Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video
BLACK WEEK! 70 % alennus LB+ -tilauksesta

Palkitsimme

Vuoden parhaat kamerat 2023-2024

Uuden kameran valinta ei ole vaikeaa, kun vain tietää, mitä etsii.

/ 30.10.2023 - 12:00
Vuoden parhaat kamerat 2023-2024

Täydellistä kameraa ei ole olemassakaan, mutta osa pääsee kyllä aika lähelle. Kaikkien ei kuitenkaan kannata ostaa kalleinta ja hienointa testivoittajaa.

Ensin pitää tietää, mihin kameraa aikoo käyttää.

Muotokuvaajilla on kameralle aivan eri vaatimukset kuin luontokuvaajilla. Sama pätee urheilukuvaajiin ja reportaasikuvaajiin, joiden erilaiset tarpeet vaativat kameralta erilaisia ominaisuuksia.

Jos aikoo kuvata luonnossa ja etenkin villieläimiä, pitää tietää, minkälainen kamera ja objektiivit sellaiseen tarvitaan. Sama pätee kaikkiin muihinkin valokuvauksen lajeihin, mutta jotkut asiat ovat toki kaikille kameroille yhteisiä kuvauskohteesta riippumatta.

Kuvanlaadun pitää tietenkin olla parasta mahdollista, ja siinä resoluutio, yksityiskohtien terävyys ja dynamiikat ovat tärkeitä. Urheilukuvaajia kiinnostaa myös automaattitarkennuksen ja sarjakuvauksen nopeus.

Tämän päivän kameroilla kuvanlaatu on joka tapauksessa teknisesti erittäin hyvää, eikä kuvanlaadulla ole juuri eroa, ostaapa sitten tonnin tai kymppitonnin kameran. Ja jos kamerat vielä ovat samaa tyyppiä – APS-C- tai täyskennojärjestelmäkameroita – eroa on vieläkin vähemmän.

Suurimmat erot ovatkin muualla, kuten toiminnoissa, kuvausnopeudessa, automaattitarkennuksessa, videokuvausominaisuuksissa ja siinä, onko kamera tehty ammattilaisille vai harrastajille. Muun muassa.

Muotokuvaaja – ja esimerkiksi häävalokuvaaja – ei tee mitään 30 kuvaa sekunnissa kuvaavalla kameralla. Sen sijaan tärkeitä ovat kuvan dynamiikat ja raakatiedostot, jotka eivät mene p***ksi Photoshopissa, kuten eräs kuvaaja kerran hienosti asian ilmaisi.

Kun taas kuvataan nopeasti liikkuvaa kohdetta, on 30 kuvaa sekunnissa vallankin tärkeä vaatimus, samoin kuin kohdetta seuraava tarkennus.

Uudet kamerat ovat hyviä myös videokuvaamisessa. Moni videokuvaaja onkin havainnut tämän, ja monet mainokset kuvataan Canonilla, Nikonilla tai Sonyn perinteisen videokameran sijaan.

Ammattilaiset vahtaavat kameroiden spekseistä kryptisiä lyhenteitä, mutta harrastajan ei tarvitse vaivata päätään sellaisilla asioilla kuin Apple ProRes, Log tai LUT. Harrastajan kannattaa mieluummin ostaa kamera, joka kuvaa aitoa 4K-videota koko kuva-alalta 10-bittisellä 420 HDR (High-Dynamic Range) -laadulla ja jolla voi tallentaa videot suoraan muistikortille.

Jos haluaa vain paremman kameran, jolla ottaa kuvia lapsista, lomamatkoista ja perhejuhlista, ei tarvitse 8K-videota tai 30 fps:n kuvausnopeutta. Sellaiseen sopii parhaiten yksinkertainen kamera, jossa on hyvä zoom. Tällaisia malleja saa noin 1 000–2 500 euron hintahaarukassa objektiiveista riippuen.

