Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

Palkitsimmme

Vuoden parhaat sähköautot 2022-2023

Sähköauto on useimmille autonvaihtoa suunnitteleville oikea valinta.

/ 01.11.2022 - 12:01
Vuoden parhaat sähköautot 2022-2023

Vaikka polttomoottoriautot eivät vielä olekaan katoamassa, on uudeksi autoksi fiksuinta valita sähköllä toimiva versio. Niiden hyödyt peittoavat helposti niiden haitat, ja edulliset käyttökustannukset ovat ehkä niiden tärkein etu. Jopa nykyisillä kalliimmilla sähkön hinnoilla on sähköauton käyttäminen halvempaa kuin polttomoottorillisen auton.

Jos haluaa vältellä lentomatkustamista ja lähteä sen sijaan reissuun omalla autolla, on siinäkin sähköautosta iloa: monissa maissa tietullit ja pysäköinti ovat sähköllä ajaville halvempia. Joissakin kaupungeissa keskusta-alueille ei enää edes saa ajaa polttomoottoriajoneuvoilla, jolloin hiljainen ja hiukkaspäästötön sähköauto on ainoa mahdollisuus.

Ympäristösyyt ja rahallinen säästö pätevät kaikkiin sähköautoihin, mutta muuten valinta eri mallien välillä voi olla hankala – muta ei hätää, kokosimme tähän avuksesi pikaoppaan ja suosituksemme parhaista automalleista.

Kaiken kokoisia ja hintaisia sähköautoja

Monen kohdalla hinta, akun kantama ja auton koko ovat tärkeimpiä valintakriteereitä. Nuoren kaupunkilaissinkun tarpeet ovat aivan erilaiset kuin maaseudulla asuvan lapsiperheen. Kaupunkiin sopiva pikkuauto voisi olla esimerkiksi Fiat 500 Electric, kun taas lasten kuskaukseen tarvitaan isompi auto, kuten Tesla Model Y tai Volkswagen iD.4.

Useimmilla sähköautoilla pääsee helposti ajamaan 300 kilometriä yhdellä latauksella, uusimmilla malleilla jo 350–450 km ja joillakin jopa yli 500 km.

Ennen autokaupoille menoa onkin järkevää määrittää, minkä pituisia matkoja itse säännöllisesti ajaa. Myös latausnopeudella on väliä. On paljon hitaampaa ladata 50 kW kuin 150 kW.

Jos mahdollista, kannattaa toki hankkia kotiin oma latauspiste. Kodin sähköliittymän koosta riippuen latausasema voi olla 7,4 kW:n ja 22 kW:n välillä. Silloin on mukava hypätä aamulla lämmitettyyn ja ladattuun autoon.

Parhaista parhaimmat 

Olemme koonneet tähän tiivistelmän parhaista uusista sähköautoista ja jakaneet ne kolmeen koko- ja hintaluokkaan.

 

5 vinkkiä sähköauton ostajalle:

1.Kantama

Uusia latausasemia avataan jatkuvasti, joten akun riittävyydestä tarvitsee huolehtia yhä vähemmän. Kun mittaa useimmiten ajamansa matkat, näkee, tarvitseeko 500 kilometrin kantama vai riittääkö vähempikin. Se, kuinka pitkän matkan täydellä akulla todellisuudessa pääsee ajamaan, riippuu lämpötilasta, ajonopeudesta ja -tyylistä, ajo-olosuhteista ja kuormasta. Kattokuormat, kuten suksiboksit, lyhentävät kantamaa enemmän verrattuna siihen, että saman painon edestä lastaisi tavaraa takakonttiin.

2. Lataus

Akun lataamisnopeus on vähintään yhtä tärkeää kuin sen kantamakin. Onkin tärkeää selvittää paitsi auton teoreettisen latausnopeuden lisäksi sen todellinen tahti. Kokemuksemme mukaan 200 kW:n latausnopeus on yleensä paljon alhaisempi. Se johtuu monestakin seikasta, mutta latauskäyrät näyttävät aina vuorenhuipulta, jossa 200 kW kapasiteetin akun lataus alkaa 80 kW:n kohdalta, saavuttaa huippunsa 170 kW:n tienoilla ja hidastuu alle 50 kW:iin akun ollessa lähes täynnä. Kannattaa siis ennen ostoa tarkistaa akun latauskapasiteetti, joka pienillä akuilla saisi olla yli 100 kW ja suuremmilla akuilla vähintään 150 kW.

3. Säästä virtaa 

Useimmissa sähköautomalleissa on sähköä säästävä taloudellisen ajon ohjelma. Sen ollessa päällä ilmastointi menee pienemmälle ja jotkut toiminnot lakkaavat toimimasta virran säästämiseksi. Fiksuinta on kuitenkin ajaa koko ajan tasaisen pehmeästi. Nopeat kiihdytykset voivat olla hauskoja, mutta kuluttavat paljon akkua. Samoin kovilla nopeuksilla ajaminen. 120 km/h vauhti kuluttaa tietenkin enemmän virtaa kuin 100 km/h nopeus, ja suksiboksin kanssa kulutus on vieläkin suurempaa.

