Hyvän ja vähemmän hyvä hifilaitteen ero ei riipu vain wateista, impedanssista ja kaukosäätimen nappuloiden määrästä. Vahvistin, signaalinlähde ja kaiutin vaikuttavat ääneen aina jollain tavalla – joko heikentäen tai parantaen ääntä. Sama juttu johtojen kanssa, mikä onkin suosittu esimerkki kohteesta, johon hififanaatikot syytävät rahojaan.
Mutta miten he tekevät sen? Miten he muka huomaavat eron äänenlaadussa, kun vaihtavat johdon, vahvistimen tai mitä vain? Onko äänessä oikeasti jotain eroa?
Kyllä vain, ja kuka tahansa voi oppia kuulemaan sen – pitää vain tietää, mitä etsii. Kokosimme 10 vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit saada hifitason korvat vain muutamassa tunnissa.
1. Valitse sopivaa testimusiikkia
Valitse pari kappaletta, jotka ovat sinulle todella tuttuja ja joiden heikkoudet ja vahvuudet tiedät. Valitse viidestä kymmeneen kappaletta, jotka tuovat laitteiston eri puolia esiin. Akustinen jazzbiisi lempeän naislaulajan esittämänä voi sopia hyvin vivahteiden erottelemiseen ja tilan tunnustelemiseen, mutta olla aivan hyödytön basson luonteen selvittämisessä. Siihen taas sopii usein paremmin jokin elektrojumputus tai klassinen teos.
2. Tee siitä tiedettä
Älä muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan. Jos vaihdat samalla kertaa sekä äänilähteen että vahvistimen, et tiedä, kummasta äänessä havaitsemasi ero johtuu. Systemaattinen hifikuuntelu muistuttaa laboratoriotyöskentelyä. Vaikka haluaisit vaihtaa musiikkijärjestelmästäsi useamman komponentin, testaa jokainen silti yksitellen ja eri yhdistelmien kanssa. Kuuntele uutuutta jokaisen komponentin kanssa, jota haluat testata, vaikka se tarkoittaisikin saman kappaleen kuuntelua monen tunnin ajan.
3. Testaa kotona
Vaikka uusien laitteiden kuunteleminen messuilla ja hifiliikkeissä on kivaa, ei vieraassa ympäristössä voi luoda oikeaa kuvaa äänestä. Jos kuulet liikkeessä uutta musiikkia uudesta vahvistimesta ja uusista kaiuttimista, voi ääni olla ihan mahtava. Silloin on kuitenkin vaikea arvioida, mikä kaikki kokonaisuuteen vaikuttaa. Kun tuot saman vahvistimen kotiin ja liität omaan järjestelmääsi, voi ääni olla ihan erilainen.
4. Määritä oma referenssisi
Jos vertaat liikkeessä kahta vahvistinta, saat niistä esiin enemmän keskinäisiä eroja kuin varsinaisesti sitä, miltä ne kuulostavat. Ensimmäisessä vahvistimessa voi olla erottelevampi basso kuin toisessa, mutta miten se toimii kotona odottavien kaiuttimien ja muiden komponenttien kanssa? Päätä etukäteen referenssilaite, johon vertaat uutta, ja vertaa vaihtoehtoja nykyiseen järjestelmääsi, jotta tiedät, onko ääni oikeasti parempi vai muuttuuko se vain luonteeltaan erilaiseksi.
5. Kirjoita ylös havaintosi
Korvilla ei ole muistia. Muistat kyllä kuuntelemasi kappaleet, mutta et ääntä. Onkin tärkeää kirjoittaa jokaisesta testistä, miltä ääni vaikutti: miltä basso kuulosti, vaikuttiko laulaja olevan kaiuttimien edessä, niiden välissä, ehkä verhojen takana? Pyri kuvailemaan kokemusta mahdollisimman tarkasti, sillä ”hyvä”, ”huono” ja ”tylsä” ovat liian epätarkkoja ja vaihtuvia kuvauksia, joista voi olla vaikea saada myöhemmin kiinni. Jälkikäteen ymmärrät paremmin, millainen ääni oli, jos vaikkapa kuvaat bassoa kuivaksi, diskanttia teräväksi tai stereokuvaa kaiuttimien yli levittyväksi.
