin paikoin viihdyttävämpi kuin ATH-AWAS:lla. Audio-Technicalla on kuitenkin etunsa siinä, miten matalimpien taajuuksien yksityiskohdat nousevat esiin. Hyvä esimerkki on FKA Twigsin ja Central Ceen esittämä Measure of a Man eli kappale, jossa Massive Attack henkinen trip-hop kohtaa James Bondin Goldfinger-teeman. Kivenkovassa kappaleessa koko äänikuva erottuu aivan selkeästi bassoääniä myöten. Sonyn basso on ehkä energisempi mutta myös yksitoikkoisempi.
Jään silti kaipaamaan bassoon lisää lämpöä ja mieluusti myös keskirekisteriin. Varsinkin edellä mainittua Auralic Taurusta steriilimmän vahvistimen kanssa lisälämmitys olisi tarpeen, sillä Auralic Tauruksen lämmin ja täyteläinen sointi paikkaa hieman kuulokkeiden neutraaliutta. Sennheiser HDV 820 tekee mielestäni äänestä liian kylmän, joten kannattaa olla tarkkana, minkä vahvistimen kuulokkeiden pariksi valitsee.
Jos haluaa lämpimämmän ja täyteläisemmän äänen luopumatta kuitenkaan luonnollisesta ja todenmukaisesta äänentoistosta, on Audio-Technicalla Asada Zakuraa kalliimpikin versio nimeltään ATH-AWKT eli Kokutan – ehdottomasti tutustumisen arvoinen!
Yhteenveto: Audio-Technica ATH-AWAS
Audio-Technica ATH-AWAS tai Asada Zakura on kaunis ja todella miellyttävän tuntuinen kuulokemalli painostaan huolimatta.
Niitä ei ole tarkoitettu mobiilin käyttöön, vaan ne vaativat kunnollisen vahvistimen sekä kuulijan, joka on kiinnostunut kuulemaan äänitykset juuri niin kuin ne on nauhoitettu eikä halua tai voi käyttää avoimia kuulokkeita. Asada Zakuran ääni on todenmukainen ja elektroniikka liikkuu salamavauhdilla liikuttaen enemmän ilmaa kuin mitä suljetuilta kuulokkeilta odottaisi.
Basso on todella erotteleva ja vivahteikas mutta voi tuntua hieman lattealta. Alaäänistä voi puuttua vähän energiaa, mutta tehokkaalla vahvistimella asian saa korjattua.