Tämän testin tuotteet
Nämä säät, mikä ihana tekosyy istua sisällä pelaamassa! Mahtavaan pelikokemukseen kuuluu tietysti mahtava ääni.
Jokin aika sitten testasimme pelikuulokkeita premium- ja budjettiluokassa. Nyt tutustumme highend- malleihin nähdäksemme, mihin pelimaailmassa on mahdollista päästä, jos raha ei ole este.
Tässä välissä on hyvä huomauttaa, että highend ei tarkoita tässä sarjassa samaa kuin hifikuulokkeiden maailmassa – pelikuulokkeiden hintahaitari on paljon pienempi.
Hyvästi johtosyheröille
Kun kuvetta kaivaa pelikuulokeostoksilla, on todennäköisintä osua langattomiin kuulokkeisiin. Neljä kuudesta testimallistamme on langattomia, ja niistä muutamassa voi jopa itse valita, käyttääkö kuulokkeita johdon kanssa vai ilman. Voittajat ovat johdollisia, mutta sen ei pidä tulkita tarkoittavan, että langaton äänensiirto tarkoittaisi jotenkin huonompaa laatua. Ei suinkaan, vaan voittajissa sattui olemaan muita ratkaisuja, jotka vain painoivat vaakakupissa enemmän.
Tässä hintaluokassa voi olettaa saavansa USB-äänikortin paketin mukana. Siitä on iloa monessa tapauksessa, sillä joidenkin tietokoneiden integroidut äänikortit ovat melko heikkoa laatua. Lisäksi se mahdollistaa surroundkäsittelyn sisällyttämisen äänikorttiin.
Highend-kuulokkeita ei ehkä kannata katsella, jos valoefektit ovat itselle tärkeässä roolissa. Useimmat testin kuulokkeet eivät ole lähteneet mukaan RGB-valoiloitteluun. Vain Razerilla ja Asuksella on valot, eivätkä nekään mitenkään hienommat kuin valmistajan edullisemmissa malleissa.
Bluetooth pannassa
Yleensä langattomuus on yhtä kuin Bluetooth. Peleissä tämä ei päde, sillä Bluetooth on liian hidas ja epävakaa ympäristöihin, joissa sekunnin murto-osan viive voi johtaa häviöön. Niinpä langattomissa pelikuulokkeissa on 2,4 GHz:n taajuudella toimiva USB-adapteri.
Viihdyttävyys ennen kaikkea
Tässä hintaluokassa rahalle tosiaan saa vastinetta äänenlaadun muodossa. Hyvissä elementeissä kohinaa on vähän ja vahvistimet ovat riittävän tehokkaat. Hyvä äänenlaatu ei tässä tapauksessa tarkoita neutraalia soundia, sillä pelaamisessa pyritään viihdyttävään ääneen, jossa tujakka basso tuo mehukasta syvyyttä räjähdyksiin. Ääniprofiileja voi yleensä vaihdella itse ohjelmistossa, jolloin vaikkapa korostettu diskantti tuo paremmin ympäristön rasahduksia ja muita yksityiskohtia esiin.
Muiden kanssa pelatessa mikrofoni on myös tärkeä, ja tässä ero halpoihin malleihin on huomattava. Highend-luokassa on kunnon hifimikit, jotka toistavat puhetta luonnollisesti ja usein myös elektronisesti kohinaa poistaen, jolloin ympäristön äänet eivät häiritse pelaajan puhetta.
Viholliset ympärilläsi
Kaikissa testin kuulokkeissa on jonkinlainen surroundääni. Se tuo realismia peleihin, jolloin tunne pelin maailmassa liikkumisesta vahvistuu. Oikein tehtynä surround antaa merkittävän edun 3D-ampumispeleissä, joissa takaa hiipivät viholliset voi kuulla ennen kuin on liian myöhäistä. Asuksen kuulokkeet menevät tässä pisimmälle: niissä on kahdeksan elementtiä aidon 7.1-äänen luomiseksi.
Tämän testin tuotteet
Astro A50
Mukava mutta työläs
Astron huippumallia on ilo käyttää ja ilo kuunnella – mutta vaatii hieman taistelua, että siihen asti pääsee.
Asus ROG Theta 7.1
Ehtaa surroundia kuulokkeista
Heippa vaan virtuaalinen surround – Asus tarjoaa oikeaa 7.1-ääntä!
Audio-Technica ATH-G1WL
Pelikuulokkeet aikuiseen makuun
Audio-Technica puhuttelee keski-ikäistä hifinörttiä, jonka vapaa-aikaan kuuluu myös pelaaminen.
HyperX Cloud Orbit S
Laadukasta peliääntä edullisesti
HyperX Cloud Orbit S on viime vuoden parhaan pelikuulokemallin valepukuinen versio.
Razer Nari Ultimate
Suloinen nallekarhu
Razer tuntee asiakkaansa, jotka eivät varmasti pety tähän viihdyttävään pelikuulokemalliin.
Sennheiser GSP 670
Hifiääntä scifityyliin
Sennheiserin kuulokkeissa on loistava ääni, hyvä ohjelma ja keskinkertainen istuvuus.
Hinta: €
Faktat
Testasimme
- Astro A50 350 €
- Asus ROG Theta 7.1 300 €
- Audio-Technica ATH-G1WL 270 €
- HyperX Cloud Orbit S 330 €
- Razer Nari Ultimate 170 €
- Sennheiser GSP 670 350 €
Testistä
Kuulokkeita testattiin luonnollisessa ympäristössään eli pelaamalla ennen kaikkea 3D-pelejä, joissa surroundefekteistä pääsee nauttimaan eniten. Testasimme kuulokkeita myös musiikin ja television kanssa, surroundilla ja ilman. Kiinnitimme huomiota myös mikrofonin toimintaa ja vastamelua.