6. Luo hyvät kuunteluolosuhteet
Ihanteellinen hifikuuntelu ei ole esteettistä. Vedä kaiuttimet seinän vierestä keskemmälle lattiaa, vaikka se häiritsisi sisustusta. Jos puoliso ei kestä näkyä, vakuuta hänelle, että kummallinen järjestys on vain testipäivän ajaksi ja lahjo perhe vaikka poistumaan kotoa siksi aikaa, kun uppoudut itse kuuntelemaan.
7. Tarkkaile volyymia
Ole tietoinen äänenvoimakkuudesta, kun vertailet eri laitteita. Jos äänilähteen volyymi on hieman kovempi kuin toisella, äänenlaatu tuntuu alitajuisesti paremmalta. Valitse volyymisäätimestä haluamasi asetus ja säädä sitä ilman ääntä, kun vaihdat vertailtavia laitteita.
8. Ole avoin
Äänenlaatu ei aina ole mitattavissa numeroina, mutta pienetkin erot voivat vaikuttaa ääneen – kuten metallikuoren poistaminen CD-soittimelta! Luota korviisi: jos jokin kuulostaa erilaiselta kuin äsken, on asiassa varmastikin perää.
9. Epäile
Korvat eivät ole ainoa osa sinusta, joka arvioi hifiääntä. Jos olet sijoittanut uuteen hapettomasta kuparista tehtyyn kaapeliin, jossa on kultaiset liittimet, yrittävät aivosi perustella hankinnan järkevyyttä tulkitsemalla ääntä paremmaksi. Eikö vain stereokuvassa olekin pieni ero? Bassohan tuntuu vähän tiukemmalta? Tästä syystä moni tekee hifivalintoja sokkotestinä. Pyydä kaveri apuun vaihtamaan komponentteja ja keskity itse vain kuuntelemaan.
10. Ole vakuuttava
Jos haluat kuulostaa asiantuntijalta, on tärkeää osata esittää mielipiteensä vakuuttavasti. Jos olet epävarma havainnostasi, älä näytä sitä, vaan sano asiasi vielä kovemmalla äänellä – näin fanaattisimmat hifiharrastajat ainakin tuntuvat tekevän…!
Esimerkki soittolistasta
Kun testaa laitteita, on tärkeää tuntea kuuntelemansa kappaleet. Tässä esimerkinomaisesti itse käyttämäni lista, joka toki muuttuu kaiken aikaa. Listalta voi kuitenkin poimia vinkkejä siihen, millaista vaihtelua omaan testilistaan kannattaa hakea ja millaisia piirteitä kappaleista voi lähteä erottelemaan.
Suzanne Vega: Tom’s Diner (Solitude Standing)
Poppia a cappellana. Tästä haen vivahteikkuutta ja avoimuutta. Kiinnitä huomiota Vegan hengitykseen ja huulten ääniin.
Arne Domnérus’ Group: I’m confessing (Jazz at the Pawnshop)
Livejazzia. Tilantuntua ja läheisyyttä. Huomaa atmosfääri ja yleisön puheensorina taustalla.
Lin-Manuel Miranda & co: Right Hand Man (Original Brodway Cast of Hamilton)
Trion laulama rutikuiva äänitys, jota sähköbasso säestää. Tästä voi kuunnella sävyjä ja keskirekisterin ominaisuuksia. Kolmen mieslaulajan äänet soivat samassa rekisterissä mutta eri soundein, jos hifilaitteisto osaa toistaa vivahteita oikein.
Sinead O’Connor: Scarlet Ribbons (Am I Not Your Girl?)
