Tiedäthän sen tunteen, kun euforian huurut läpäisevät koko kehon, kun kokee jotakin täydellisen ihanaa. Laukaiseva tekijä voi olla ihmisestä riippuen melkein mitä vain, mutta monella se on ehdottomasti musiikki.
Etenkin kun musiikki kuulostaa niin hyvältä kuin testatessamme mahtavaa Dynaudio Confidence 20 -kaiutinta. Voitte siis arvata, kuinka kävi, kun saimme testihuoneeseen ilmiömäisen Confidence 50 -mallin.
Kapeat lattiakaiuttimet ovat Dynaudion uuden Confidence-sarjan toiseksi suurimmat, mutta kuitenkin maltilliset puolitoista metriä korkeat. Lippulaivamalli Confidence 60 on huomattavasti isompi (ja kalliimpi).
Yhdessä Confidence 30 -mallin kanssa nämä kaksi edellä mainittua mallia muodostavat sarja lattiakaiutinvaihtoehdot, joista C60 ja C50 ovat samantyyppiset 3-tiekaiuttimet: kaksi bassoelementtiä, kaksi keskireksiteriä ja aivan uusi Esotar3-diskantti.
C30 voi olla paras vaihtoehto maltillisen kokoiseen olohuoneeseen, ehkäpä korkeintaan 40 neliön tilaan. C50 sopii sitä suurempiin tiloihin, ja C60 vaatii jo kuutioitakin kuulostaakseen ihanteelliselta.
Monella tapaa Confidence 50 tuntuu täydelliseltä kompromissilta. Se on kapeampi ja edullisempi kuin C60, mutta perusominaisuudet ovat kuitenkin samat. Ja mikä tärkeintä: sama upean avoin ääni lähes rajattomin dynamiikoin ja syvyysvaikutelman kera on tallella.
Kapeiden kaappien kaarevat sivut ja eteen suunnatut kaiutinelementit erottavat Confidence-malliston monista muista. Kaiuttimet ovat saatavilla viidessä pintakäsittelyvaihtoehdossa: kaksi viilutettua mattakäsittelyllä, loput korkeakiiltoisia. Esimerkiksi lähes mustan Midnight High Gloss -sävyn lähes metallinhohtoinen viilupinta säihkyy auringonvalossa upeasti.
Samasta hintaluokasta löytyy toki muitakin vaihtoehtoja. Sonos faber Amati Tradition, Bowers & Wilkins 800 D3, KEF Blade 2 ja Vivid Audio Kaya 90 ovat muutamia erinomaisia esimerkkejä.
Edistyksellistä tekniikkaa
Pisaranmallinen Kaya-kaiutin ja Blade 2 eroavat muista epätyypillisen rakenteen ja designin puolesta, mutta jos tarkastelee C50-kaiutinta lähemmin, huomaa, että myös Dynaudio on ajatellut asioita uusiksi.
Edellisen sukupolven Cofidence-sarjassa oli myös ”leijuva” etulevy, johon elementit oli kiinnitetty. Uudessa sarjassa etulevy on säilytetty, joskin edistyksellisempänä versiona.
Harmaa vaimennin on Compe-nimistä komposiittia, johon on leikattu aukot elementtien upotusta varten. Compex-levyn takapuolelle on kiinnitetty vahvikkeet aukoille, jotta levy olisi mahdollisimman jäykkä. Kaarevan muodon on tarkoitus auttaa jakamaan ääni tasaisemmin.
Confidence 60 ja 50 -malleissa Esotar3-elementti on kiinnitetty Dynaudion DDC-vaimentimeen (Dynaudio Directivity Control). Kyseessä on alumiinikehys, jonka kaareutumiseen on kiinnitetty eritystä huomiota korkeiden taajuuksien tasapainoista jakautumista ajatellen. DDC-levy ”leijuu” kahden halkaisijaltaan 15 cm:n keskirekisterielementin välissä, jossa se auttaa poistamaan mekaanista resonanssia.
Highend-materiaaleja
Skandinaavista puuviilua.
Kaapin sisäpuolta on vahvistettu monesta kohdasta. Esimerkiksi bassoelementit on kiinnitetty porrastamalla, mikä vaimentaa resonanssia. Bassorefleksiportti aukeaa kaapin pohjaan.
Neodyymimagneetteja on käytetty sekä uudessa halkaisijaltaan 18 cm:n kokoisessa NeoTec-bassoelementissä että kahdessa keskirekisterielementissä. Molemmissa magnesiumsilikaattipolymeeristä (MSP) tehty kalvo, joka on kiinnitetty siten, että ilma pääsee vapaasti kiertämään kalvojen takana luoden tiukemman ja hallitumman soundin.
Uusi Esotar3-diskantin kalvo on myös varustettu vahvemmalla neodyymimagneetilla. Entistä suurempi takakammio vaimentaa ilmavirtauksen aiheuttamia värinöitä. Pieni Hexis-niminen jakosuodin kalvon takana tasoittaa taajuusvastetta ja hillitsee niin ikään resonanssia.
Jakosuodin on jaettu osiin, jotka on koottu takaosan WBT-terminaalista tulevilla Van den Hul -johdoilla.
Kehitetty Jupiterilla
31 kalibroitua mikrofonia kaappaavat kaiken kaiuttimista tulevan äänen.