Jos siis etsit uutta kameraa, löydät sen todennäköisesti tästä listauksesta – tässä on kaikkea eri hintaluokista ja eri ominaisuuksin, ja ainakin yksi, joka täyttää kaikki tarpeet.

Objektiivin valintaopas:

Muotokuvaukseen

Hyvä muotokuva on yhtä lailla objektiivin kuin kameran ansiota. Koska kuvausnopeus ja säänkestävä runko eivät tässä ole kovin oleellisia, on enemmän valinnanvaraa kameran suhteen ja voi valita esimerkiksi valovoimaisempia objektiiveja. Moni kuvaaja suosii hyvällä valovoimaisuudella varustettua lyhyttä teleobjektiivia, joka voi vähentää syväterävyyttä tehden taustasta epätarkemman eli luoda kauniin bokeh-efektin.

Muotokuvia saa hyvin 28, 35 tai 50 mm:n objektiiveilla, mutta 85 tai 90 mm f2:n tai paremman valovoimaisuudella on suositeltavin, kun haluaa erottaa kohteen taustastaan.

Yleiskuvaukseen

Kun kuvaa kaikkea mahdollista, on ratkaisu järjestelmäkamera mukana tulevalla normaalizoomilla. Lisäksi voi hankkia telezoomin tai laajakuvazoomin, mutta normaalizoomilla pääsee pitkälle. Se kattaa yhdestä päästä 24–28 mm ja toisesta 80–120 mm. Yleensä tällaisilla objektiiveilla on maltillinen valovoimaisuus tyypillisillä 4–5,6 aukoilla, joten valovoimainen 28–35 mm:n laajakuvaobjektiivi f2.8:n ja f4:n väliltä voi olla kätevä lisävaruste.

Luonto- ja maisemakuvaukseen

Maisemat ovat usein hyvin kiitollisia kuvauskohteita. Ne eivät juokse karkuun, ja jos jaksaa odottaa sopivaa valoa, voi hyvinkin saada otoksen, jonka kelpaa ripustaa seinälle. Säänkestävä runko on hyvä olla, ja korkea resoluutio mahdollistaa yksityiskohtien paremman tarkkuuden ja tuo syvyyttä kuviin. Oikealla objektiivilla, kuten laajakuvalla tai laajakuvazoomilla – 16–35 mm – saa laajemman perspektiivin. Kun laajakuvaobjektiivissa on hyvä, yli f2.8:n valovoimaisuus, voi kuvata myös tähtiä. 200/300 mm:n teleobjektiivilla tai 70–200 mm/100–300 mm:n telezoomilla saa kapeamman perspektiivin, mikä voi olla hyvä tehokeino. Käytännöllisiä lisävarusteita maisemankuvaukseen ovat vakaa jalusta, ND-suotimet, gradienttisuotimet ja polarisaatiosuotimet.

Matkustamiseen

Matkoilla ei kannata olla isoa ja kallista kameraa. Kevyt ja kätevä järjestelmäkamera on paras. Kun pakkaa mukaan toisen akun ja mielellään neutraalin suotimen, on valmiina kaikkeen, mitä vastaan tulee, ja linssi pysyy pölyltä suojattuna. Hyvä valinta on 28–70 mm:n tai 24–105 mm:n normaalizoom, mutta aukon 1.4 tai 2.0 laajakuva on hyvä lisä etenkin illan tullen.

Urheilu-, toiminta- ja villieläinkuvaukseen

Tarkennuksen nopeus ja nopea kuvausnopeus ovat liikkuvia kohteita kuvatessa tärkeämpiä kuin resoluutio tai kameran keveys. Parhaat urheilukamerat sopivat myös villieläinten kuvaamiseen, mutta oikean objektiivin valinta on yhtä tärkeää kuin oikean kameran valinta. Valovoimainen ja nopea objektiivi lyhyellä polttovälillä on usein parhain. Zoomobjektiivi, jonka speksit ovat 70-200mm f2.8, 100-400mm f4-5-6 tai 300mm f2.8, saa teräviä kuvia nopeastikin liikkuvista kohteista.

