Fujifilm GFX 100 asetti kuvanlaadulle uuden standardin, mutta kannettavuudelle ei ehkä niinkään. Integroidun pystykahvan ja melko suuren OLED-etsimen ansiosta kyseessä oli aika täydellisesti varustettu kamera.
GFX 100S on kuin GFX 100 siinä mielessä, että 102 Mp:n kenno on sama mutta runko pienempi ja kevyempi. Sama äärimmäinen resoluutio, dynamiikat ja värisyvyys ovat yhä tallella.
Parannuksiakin GFX 100 -malliin verrattuna on tehty. Kuvanvakain on uusi ja kompaktimpi, ja kuuden valotusportaan ansiosta se toimii varmasti tehokkaasti. Kädensijassa on peukalolle paikka, joten kameraa on mukavampi ja vakaampi pidellä. Aiemmin huomaamaton asetuspyörä on nyt merkitty selkeästi, ja siihen voi tallentaa kuusi omaa asetusta. Videon ja still-kuvien välillä vaihtaminen on myös merkattu nyt selkeästi.
Vanhemman GFX100:n tapaan kamerassa on 4K-videomahdollisuus 400 Mbit/s -siirrolla koko kuva-alalla UHD- tai DCI-formaatissa. 4K-videon kuvaaminen onnistuu myös ulkoisesti 10-bittisellä 4:2:2:lla, jossa on F-log värisiirtymille tai 12-bittisellä Apple ProRes RAW:lla HDMI:n kautta. Videoihin voi lisäksi valita Film Simulation -väriprofiilin ja HDR-kuvauksen mahdollistavan HLG-profiilin.
Kuvanlaadullisesti vanhassa ja uudessa mallissa ei ole eroa: värikylläisyys, dynaaminen alue ja täyskennokameroille harvinaisen hieno sävykirjo.
Jos Fujifilm GFX100:n kuvanlaatu oli meistä parasta näkemäämme, niin sama pätee GFX 100S -kameraan. GFX 100S on kuitenkin mukavampi, kevyempi ja edullisempi, ja siinä mielessä monin tavoin parempi ostos. Toki kyseessä ei ole toimintakuvaamiseen sopivin kamera, mutta objektiivista riippuen GFX 100S sopii sitäkin paremmin muoto-, maisema- ja muotikuviin sekä studiotyöskentelyyn ja ammattimaisten videoiden tekemiseen. Etenkin jos käytössä on ulkoinen soitin.
GFX 100S sijoittuu hintaluokkaan, jossa monet kilpailijat tarjoavat täyskennollisia malleja, mutta Fujifilmin kuvanlaatu on aivan omassa luokassaan.