Maha vaihtaa paikkaa keuhkojen kanssa, kun iso BMW sukeltaa alas jyrkkää mäkeä. Vartalo melkein rentoutuu istuimessa ja paine on valtava. Ihan kuin vuoristoradassa olisi. Yhtäkkiä huomaan vauhdin kiihtyvän salamannopeasti melkein kahteensataan, joten nostan polkimen ja annan auton jarruttaa nopeasti.
Hirvittävät voimat liikuttavat painavaa BMW:tä nopeammin kuin yhtäkään toista sähköistä citymaasturia, mutta sen kiihtyvyys on sen vaikuttavin puoli: 3,8 sekuntia nollasta sataan on samaan luokkaa kuin Porsche Taycan GTS Sport Turismolla, Tesla Model Y Performancella ja BMW i4 M50:llä. Vääntömomentti erottaa tämän muista. Kiihdytys vauhdista, esimerkiksi käännöksessä, antaa välittömän työnnön, joka kestää pitkään. Ja kun päästää polkimen, kuuluu samanlainen murhadus kuin laittaisi vaihdetta pienemmälle.
M60:ssa on sam 111,4 kWh:n akku kuin xDrive 50 -mallissakin. Kantama on hiukan lyhyempi, enimmillään 561 km, kun se 50-mallissa on 617 km. Myös kulutus on suurempaa: BMW:n mukaan 21,7–24,7 kWh/100 km. Testin seka-ajossa pääsimme 20,9 kWh:iin, mutta rajummalla, nopeammalla ja kiihdyttävämmällä ajolla kulutus nousi äkkiä 25 kWh:iin.
Auto toimitetaan Bowers & Wilkinsin Diamond Surround Sound System -kaiuttimilla varustettuna. Järjestelmä koostuu 30 kaiuttimesta, joita on myös katossa ja istuimen alla. Tehoja se vaatii 1 615 wattia (!). Apple CarPlayn kautta järjestelmään voi yhdistää iPhonen ja ohjata puhelimen soittolistaa ratin napeilla tai kojelaudan näytöstä.
M60 on BMW iX xDriven väkevin versio, joka yhdistää rajun suorituskyvyn xDrive 50:stä tuttuun ajomukavuuteen. Sillä on toki hintansa, ja joidenkin makuun iX-sarjassa saisi olla vieläkin kovempi hardcore-malli. Meistä M60:n suorituskyky riittää pitkälle, sillä moni linjakkaampikin auto jää kiihdytyskisassa sen perään. BMW iX M60 on kuin xDrive 50, mutta paljon nopeampi.