Irkkufolk-kappale, jossa huilu säestää soololaulua. Tilantuntua ja vivahteikkuutta. Kiinnitä huomiota tilan sointiin, huiluun ja O’Connorin laulun herkkyyteen.
House Of The Rising Sun (The best of Opus 3 selected for Quad)
Kahdella mikrofonilla äänitetty akustinen kappale, josta on hyvä tutkia stereokuvaa ja diskantin toistoa. Soittimien tulisi tulla ulos kaiuttimista eikä jäädä niiden sisään. Huomaa etenkin heleä kello ja ilmavat symbaalit.
Zhao Cong / Hans Nielsen: Moon Light On Spring River (Sound of China)
Elektroniseen musiikkiin ja kuorolauluun yhdistettyä kiinalaisklassista. Tilantuntua, syvyysvaikutelmaa, erottelevuutta. Perkussioiden ja jousisoitinten ympärillä oleva tila levittäytyy parhaimmillaan syvälle kaiuttimien taakse. Temppelirummut ja elektroniset rytmit haastavat syväbasson.
Roger Waters: Three Wishes (Amused to Death)
Progressiivista rockia, josta voi tunnustella perspektiiviä. Kun pullon henki puhuu, pitäisi raskaasti käsitellyn äänen tulla pitkälle ulos kaiuttimista ja hyvän matkaa seiniäkin pitkin. Äänessä on todella kuivia, syviä bassosävyjä.
Erich Kunzel & The Cincinnati Pops Orchestra: Banditen Galopp, Op. 378 (Ein Straussfest, Telarc)
Sopivaa materiaalia dynamiikkojen ja tilantunnun tutkimiseen. Testilevyllä tapahtuu paljon. Dynamiikkojen vuoksi volyymi on tavallista alhaisempi, sillä kun orkesteri pääsee vauhtiin ja piiska lyö, nousee äänenvoimakkuuskin.
Leonard Cohen: You Want it Darker (You Want it Darker)
Bassontoiston ja vivahteiden haisteluun hyvä kappale.
Disturbed: Sound of Silence (Immortalized)
Sinfoninen raskas balladi, joka on kiinnostava etenkin erottelevuuden ja tehojen kannalta. Loistavasti tuotettu cover Simon & Garfunkelin hitistä on lauluosuuksiltaan herkkä, ja instrumenttien osalta mahtava crescendo laittaa vahvistimen ja kaiuttimet kovaan kokeeseen: pystyvätkö laitteet erottelemaan monet eri osta toisistaan vai muuttuuko kappale harmaaksi, yhteen sulautuneeksi äänimatoksi?
Ginger Baker & Jonas Hellborg: Time Be Time (Middle Passage)
Rummuille ja bassolle kirjoitettu rytminen jazz-kappale, josta voi kuunnella tehoja ja bassotoistoa. Käännä volyymi kovalle ja tarkastele, saavatko raskaat rytmit talon tärisemään ilman, että soinnin tarkkuus kärsii.
Madonna: Dark Ballet (Madame X)
Elektroniset tanssirytmit kohtaavat Pähkinänsärkijän. Kokonaisuus on levytetty kliinisen puhtaasti.
Natasja: I Danmark Er Jeg Født (I Danmark Er Jeg Født)
Reggae-kappale, josta sopii kuunnella etenkin laulua. Suoriutuvatko kaiuttimet ja vahvistimet tästä levystä? Natashan laulun tulisi leijua vapaasti ja ilmavasti kaiuttimien edessä samalla, kun basso tekee kovaa työtä.
James Blake: Limit to Your Love (Jame Blake)
Balladi, jota dubstep-basso välillä vavahduttelee. Harva kaiutin pystyy toistamaan kappaleen matalimpia ääniä (jotka soivat noin 10 Hz:n taajuudella!) oikein, mutta on kiinnostavaa kuulla, miten ongelma ratkaistaan.