Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video
BLACK WEEK! 70 % alennus LB+ -tilauksesta

Testissä: 5 pelinäppäimistöä

Sormi liipaisimella

Lentokonemateriaalit ja hienosäädetty mekaniikka varmistavat voiton pelissä. Otimme näppituntumaa viiteen mekaaniseen pelinäppäimistöön.

/ 13.03.2019 - 14:57
5 pelinäppäimistöä

Luonnonlahjakkuus juoksee 100 metrin radan tavallisissakin lenkkareissa, mutta oikeat jalkineet voivat tuoda suoritukseen tärkeitä sekunteja tai ainakin sen sadasosia. Sama pätee e-urheiluun: välineillä on väliä, ja hiiren ohella tärkein on näppäimistö.

Nykyään tietokoneissa on yleensä kalvonäppäimistö. Jokaisen näppäimen alla on muovikalvo, ja klikatessa kalvo painaa piirilevyä. Tyypin näppäimistöjä on edullista valmistaa, mutta ne eivät ole yhtä tarkkoja kuin mekaaniset näppäimistöt, joissa on mekaaninen kontakti jokaisen näppäimen alla.

Testasimme pelinäppäimistöjä viimeksi vuosi sitten, ja sen jälkeen uusi sukupolvi on syntynyt. Yleinen trendi tällä hetkellä on riisuttu ilme: valmistajat ovat jättäneet kuoret pois, joten näppäimet seisovat paljaaltaan pohjalevyn päällä. Ratkaisu antaa näppäimistölle uskottavan ja ammattimaisen ilmeen ja päästää siistit valoefektit entistä paremmin esille.

Lue myös: Testissä 6 pelihiirtä

Vastaus on liikkeessä

Mekaanisessa näppäimistössä on erilliset kontaktit jokaisen näppäimen alla. Jousi ja metallikannatin vastaavat siitä, kuinka hitaasti näppäin painuu alas ja miltä liike tuntuu. Jotkut suosivat kevyesti painettavia näppäimiä ja toiset kaipaavat selkeää vastusta.

Toinen mielipiteitä jakava ominaisuus on näppäinten ääni. Kuuluva klikkaus on toisille välttämätön ja toisille ärsytyksenaihe (etenkin sivullisille). Näppäin voi antaa palautetta toiminnastaan myös vastuksella, joka joissakin näppäimissä kytkeytyy puolivälissä painallusta. On elintärkeää, että pelaaja tunnistaa, milloin näppäin on ottanut käskyn vastaan.

Kestävyys

Näppäimistö joutuu kovalle koetukselle peliharrastajan käsissä. Niinpä kontaktien kestävyys on tärkeää. Mekaaniset näppäimistöt kestävät yleensä vähintään 50 miljoonaa painallusta, mikä vastaa 20 000 kirjan sivua – kirjoitettuna vain yhdellä merkillä! Näppäimiä ei kuitenkaan kuluteta tasaisesti, joten ohjaamiseen käytetyt WASD-napit tulevat todennäköisesti tiensä päähän nopeammin kuin vaikkapa M-näppäin.

Joka näppäimellä on värinsä

RGB-valot ovat tärkeä osa viihdekokemusta ja ne kuuluvat pelilaitteisiin. Voihan sitä toki inistä, ettei värivaloilla ole merkitystä pelin lopputuloksen kannalta, mutta pelaamisen onkin tarkoitus olla hauskaa. Eipä urheiluautokaan kulje nopeammin nahkapenkkien ja jalopuisen kojelaudan ansiosta, mutta silti ne kuuluvat asiaan!

Kaikissa sateenkaaren sävyissä hehkuvat värit ovat vakiovaruste kaikissa paitsi aivan halvimmissa pelinäppäimistöissä. Nykyaikaisissa näppäimistöissä on 16,8 miljoonaa värisävyä, ja jokaiselle näppäimelle voi määrittää oman sävyn. Siinä on kuitenkin eroa, kuinka monta erilaista valoefektiä ohjelmisto pystyy hallitsemaan sekä siinä, kuinka vapaasti säädettävissä valot ovat omaan makuun. Asiakkaiden houkuttelemiseksi isoimmat valmistajat lupaavat synkata valot toimimaan kaikissa pelilaitteissa samalla tavalla – kunhan siis ostaa hiiren, näppäimistön ja muut tarvikkeet samalta valmistajalta.

Sitten makroja!