Confidence-sarjan on testattu ja kehitetty Dynaudion uutta Jupiter-mittausjärjestelmää käyttäen. Jupiter on 13 x 13 x 13 metrin kokoinen vaimennettu huone, jossa on kaksi mikrofonitelinettä – niihin kiinnitetyt mikit liikkuvat kaiuttimen ympärillä mitaten signaalivastetta.
Mikkitelineissä on yhteensä 31 Bruel & Kjærin tätä tarkoitusta varten kalibroitua mikrofonia. Ne mittaavat 360 astetta kaiuttimen ympärillä pyörien telineissään. Tämä mittaustapa, joka perinteisin menetelmin voisi viedä päiviä, kestää Jupiterilla vain joitakin minuutteja, kertoo Dynaudion Acoustics Designer Alex Newman.
Luokkansa paras lattiakaiutin
Jouduin rauhoittelemaan itseäni hetken, kun olin laittanut Pat Methenyn Are You Going With Me -kappaleen soimaan ja se melkein pamautti testihuoneemme seinät naapuriin. Kuulin Confidence-kaiuttimia ensimmäisen kerran Dynaudion demohuoneessa Tanskassa. Meidän testihuoneemme on puolet siitä, ja kuulija istuu lähempänä kaiuttimia. Ei siis ihme, että C50 täytti koko huoneen musiikilla ensi tahdista lähtien.
Se toki asetti rajoituksia volyymille. Pikku tarkistus todisti, että kaiuttimilla ei ole ongelmia bassolle ilmoitetun taajuusrajan kanssa. James Blaken Limit To You Love ja Dire Straitsin Private Investigations osoittivat sen nopeasti. Kyse on enemmänkin siitä, asettaako kuunteluhuone äänenpaineelle rajoituksia.
Huomasin muutakin: Fysiikan lakeja ei voi ohittaa. Näin suuri pinta-ala kaiutinkalvoa luo jättimäisen äänenpaineen, ja kunhan kaiutinten kontrollointi onnistuu, voi niillä soittaa niin lujaa kuin haluaa ilman säröä.
Devialet Expert Pro 220 Pro (joka ei tällä hetkellä ole SAM-yhteensopiva C50:n kanssa) sai hallittua kaiuttimet tiettyyn pisteeseen saakka, mutta volyymi kasvoi epämukavan kovaksi.
Verrattuna Confidence-sarjan 2-tiemalliin C20:een tarjoaa C50 enemmän bassoa – testihuoneessa 30 Hz:iin asti – ja sellaisella fyysisellä olemuksella, että James Blaken biisin syvä basso antaa kropalle syvähieronnan. Pick Witherin rummut Private Investigations -kappaleessa tuntuvat vatsassa.
Sama onnistuu toki muillakin kaiuttimilla, kuten KEF Blade 2:lla, mutta Dynaudiot tulevat etualalle selkeämpinä. Confidence 50 on kuin haara-asennossa rokkaava kitaristi, joka yhdessä hetkessä istahtaakin baarijakkaralle näppäilemään herkkää flamencoa. Mikä tahansa onnistuu.
Neutraalein valinta: harmaa lakka.
Äänimaisema on todella syvä. Yllä mainittu Blade 2 hallitsee keskittyneemmän stereokuvan, mutta C50:llä äänikuva on suurempi, leveämpi ja syvempi. Kokonaisuus on fyysisempi. Ehkä se johtuu siitä, että kaikki elementit on suunnattu kuulijaa kohti, mutta Dire Straitsin Love Over Gold kuulostaa enemmän live-esitykseltä Dynaudiolla.
Konserttitaltioinneissa tämä välittyy erityisen hyvin, kun kaiutinten ilmiömäinen kyky kaivaa vivahteet esiin kuuluu selkeimmin. Testilevymme, Keith Jarrettin kuulu Kölnin-konsertti soi yksityiskohtaisemmin, ja äänikuvassa on enemmän ilmavuutta ja syvyyttä.
Sekä siinä että Lise Davidsenin Strauss-tulkinnassa upean ilmava Esotar3-diskantti pääsee oikeuksiinsa. Se soi niin hienostuneesti ja tasapainoiselta, että tulee mieleen nauhavetoinen, tosin paremmalla jakohallinnalla.
Minusta Dynaudio on onnistuntu luomaan lämpimämmän soundin ja samalla avoimemman äänikuvan uuteen Confidence-sarjaansa.
Musiikista erottuu harvemmin kuultuja nyansseja, jotka useimmilla kaiuttimilla jäävät pimentoon. C50:n valtavat dynaaminen kontrasti vie kuulijan musiikilliselle vuoristorata-ajelulle, jollainen ei ole mahdollinen kuin kaikkein parhailla highend-kaiuttimilla.
Johtopäätökset
Kaikista koskaan testaamistamme kaiuttimista on Dynaudio Confidence 50 yksi parhaimpia. Se ei ole vain parempi kuin edellisen Confidence-sukupolven edustajat, vaan rikkoo rajoja highend-luokan äänenlaadun suhteen ja haastaa kalliimpia kaiuttimia kaikessa muussa mahdollisessa paitsi syväbassossa. C50 tarjoilee musiikin syvänmustan taustan päällä, elävien sävyjen ja täyteläisten vivahteiden kera – musiikki maistuu puhtaalta taiteelta. Jokainen kappale on elämys kuunneltuna Confidence 50:llä, joka on läpinäkyvin, tarkin ja dynaamisesti vakuuttavin kaiutin tässä luokassa.