Videokuvaukseen

Video on omanlaistaan tiedettä, jossa jälkikäsittely on yhtä tärkeää kuin kuvaaminenkin, mutta ei-ammattilaisille hyvä 4K-videokamera on oiva valinta. Jos vaatii kameralta enemmän, kannattaa katsoa, että siinä on 10-bittinen 422 Apple ProRes, Log-asetukset sekä mikrofoni- ja kuulokeliitännät.

Myös dronet ovat hyviä videokameroita. Valitse malli, joka kuvaa 4K-laadulla. Silloin saa huikeita videoita, joita ei järjestelmäkamera pysty.

Voittaja Vuoden parhaat kamerat 2023-2024

Vuoden paras videokamera

Panasonic Lumix DC-S5IIx

Videosuosikki turbovaihteella

Panasonicin kameran video-ominaisuudet ovat lyömättömän käytännölliset ja laadukkaat.

Yksikään kilpailijoista ei pysty lyömään Panasonicia video-ominaisuuskissa. Lumix S5IIx kuvaa 6K-videota suoraan SSD-levylle. Huikealla laadulla.

Lumix S5IIx näyttää samalta kuin S5II kokomustaa väritystään lukuun ottamatta. Harmaat merkit tekevät sen ilmeestä vieläkin tummemman.

X-mallilla voi tallentaa Apple ProRes -tiedostoja suoraan muistikortille, kun S5II vaatii ulkoisen tallentimen. S5II:n koodekit rajoittuvat 200 Mbps:n bittivirtaan, mutta S5IIx:llä onnistuu 800 Mbps. Full HD -kuvan tallennus onnistuu vauhdilla 120 kuvaa sekunnissa, ja All-Intra-pakkaus varmistaa jokaisen ruudun paremman laadun.

Siisteintä on kuitenkin se, että kuvaaminen onnistuu suoraan SSD-levylle USB-C:n kautta. Se on paljon edullisempi tapa tallentaa videota kuin SDXC-kortti.

Kamera pystyy kuvaamaan 6K-resoluutiota jatkuvasti, kunhan virtaa ja tallennustilaa riittää.

Erinomainen videon- ja kuvanlaatu

Videonlaatu on loistavaa. Dynamiikat ovat erottuvat ja automaattitarkennus erinomainen. Kohinaa on vähän suurillakaan ISO-luvuilla dual native ISOn ansiosta. Kameran mukana tulee 20–60 mm:n yleisobjektiivi, joka on vallan mainio, mutta paremmalla objektiivilla mahdollisuudet toki kasvavat.

Paljaalla silmällä ei huomaa eroa S5IIx:n ja S5II:n videonlaadussa. Jos kuvaa RAW-laadulla, on editointivaiheessa enemmän valinnanvaraa, kun värejä ja valotusta voi säätää enemmän.

Yhteenveto

Lumix-videokuvaajille S5IIx on päivänselvä valinta, jos S1H tuntuu liian suurelta ja kalliilta. Tekninen laatu on samaa luokkaa, mutta S5IIx:n automaattitarkennus ja kuvanvakaus ovat paljon paremmat.

Kuvaaminen onnistuu suoraan SSD-levylle ja tallennus onnistuu RAW-formaatissa. Nämä pienet mutta tärkeät erot erottavat S5IIx:n edullisemmasta perusmallista.

 

Vuoden paras järjestelmäkamera, Premium

Fujifilm X-T5

Unelmakamera

Fujifilm X-T5 säilyttää klassiset käyttöominaisuudet, mutta harppaa kuvanlaadussa kunnolla eteenpäin.

Kameran klassinen muotoilu tuo mieleen 1960- ja 1970-lukujen kameramallit ja on leimannut X-T-sarjan malleja aina vuonna 2014 esitellystä X-T1:stä saakka. Nyt sarja on edennyt jo viidenteen sukupolveensa, ja vaikka X-T5 muistuttaa ulkoisesti ensimmäistä sukupolvea, se on sisältä pääosin aivan uusi.

