Kompakti Cupra Born rakentuu Volkswagenin sähköisen MEB-alustan varaan – samanlainen on myös malleissa VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron.
On hienoa mutta myös vähän outoa istua Cupra Borniin. Se tuntuu samanaikaisesti tutulta ja vieraalta.
Auto tuntuu sisältä suuremmalta kuin miltä se näyttää ulkopuolelta. Aikuiset mahtuvat mukavasti istumaan takapenkille, joskin takakontista on tingitty ja matkatavaroille on spartalaiset 385 litraa tilaa.
ID.3-malliin verrattuna Cupra Bornia on muotoiltu jämäkämmin: urheilulliset penkit mukailevat paremmin vartaloa ja yleinen ajotuntuma on sporttisempi ja hauskempi.
Auto kiihtyy moottoritiellä nopeasti ja edessä olevien hidastelijoiden ohi pääsee helposti. Ainakin hitaammilla nopeuksilla, sillä 80:n teillä ruutia riittää vähemmän. Bornin EBOOST-versiossa tehoja on 204 hevosvoiman sijan 231 hevosvoimaa, joten tilanne sillä on parempi.
Cupra oli alkujaan Seatin rallimerkki, joka nykyään kuitenkin seisoo omilla renkaillaan. On luonnollista, että Cupran rallligeenit näkyvät myös sen nykymallistossa, jopa niinkin kompaktin auton kuin Bornin kohdalla.
Näppäränkokoinen Born on raikas tuulahdus pienempien sähköautojen joukossa, ja vaikka se on 90-prosenttisesti sama auto kuin VW ID.3, on eroja siellä, missä niillä on merkitystä. Siistimmän ulkonäön. ja sporttisemman tuntuman ansiosta Born on hauskempi ajettava ja aivan erilainen ilo istuttavaksi.
Cupra Bornilla ajeleminen saa harmaantuneenkin miehen tuntemaan olonsa nuoremmaksi, joten keski-iän kriisistä kärsivät yksilöt parantavat vaivansa Bornilla melkein yhtä hyvin kuin paljon kalliimmilla urheiluautoilla.
Born on Cupran erinomainen ensikokeilu sähköautojen maailmassa, ja nostaa odotuksemme korkealle seuraavien Cupran mallien kohdalla. Täysosuma!