Pelinäppäimistön ja tavallisen näppäimistön tärkeä ero on kyky luoda makroja, eli käskysarjoja, jotka suoritetaan yhdellä napinpainalluksella ja käsityskyvyn ylittävällä nopeudella. Useimmat pelinäppäimistöt mahdollistavat makrot, mutta kaikissa ei ole niille erikseen omistettuja näppäimiä.

Haamunäppis

Pelimaailmassa törmää välillä ilmiöön nimeltä ghosting. Se tarkoittaa näppäimistön kykyä ottaa vastaan nopeasti peräkkäin toistuvia tai yhtäaikaisia käskyjä. Tavallinen näppäimistö pystyy suorittamaan vain yhden merkin kerrallaan. Pelinäppäimistön pitää pystyä neljää salamannopeaa käskyä, mutta mitä useampaa, sen parempi. Jotkut näppäimistöt suoriutuvat kymmenestä samanaikaisesta painalluksesta, kun taas kehittyneimmät hallitsevat jopa 104 yhtäaikaista painallusta! Kymmenen kuitenkin riittää useimmille, sillä kymmenellä sormella varustetun ihmisen on hankala painaa useampaa näppäintä samaan aikaan.

HyperX Alloy FPS RGB

Vain välttämättömin

HyperX tarjoaa kaiken oleellisen hintaan, joka sopii useimmille.

Tärkeimmät ominaisuudet löytyvät. Mukava hinta.
Ei rannetukea. Ergonomia voisi olla parempi. Ei tarjoa mitään ekstraa.
Lue koko testi

Corsair K70 RGB MK.2

Valoshow joka paikkaan

Corsairilla on varusteet, jotka saavat koko tietokoneen loistamaan. K70 MK.2 tekee kuitenkin muutakin.

Alumiininen pohja. Cherry MX Brown -kytkimet. Matala. Corsair tarjoaa valoshow’n koko pelipöydälle.
Pohjoismaisessa versiossa erilaisia kytkimiä ei voi yhdistää. Muovinen rannetuki on halvan oloinen.
Lue koko testi

SteelSeriess Apex M750

Steelseriesin taistelukone

SteelSeriesin pelinäppäimistö on linjakas ja vankan teollisuushenkinen, ja ohjelma poikkeuksellisen hyvä.

Alumiininen pohja. Tarkat näppäimet. Erittäin tehokas ohjelmisto.
Ei rannetukea. Ei toimintanäppäimiä, vain yhdet kytkimet.
Lue koko testi

Logitech G910 Orion Spectrum

Kokoa kuin rahtikoneella

Logitechin suurimmassa näppäimistössä on tilaa lisänäppäimille ja kännykälle.

Paljon ominaisuuksia ja toimintanäppäimiä. Pystyy käyttämään kahdella näytöllä.
Kallis, mutta tuntuu silti muoviselta. Pohja ei ole metallia.
Lue koko testi

Razer BlackWidow Elite

Raaempi Razer

Razerin Black Widow-avomalli tarjoaa paljon mahdollisuuksia.

Salamannopeat ja tarkat näppäimet. Kolme kytkinvaihtoehtoa. Laaja ohjelmisto. Tyylikäs design. Philips Hue -yhteensopiva.
Ei erillisiä toimintanäppäimiä. Aavistuksen raskas ohjelmisto.
Lue koko testi
John Hvidlykke
(s. 1964): Toimittaja. John on pyörinyt tekniikkatoimittamisen maailmassa jo vuodesta 1982 (!) ja LB Ääni ja Kuvassa vuodesta 2013. Hän on työskennellyt monipuolisesti eri rooleissa ja eri medioissa sekä kirjoittanut kirjoja ja oppaita IT-puolelta. John kirjoittaa LB-sivustolle hifi-, kaiutin-, tietokone-, peli- ja historia-aiheista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Salamannopea pelinäyttö ja pari kompromissia

Samsung QD-OLED: Tässäkö paras näyttö pelaajille?

Salamannopea mesh-verkko

Enemmän AI-tehoja

Pelaajalle ja tekijälle

Parempi kuin paras – ja kalliimpi

Täydellinen budjettiluokan PC

Vähän enemmän vähän halvemmalla

Käsittämättömän kova

Tehopakkaus viihtymiseen

Ensimmäinen Snapdragon-kone testissä!

Hillitty pelikannettava kohtuuhintaan

Ääni & Kuva
Scroll to Top