X-T5 rakentuu saman 40,2 megapikselin X-Trans CMOS-kennon varaan kuin X-H2-mallikin, mutta video on rajoitettu 6,2K-resoluutioon – tai 10-bittiseen 4K/60p-resoluutioon sisäisesti – ja 12-bittiseen ProRes RAW-videoon HDMI:n kautta.

Video

Kamera tallentaa 4K/30p koko kuva-alalta jopa 90 minuuttia tai 6,2K/30p-videota 1,23x-rajauksella jopa 60 minuuttia. Videon voi tallentaa muistikortille 10-bittisenä 422 HEVC -tiedostona (H.265) tai 12-bittisenä Apple ProRes RAW -tiedostona HDMI:n kautta ulkoiselle soittimelle. Kamera tukee myös F-Log2:a ja HLG:tä.

Kuvanlaatu

Kun kenno on sama kuin aiemmin testaamassamme X-H2-mallissa, ei ole ihme, että kuvanlaatukin on samanlaista. Uuden XF 30mm f2.8 Macro -objektiivin kanssa resoluutio oli yhtä hienoa kuin 61 Mp:n Sony A7r IV -kameralla. Värintoisto on X-T5:llä – ja X-H2:lla – tyydyttävämpää kauniiden ihonsävyjen ja saumattomien varjostusten muodossa. Fujin filmiaikaa imitoivat asetukset ovat alan parasta luokkaa, ja esimerkiksi Acros- tai Monochrome-asetusten mustavalkokuvat ovat aivan täydellisiä.

Yhteenveto

Fujifilmin X-T-sarjan aiemmat kamerat ovat aina olleet luokkansa parhaimmistoa, ja näin on myös X-T5:n laita. Se on sarjan isoin päivitys tähän mennessä ja tekee kuvanlaadussa aikamoisen harppauksen sitten vuoden 2018 X-T3-mallin. Sarjan retromuotoilua fanittavien harrastajien ei tarvitse pettyä tälläkään kertaa. Kameran käyttö on esimerkillisen selkeää, ja X-T5:n aiempaa pienempi ja kevyempi runko sekä edullisempi hinta ovat monen silmissä selvä etu. Toisia taas saattaa harmittaa akkukahvan puuttuminen, mutta jos se on ehdoton, kannattaa tutustua kuvanlaadultaan vastaavaan X-H2-malliin.

Vuoden paras järjestelmäkamera, Highend

Fujifilm GFX100 II

Parasta kuvanlaatua

Fujifilm on päivittänyt parhaan kameransa ja siirtyy samalla yhä kauemmas johtoon kilpailijoihinsa verrattuna.

Kukapa olisi arvannut, että keskikoon kameralla saa kuvattua 8K-videota? GFX100 II:lla sekin onnistuu, 1,53-kertaisella rajauksella UHD 8K30p -laadulla (16:9), minkä ansiosta ei tarvitse käyttää koko kennoalaa, vaan ainoastaan 8K-laadulle tarvittava ala.

Keskikokoisten järjestelmäkameroiden heikoin lenkki on videokuvaus, mutta GFX100 II onkin yhtäkkiä siinäkin varsin käyttökelpoinen Premista-tuen ansiosta sekä siksi, että sen kanssa on mahdollista käyttää anamorfisia objektiiveja.

Video

Eikä siinä vielä kaikki. Kamera tukee ProRes-videota 35-millisellä anamorfisella objektiivilla formaateilla 2 x 8K24p ja 2,76:1, sekä 4,6K-videota 1,38:1-formaatilla. Anamorfisella objektiivilla kuvattu sisältö pitää venyttää jälkikäsittelyssä, mutta samalla avautuu mahdollisuuksia kuvata erittäin laajaa videota, jota mikään muu tämän luokan kamera ei tarjoa.

