Sitten viime vuoden Vuoden parhaat -kavalkadimme olemme katsoneet yli 625 tuntia (!) elokuvia ja sarjoja vain, jotta osaisimme opastaa lukijoitamme suunnistamaan paremmin sarja- ja leffaviidakossa.
Elokuva-ala myllerryksessä
Koska elokuvateatterit olivat kiinni, ensi-iltoja lykättiin ja moni tuotanto jäi tauolle koronan vuoksi, olemme viime vuoden aikana lähinnä katsoneet vain suoratoistopalveluiden tarjontaa. Onneksi striimattavan viihteen laatu onkin parantunut huimasti viime vuosina.
Moni tuotantoyhtiö päätyi viime vuonna julkaisemaan elokuvansa samanaikaisesti sekä elokuvateattereissa (jos ne olivat auki) ja suoratoistopalveluissa – tai vain suoraan verkossa. Tilanne pakotti alaa miettimään myös jatkoa uudella tavalla, ja etenkin elokuvateattereiden on kehitettävä uusia toimintamalleja, joilla varmistetaan liiketoiminnan jatkuminen myös pandemian jälkeen.
Suoratoistossa valinnanvaraa
Meille kuluttajille tilanteessa on ollut paljon hyvää ja olemme saaneet katsottavaksi paljon uusia, loistavia sarjoja, kuten Tervetuloa Utmarkiin, Post Mortem – Kukaan ei kuole Skarnesissa, Equinox, Rakkaus ja anarkia, Threesome ja Kastanjamies.
Tavallisen kuukauden aikana 6-7 suurinta suoratoistopalvelua julkaisee noin 250-300 sarjaa tai elokuvaa, joihin voi kuulua uutuuksien lisäksi arkistojen helmiä ja vanhojen sarjojen uusia kausia. Ja striimaustilauksen hinta on hämmästyttävän halpa verrattuna elokuvalippuun tai Blu-rayn ostamiseen.
Kilpailu ensi-iltahuumasta
Tuotantoyhtiö Universal on ollut alalla etujoukoissa painostamassa elokuvateattereita hyväksymään lyhyemmät esitysjaksot. NBC Universal on ollut riidoissa amerikkalaisen, maailman suurimman elokuvateatteriketju AMC:n kanssa siitä lähtien, kun he huhtikuussa 2020 päättivätkin julkaista Trolls World Tour -elokuvan vain digitaalisesti ja sanoivat ”jatkavansa strategian kokeilua jatkossakin”. Johon AMC vastasi ilmoittamalla, etteivät näytä enää Universalin elokuvia teattereissaan.
Sitten NBC Universalin ja AMC:n tärkeät herrat istuivat rauhanpiipulliselle ja ilmoittivat yhdessä uudesta sopimuksestaan, jonka mukaan aika-ikkuna, jonka aikana elokuvaa näytetään ainoastaan teattereissa, on jatkossa huomattavasti entistä lyhyempi.
Daniel Craigin tähdittämää James Bond -elokuvaa No Time To Die puolestaan lykättiin ja lykättiin alkuperäisestä ensi-iltapäivästään huhtikuulta 2020 tähän lokakuuhun saakka, sillä sen merkitys elokuvateattereiden lipputuloille on ilmeisen suuri.
Game over?
Elokuvateattereille korona on ollut niin kova kolaus, että jotkut epäilevät alan toipuvan tästä enää koskaan. Positiivisen muutoksen aika on puolestaan tuonut Netflixin, HBO:n ja Disney+:n kaltaisille suoratoistopalveluille, kun ihmisillä on ollut aikaa tottua katsomaan leffoja kotisohvaltaan.
Disneyn toimitusjohtaja Bob Chapek totesikin samaa maaliskuussa järjestetyssä sijoittajatapahtumassa:
”Kuluttajat ovat kärsimättömämpiä kuin koskaan nyt, kun he ovat vuoden ajan tottuneet siihen ylellisyyteen, että uudet nimikkeet ovat saatavilla aika lailla milloin vain he haluavat. Joten en usko, että tästä on enää paluuta entisen kaltaiseen systeemiin.”
Teatterit taistelevatkin nyt hampaat irvessä pitääkseen kiinni ennen koronaa saavuttamastaan asemasta, mutta kun hammastahna on puristettu ulos tuubista, sitä on mahdoton tunkea sinne enää takaisin.
Teatterit tuskin kuolevat koronaan, mutta muutos on välttämätön. Kun koko perhe voi istua mukavasti kotisohvallaan katsomassa ensi-iltaelokuvaa ja säästää samalla useita kymppejä, on vaikea myydä lippuja enää entiseen tapaan.
Niinpä teattereiden pitääkin keksiä jotain uutta tarjottavaa – elämys, jollaista ei kotona saa. Huikea äänenlaatu, ruoka- ja juomatarjoilut, mahtavan mukavat tuolit ja kokemuksen jakaminen muiden kanssa ovat edelleen asioita, joista moni mielellään maksaa.
Kimmeltäviä viihdehelmiä
Koko vuoden elokuva- ja sarjatarjonnan tiivistäminen on aina yhtä kummallinen kokemus. Yllättävän moni ohjelma on jo ehtinyt unohtua, mutta helmet kimmeltävät unohduksen universumista muistuttaen joistakin vuoden huippuhetkistä.
Tänäkin vuonna on ollut lukuisia upeita hetkiä viihteen parissa: yllätyksiä, innovaatioita ja hienoa näyttelemistä. Mutta myös keskinkertaista tekemistä ja turvautumista vanhoihin kikkoihin.
Mutta yksi on varmaa: tekijät kameran edessä ja takana ovat saaneet valtavan laadunparannuksen suoratoistopalveluiden myötä. Siinä missä perinteiset tuotantoyhtiöt luottavat yhä enemmän uudelleenfilmatisointeihin ja supersankaritarinoihin, löytyy striimauspalveluista rohkeutta kokeilla uutta.
Julkaisemme jatkossa LB Ääni & Kuva -sivustolla enemmän juttuja suoratoistopalveluiden sarjauutuuksista, joten pysy kuulolla! Hyvää uutta sarja- ja leffavuotta!