Toiset ovat valmiita menemään valtaosaa pidemmälle täydellisen äänen metsästyksessä. Eteläafrikkalais-brittiläinen Vivid Audio on haastanut itsensä kunnolla Kaya 90 -mallillaan ja halunnut tehdä melko pienen lattiankaiuttimen, joka käyttäytyy kuin kaksi kertaa kokoisensa. Kompaktin ulkonäön ei pidä antaa hämätä – kumpikin kaiutinkaappi on 90-litrainen.
Kananlihalle pääsee taatusti soittamalla Susanne Sundførsin Undercover-liveversion, joka on äänitetty Lontoon Barbicanissa. Kaya 90 -kaiuttimella kappale soi niin avoimena, isona ja todellisena, että tuntuu kuin olisi itse paikan päällä. Koko konserttisali tuntuu siirtyneen olohuoneeseeni, jossa piano levittäytyy kaikkialle luonnollisen ja äärettömän vahvan pohjan kannattelemana. Susannen omaperäinen laulu, joka on yhtä vahva kuin ilmavakin, soi upeasti – kuin hän seisoisi keskellä huonetta paljastaen koko sielunsa.
Jousien lämpimämpi sointi Luka Sulicin tulkinnassa Vivaldin Neljästä vuodenajasta toistuu täyteläisesti ja ilmavasti. Jokainen yksityiskohta toistuu hallitusti ja dynaaminen vaihtelu on ennenkuulumattoman voimakasta. En muista, milloin olisin kuullut näin värittymätöntä ja eläväistä ääntä viimeksi.
Kaya 90 on ensimmäinen kohtaamiseni Vivid Audion kanssa. On myönnettävä, että suhtaudun usein hieman ennakkoluuloisesti viidenkymmenen tonnin kaiuttimien valmistajiin. Mutta kun kuuntelin näitä alle 30 000 euroa maksavia lattiakaiuttimia, seurasivat ahaa-elämykset toisiaan sellaisella vauhdilla, että muistin taas, miksi parhaan mahdollisen äänen rakentaminen on hintansa arvoista työtä.
Kaya 90 on kuin upeasti hiottu jättitimantti – useimmille valitettavasti liian kallis, mutta joillekin onnekkaille mahdollisuus nauttia markkinoiden dynaamisimmista, kiinnostavimmista ja holografisesti aidoimmanoloisista kaiuttimista.
Ja ainahan voi unelmoida!