8K- ja 4K-videota voi tallentaa 10-bittisenä 422 HEVC -tiedostona (H.265) tai Apple ProRes 10-bittisenä 422 HQ/LT -tiedostona CFexpress Type B -muistikortille tai USB-C:n kautta SSD-levylle. Kamera tukee pakkausta All Intra- ja Long Gop -muodossa.

Kuvanlaatu

Fujin insinöörien mukaan CMOS II HS -kenno on aivan uusi, mutta en millään huomaa eroa kuvanlaadussa GFX100 S:n ja uuden GFX100 II:n välillä. Ehkä jos käytössä olisi ollut useampia objektiiveja, enemmän aikaa ja olisin ottanut tuhansia kuvia, olisin keksinyt jotakin eroavaisuuksia, mutta joka tapauksessa kameran kuvanlaatu on parasta keskikokoisesta kamerasta näkemääni.

Yhteenveto

Fujifilm GFX100 II tarjoaa luokkansa parhaan kuvanlaadun lisäksi ennennäkemättömän laadukasta videokuvaa. Kamera tukee useimpia videoformaatteja ja anamorfisia objektiiveja, mikä avaa uudenlaisia mahdollisuuksia keskikokoisella kameralla kuvaamiseen. Yhtä merkittävä uutinen on sekin, että Fujifilm on onnistunut luomaan keskikokoisen kameran, jonka nopeus riittää urheilu- ja toimintakuvaukseenkin muotokuvien, maisemien ja studiokuvauksen lisäksi. Fujifilm GFX100S II täyttää ammattilaiskuvaajan useimmat tarpeet tehden sisältöjen luomisesta asiakkaille helpompaa ja nopeampaa.

Vuoden kamera 2023-2024

Nikon Z8

Vuoden paras kamera

Nikonin paras kamera on myös vuoden kamera.

Jos valitsee Nikon Z8:n, saa lähes kaiken kuin kalliimmassa Z9-mallissa: saman suorituskyvyn, samat ominaisuudet ja saman kuvanlaadun.

Z8 ruksii siis listasta tärkeimmät ja purjehtii yhdeksi suosikiksemme ammattilaisluokan täyskennokameroista. Ison kameran akunkesto on pieni pettymys, ja vaikka etsin ei pimene sarjakuvien välissä, on resoluutio mielestämme liian alhainen esimerkiksi muoto- tai makrokuvaukseen. Mutta moitteet ovat lillukanvarsiin takertumista, kun puhutaan huippulaadukkaasta kamerasta.

Kamera tarjoaa saman 45,7 megapikselin täyskennon kuin lippulaivamalli Nikon Z9, mutta vain pienemmässä ja edullisemmassa rungossa. Kamera tukee 12-bittistä 8K-videota, 4K/120p-tallennusta 12-bittisellä N-RAW-tiedostomuodolla, 4K/60K 12-bittisellä ProRes RAW HQ:lla ja ottaa jopa 30 kuvaa sekunnissa sarjakuvauksella. Automaattitarkennuksen voi kalibroida asetuksista itse, ja se toimii aivan yhtä tarkasti ja nopeasti kuin Z9-mallissa.

Still-kuvia voi tallentaa 12- tai 14-bittisinä NEF-, TIFF- tai raakatiedostoina pakattuina tai pakkamaattomina. Valittavana on myös 10-bittinen HEIF 8-bittisen jpeg-tiedostomuodon sijaan, ja kuvat ovat orgaanisen syviä tavalla, johon vain parhaat kamerat pystyvät.

Nikon Z8 on itse asiassa käyttökelpoisempi kuin Z9. Mitään ei puutu. Siinä on käytännöllinen neljään suuntaan kääntyvä kosketusnäyttö ja taustavalaistut napit. Monet napeista voi ohjelmoida itse.

Nikon on myös lanseerannut MB-N12-pystykädensijan Z8:lle. Tilaa on kahdelle EN-EL15-akulle, ja asetuspyörän, laukaisunapin ynnä muun ansiosta Z8 on aivan kuin Z9 – jonka nimesimme vuoden kameraksi viime vuonna.

Ääni & Kuva
Scroll to Top