Langattomia kaiuttimia tulee markkinoille solkenaan, mutta harva tietää, että Ultimate Ears onnistui ensimmäisten joukossa saamaan aikaiseksi oikeasti hyvän kuuloisen Bluetooth-kaiuttimen. Ennen UE Boomia useimmat vastaavat kuulostivat lähinnä ohuesti kimittäviltä variksilta.
Boom olikin eräänlainen vedenjakaja pienten kannettavien kaiutinten maailmassa. Sen jälkeen markkinoille alkoi tulla muitakin hyvänkuuloisia pikkukaiuttimia.
Nykyään hyvää ääntä pienessä koossa tarjoavat JBL, Sony, Marshall ja uusi tulokas Braven, mutta ne ovat liian pieniä luodakseen bileet kesäterassille.
Tarvitaan siis astetta isompaa kaiutinta, sillä fysiikan lakeja ei käy voittaman! Silloin on usein vaarana joutua DJ-ansaan, jossa päädytään valitsemaan bassoisa kaiutin muun soundin kustannuksella. Jos vilkkuvat valot ja savukoneet ovat mieleen, ei siinä ole mitään vikaa, mutta äänenlaatu harvoin on kovin ihmeellinen.
Paras vaihtoehto onkin Hyperboom, Ultimate Earsin suurin kaiutin. Se on paljon suurempi kuin ensimmäinen Boom-kaiutin aikanaan, ja haastaa äänenpaineellaan JBL Boombox 2:n ja Sony GTK-XB90:n, mutta kuulostaa paremmalta monien eri musiikkityylien parissa.
Lue myös: 7 langatonta lomakaiutinta
Ohjaus sovelluksella
36 cm korkea ja lähes 6 kg painava kaiutin on varustettu näppärällä kantokahvalla ja se kestää ulkona hyvin aurinkoa ja ripottelua. Se ei ole samalla tavalla vedenkestävä kuin pienemmät UE-kaiuttimet, vaan vain roiskesuojattu. Lasillinen kaatunutta Proseccoa ei siis pitäisi olla ongelma.
Kaiutin yhdistetään puhelimeen kuten muutkin langattomat kaiuttimet eli Bluetoothin kautta, ja siinä on sisääntulo valinta ja volyyminsäätö päällä. Hyperboomissa on optinen ja analoginen liitäntä ulkoisille äänilähteille sekä USB-liitäntä, jolla voi ladata kännykkää.
Kaiutinta voi ohjata myös sovelluksella, mikä sopii etenkin, jos haluaa hienosäätää ääntä. Sovelluksessa on viisikaistainen taajuuskorjain, jolla voi vaimentaa bassoa ja nostaa diskanttia, mikäli Spotifyn soundi ei miellytä. Siinä on mukautuva EQ eli kaiuttimen sijainnin mukaan säätyvä äänen tasapainoa muokkaava ominaisuus.
Sovelluksesta voi myös tehdä soittolistan koko illalle suoratoistopalveluista kuten Spotify (vain Android), Amazon Music, Apple Music ja Deezer.
Stereona tai enemmän
Hyperboomissa on party-asetus, jolla bileiden vieraat voivat olla yhteydessä kaiuttimeen – tai kaiuttimiin. Jos omistaa toisen UE-kaiuttimen – Hyperboomin, Megaboomin tai Boomin – voi ne yhdistää langattomasti ja saada vielä isompaa ääntä. Cooleinta on kuitenkin se, että kaksi Hyperboomia saa yhdistettyä oikeaksi stereoksi.
Kuusi kaiutinelementtiä
Kuuden kaiutinelementin ansiosta Hyperboomissa riittää kunnolla äänenpainettta. UE:n mukaan se selviytyy 100 desibelistä, mikä mukailee omia mittauksiamme. Joka sivulla on kaksi bassoelementtiä kahdella orjabassolla sekä kaksi diskanttia. Ja niistä lähtee ääntä. Paljon ääntä!
Mikä voittaisi Hyperboomin?
Tavallinen Boom ei kestä järin kovaa volyymiä. Jos Hyperboomin laittaa lattialle, voi tuntea basson värähtelyt, vaikka seisoisi betoniparvekkeella. Soundi ei ole mössöinen, vaikka bassoa on riittävän paljon. Emilie Nicolasin If I Call -kappaleessa bassolinja toistuu hienosti – ei tietenkään niin erottelevasti kuin Dynaudio Special Forty -kaiuttimilla, mutta selvästi paremmin kuin JBL Boombox 2:lla.
Norjalaisen Dagnyn Somebody-hitti heittää bilefiilikset kattoon, kun volyymin kääntää isolle. Laulu pysyy mukavasti rytmeissä kiinni vaikka äänenvoimakkuus olisi suurimmillaan.
Hyperboom ei loista vain popin kanssa. Akustinen jazz kuten Keith Jarrettin trio ja Inside Out osoittavat, että flyygeliinkin saa hyvää syvyyttä ja kontrabassoon kirkkautta kaiuttimen maalaamassa isossa äänimaisemassa.
Ainoa asia, joka voittaa Hyperboomin, on kaksi Hyperboomia. Stereoksi yhdistettynä ja sijoitettuna tavallisten jalustakaiuttimien tapaan setti antaa Dagnylle ja Emilie Nicolasille uuden ulottuvuuden. Ei tarvinnut edes nostaa volyymia kovin korkealle riittävän äänenvoimakkuuden saamiseksi. Kaksi on tunnetusti enemmän kuin yksi, ja paremman äänenpaineen lisäksi kaksi kaiutinta tarjosi tässä tapauksessa myös parempaa äänenlaatua. Keith Jarrett kasvoi suuremmaksi, ja pianon, kontrabasson ja rummut voi sijoitella eteensä elävästi.
Luciano Pavarottin vanha levytys kuulosti tulevan metallilaatikosta, kun sitä soitti JBL Boombox 2:lla, mutta Hyperboom toistaa kappaleen lämpimämmin ja syvemmin, ja orkesteri tuntuu paremmin fokusoituneelta, kun vaihdan JBL:stä UE:hen.
Leon Bridgesin Bad Bad News kohoaa uudelle tasolle, kun vaihdoin yhdestä Hyperboomista kahteen. Yksi kaiutin täytti terassin kiitettävästi, mutta kahdella soitto kuulostaa kuin mini-PA:n aikaansaamalta – tuplasti hauskempaa!
Johtopäätökset
Ultimate Ears on luokkansa paras kannettava kaiutin. Se on ultimaattinen bilekaiutin, joka toimii myös jazzin ja klassisen kuunteluun kilpailijoitaan paremmin. Hyperboomin basso, volyymi ja desibelit ovat kohdillaan, samoin soundin fokus ja läpinäkyvyys. Kaksi Hyperboomia on vielä parempi kuin yksi: silloin musiikki nousee ihan eri tasolle ja tarjoilee vieläkin enemmän ääntä. Yhdelläkin Hyperboomilla pääsee pidemmälle kuin millään kilpailijoiden langattomilla ja kannettavilla kaiuttimilla.