Vaikka polttomoottoriautot eivät vielä olekaan katoamassa, on uudeksi autoksi fiksuinta valita sähköllä toimiva versio. Niiden hyödyt peittoavat helposti niiden haitat, ja edulliset käyttökustannukset ovat ehkä niiden tärkein etu. Jopa nykyisillä kalliimmilla sähkön hinnoilla on sähköauton käyttäminen halvempaa kuin polttomoottorillisen auton.
Jos haluaa vältellä lentomatkustamista ja lähteä sen sijaan reissuun omalla autolla, on siinäkin sähköautosta iloa: monissa maissa tietullit ja pysäköinti ovat sähköllä ajaville halvempia. Joissakin kaupungeissa keskusta-alueille ei enää edes saa ajaa polttomoottoriajoneuvoilla, jolloin hiljainen ja hiukkaspäästötön sähköauto on ainoa mahdollisuus.
Ympäristösyyt ja rahallinen säästö pätevät kaikkiin sähköautoihin, mutta muuten valinta eri mallien välillä voi olla hankala – muta ei hätää, kokosimme tähän avuksesi pikaoppaan ja suosituksemme parhaista automalleista.
Kaiken kokoisia ja hintaisia sähköautoja
Monen kohdalla hinta, akun kantama ja auton koko ovat tärkeimpiä valintakriteereitä. Nuoren kaupunkilaissinkun tarpeet ovat aivan erilaiset kuin maaseudulla asuvan lapsiperheen. Kaupunkiin sopiva pikkuauto voisi olla esimerkiksi Fiat 500 Electric, kun taas lasten kuskaukseen tarvitaan isompi auto, kuten Tesla Model Y tai Volkswagen iD.4.
Useimmilla sähköautoilla pääsee helposti ajamaan 300 kilometriä yhdellä latauksella, uusimmilla malleilla jo 350–450 km ja joillakin jopa yli 500 km.
Ennen autokaupoille menoa onkin järkevää määrittää, minkä pituisia matkoja itse säännöllisesti ajaa. Myös latausnopeudella on väliä. On paljon hitaampaa ladata 50 kW kuin 150 kW.
Jos mahdollista, kannattaa toki hankkia kotiin oma latauspiste. Kodin sähköliittymän koosta riippuen latausasema voi olla 7,4 kW:n ja 22 kW:n välillä. Silloin on mukava hypätä aamulla lämmitettyyn ja ladattuun autoon.
Parhaista parhaimmat
Olemme koonneet tähän tiivistelmän parhaista uusista sähköautoista ja jakaneet ne kolmeen koko- ja hintaluokkaan.
5 vinkkiä sähköauton ostajalle:
1.Kantama
Uusia latausasemia avataan jatkuvasti, joten akun riittävyydestä tarvitsee huolehtia yhä vähemmän. Kun mittaa useimmiten ajamansa matkat, näkee, tarvitseeko 500 kilometrin kantama vai riittääkö vähempikin. Se, kuinka pitkän matkan täydellä akulla todellisuudessa pääsee ajamaan, riippuu lämpötilasta, ajonopeudesta ja -tyylistä, ajo-olosuhteista ja kuormasta. Kattokuormat, kuten suksiboksit, lyhentävät kantamaa enemmän verrattuna siihen, että saman painon edestä lastaisi tavaraa takakonttiin.
2. Lataus
Akun lataamisnopeus on vähintään yhtä tärkeää kuin sen kantamakin. Onkin tärkeää selvittää paitsi auton teoreettisen latausnopeuden lisäksi sen todellinen tahti. Kokemuksemme mukaan 200 kW:n latausnopeus on yleensä paljon alhaisempi. Se johtuu monestakin seikasta, mutta latauskäyrät näyttävät aina vuorenhuipulta, jossa 200 kW kapasiteetin akun lataus alkaa 80 kW:n kohdalta, saavuttaa huippunsa 170 kW:n tienoilla ja hidastuu alle 50 kW:iin akun ollessa lähes täynnä. Kannattaa siis ennen ostoa tarkistaa akun latauskapasiteetti, joka pienillä akuilla saisi olla yli 100 kW ja suuremmilla akuilla vähintään 150 kW.
3. Säästä virtaa
Useimmissa sähköautomalleissa on sähköä säästävä taloudellisen ajon ohjelma. Sen ollessa päällä ilmastointi menee pienemmälle ja jotkut toiminnot lakkaavat toimimasta virran säästämiseksi. Fiksuinta on kuitenkin ajaa koko ajan tasaisen pehmeästi. Nopeat kiihdytykset voivat olla hauskoja, mutta kuluttavat paljon akkua. Samoin kovilla nopeuksilla ajaminen. 120 km/h vauhti kuluttaa tietenkin enemmän virtaa kuin 100 km/h nopeus, ja suksiboksin kanssa kulutus on vieläkin suurempaa.
4. Tilan tarve
Monelle kuskille matkustajatila ja tavaratila ovat tärkeitä huomioitavia seikkoja. Joissakin sähköautoissa on takakontin lisäksi etukontti (”frunk”), mikä lisää tavaratilan määrää. Siinä missä joillekin 300 litran tavaratila riittää hyvin, voivat toiset tarvita 500 litraa. Myös kuormituskapasiteetti kannattaa huomioida. Akun vuoksi sähköauto painaa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, joten monissa malleissa sallittu kuormitus on kiloissa mitattuna pienempi kuin bensa-autoissa. Tarkista siis tavaratilan koon lisäksi myös sallitun kuorman määrä, jotta vältyt vaaralliselta ylikuormitukselta ja saat oikeasti omia käyttötarpeita vastaavan auton.
5. Käyttöjärjestelmä
Sähköauton ja perinteisen auton suurin ero on käyttöjärjestelmässä. Sähköauton käyttö muistuttaakin enemmän puhelimen käyttöä, ja ohjelmalla säädetään lämmitystä, navigointia ja musiikkia, mutta myös latausta ja muita tärkeitä asetuksia. Suosittelemme tutustumaan oma auton käyttöliittymään läpikotaisin. Autojen käyttöliittymien käyttäjäystävällisyys vaihtelee, ja liikenneturvallisuuden nimissä on tärkeää, ettei kosketusnäytön kanssa ala leikkimään vasta ajaessa.