4. Tilan tarve

Monelle kuskille matkustajatila ja tavaratila ovat tärkeitä huomioitavia seikkoja. Joissakin sähköautoissa on takakontin lisäksi etukontti (”frunk”), mikä lisää tavaratilan määrää. Siinä missä joillekin 300 litran tavaratila riittää hyvin, voivat toiset tarvita 500 litraa. Myös kuormituskapasiteetti kannattaa huomioida. Akun vuoksi sähköauto painaa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, joten monissa malleissa sallittu kuormitus on kiloissa mitattuna pienempi kuin bensa-autoissa. Tarkista siis tavaratilan koon lisäksi myös sallitun kuorman määrä, jotta vältyt vaaralliselta ylikuormitukselta ja saat oikeasti omia käyttötarpeita vastaavan auton.

5. Käyttöjärjestelmä

Sähköauton ja perinteisen auton suurin ero on käyttöjärjestelmässä. Sähköauton käyttö muistuttaakin enemmän puhelimen käyttöä, ja ohjelmalla säädetään lämmitystä, navigointia ja musiikkia, mutta myös latausta ja muita tärkeitä asetuksia. Suosittelemme tutustumaan oma auton käyttöliittymään läpikotaisin. Autojen käyttöliittymien käyttäjäystävällisyys vaihtelee, ja liikenneturvallisuuden nimissä on tärkeää, ettei kosketusnäytön kanssa ala leikkimään vasta ajaessa.

Voittaja Vuoden parhaat sähköautot 2022-2023

Vuoden paras auto, basic

Cupra Born 58

Kovin pikkuauto

Cupra Born on VW ID.3:n kova kaksonen. Cupran päästyä tien päälle on vaikea ymmärtää, miksi kukaan enää haluaisi kansanautoa.

Kompakti Cupra Born rakentuu Volkswagenin sähköisen MEB-alustan varaan – samanlainen on myös malleissa VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron.

On hienoa mutta myös vähän outoa istua Cupra Borniin. Se tuntuu samanaikaisesti tutulta ja vieraalta.

Auto tuntuu sisältä suuremmalta kuin miltä se näyttää ulkopuolelta. Aikuiset mahtuvat mukavasti istumaan takapenkille, joskin takakontista on tingitty ja matkatavaroille on spartalaiset 385 litraa tilaa.

ID.3-malliin verrattuna Cupra Bornia on muotoiltu jämäkämmin: urheilulliset penkit mukailevat paremmin vartaloa ja yleinen ajotuntuma on sporttisempi ja hauskempi.

Auto kiihtyy moottoritiellä nopeasti ja edessä olevien hidastelijoiden ohi pääsee helposti. Ainakin hitaammilla nopeuksilla, sillä 80:n teillä ruutia riittää vähemmän. Bornin EBOOST-versiossa tehoja on 204 hevosvoiman sijan 231 hevosvoimaa, joten tilanne sillä on parempi.

Cupra oli alkujaan Seatin rallimerkki, joka nykyään kuitenkin seisoo omilla renkaillaan. On luonnollista, että Cupran rallligeenit näkyvät myös sen nykymallistossa, jopa niinkin kompaktin auton kuin Bornin kohdalla.

Näppäränkokoinen Born on raikas tuulahdus pienempien sähköautojen joukossa, ja vaikka se on 90-prosenttisesti sama auto kuin VW ID.3, on eroja siellä, missä niillä on merkitystä. Siistimmän ulkonäön. ja sporttisemman tuntuman ansiosta Born on hauskempi ajettava ja aivan erilainen ilo istuttavaksi.

Cupra Bornilla ajeleminen saa harmaantuneenkin miehen tuntemaan olonsa nuoremmaksi, joten keski-iän kriisistä kärsivät yksilöt parantavat vaivansa Bornilla melkein yhtä hyvin kuin paljon kalliimmilla urheiluautoilla.

Born on Cupran erinomainen ensikokeilu sähköautojen maailmassa, ja nostaa odotuksemme korkealle seuraavien Cupran mallien kohdalla. Täysosuma!

Vuoden paras auto, premim

Tesla Model Y Performance

Rakettivauhtia koko perheelle

Kun autoon pitää mahtua koko perhe, mutta ei halua tinkiä tyylistä, on Model Y Performance markkinoiden siisteimpiä vaihtoehtoja.

Koska Tesla haluaa pitää fyysisten nappuloiden määrän minimissään, ei ohjauspyörän päällä ole erillistä ajonäyttöä. Eikä tuulilasissa Head-Up-näyttöä. Melkeinpä kaikki tapahtuu kojelaudan infotainment-näytön kautta: musiikki, ilmastointi, ajo-opastus ja niin edelleen.

On ehkä outoa joutua kääntämään katse alaoikealle nähdäkseen, mitä edessä tapahtuu. Kun testasimme Model Y:tä ensimmäistä kertaa, ikävöimme tuulilasin alla olevaa näyttöä. Mutta tämäkin on tottumiskysymys, sillä näytön ison koon ja vaakamuodon ansiosta ruudun tiedot ovat niin lähellä näkökenttää, että käytännössä tilanne ei aiheuta ongelmia.

Autopilotti

Teslan autopilotissa on hyvin toimiva kaistavahti ja mukautuva nopeudenhallinta, joka pitää auton vauhdin samana kuin muun liikenteen. Toinen mukava asia Teslan nopeudenhallinnassa on se, että se automaattisesti asettaa nopeusrajoituksen alueen mukaan sen sijaan, että se lukitsisi auton aloitusnopeuteensa. Toisin sanoen, jos jonottaa kahtakymppiä 80 km/h-tiellä, auto asettaa nopeusrajoitukseksi 80 km/h, mutta osaa kuitenkin ajaa muun liikenteen mukaan. Näin nopeutta ei tarvitse säätää uudelleen, kun jono vihdoin lähtee liikkeelle.

Kalliimmassa autopilotissa on summon-kutsutoiminto ja korkeimmalla tasolla täydellinen automaattiohjaus. Tällä hetkellä sellaisen käyttäminen ei tosin Suomessa ole sallittua eikä sitä siksi saa aktivoitua.

Paljon ja pitkälle

Model Y Performancen kantama ja suorituskyky ovat juuri sellaiset kuin Teslalta sopii odottaakin, emmekä ole vielä edes maininneet Teslan ylivoimaista latausverkostoa.

Model Y:ssä on paljon tavaratilaa ja Performance-version suorituskyky on todella hieno. Hinta on huomattavasti edullisempi kuin lähimmällä kilpailijalla, Mustang Mach-E GT:llä, ja jos hightechiä tihkuva minimalistinen tyyli vain on mieleen, ei ole vaikea suositella tätä Teslan petoa.

Vuoden paras auto, high-end

BMW iX M60

Maailman paras citymaasturi

BMW:n iX-sarjan nopein malli on kaikin tavoin ilmiömäinen.

Maha vaihtaa paikkaa keuhkojen kanssa, kun iso BMW sukeltaa alas jyrkkää mäkeä. Vartalo melkein rentoutuu istuimessa ja paine on valtava. Ihan kuin vuoristoradassa olisi. Yhtäkkiä huomaan vauhdin kiihtyvän salamannopeasti melkein kahteensataan, joten nostan polkimen ja annan auton jarruttaa nopeasti.

Hirvittävät voimat liikuttavat painavaa BMW:tä nopeammin kuin yhtäkään toista sähköistä citymaasturia, mutta sen kiihtyvyys on sen vaikuttavin puoli: 3,8 sekuntia nollasta sataan on samaan luokkaa kuin Porsche Taycan GTS Sport Turismolla, Tesla Model Y Performancella ja BMW i4 M50:llä. Vääntömomentti erottaa tämän muista. Kiihdytys vauhdista, esimerkiksi käännöksessä, antaa välittömän työnnön, joka kestää pitkään. Ja kun päästää polkimen, kuuluu samanlainen murhadus kuin laittaisi vaihdetta pienemmälle.

M60:ssa on sam 111,4 kWh:n akku kuin xDrive 50 -mallissakin. Kantama on hiukan lyhyempi, enimmillään 561 km, kun se 50-mallissa on 617 km. Myös kulutus on suurempaa: BMW:n mukaan 21,7–24,7 kWh/100 km. Testin seka-ajossa pääsimme 20,9 kWh:iin, mutta rajummalla, nopeammalla ja kiihdyttävämmällä ajolla kulutus nousi äkkiä 25 kWh:iin.

Auto toimitetaan Bowers & Wilkinsin Diamond Surround Sound System -kaiuttimilla varustettuna. Järjestelmä koostuu 30 kaiuttimesta, joita on myös katossa ja istuimen alla. Tehoja se vaatii 1 615 wattia (!). Apple CarPlayn kautta järjestelmään voi yhdistää iPhonen ja ohjata puhelimen soittolistaa ratin napeilla tai kojelaudan näytöstä.

M60 on BMW iX xDriven väkevin versio, joka yhdistää rajun suorituskyvyn xDrive 50:stä tuttuun ajomukavuuteen. Sillä on toki hintansa, ja joidenkin makuun iX-sarjassa saisi olla vieläkin kovempi hardcore-malli. Meistä M60:n suorituskyky riittää pitkälle, sillä moni linjakkaampikin auto jää kiihdytyskisassa sen perään. BMW iX M60 on kuin xDrive 50, mutta paljon nopeampi.

Ääni & Kuva
Scroll to Top