Sähköautot ovat muutakin kuin pelkkiä kulkuneuvoja. Ne ovat pyörillä varustettuja tietokoneita, joita ohjataan vaihteiston ja kytkimen sijaan tabletilla.
Tarve liikkua paikasta A paikkaan B ei kuitenkaan ole kadonnut, vaikka käsityksemme autoista on ehkä muuttunut. Ennen autojen kohdalla ei puhuttu toimintamatkoista, latausnopeuksista tai sovelluksista. Puhumattakaan akkukapasiteetista ja virrankulutuksesta.
Nämä ovat tärkeitä pointteja jokaiselle sähköauton hankintaa suunnittelevalle, mutta olemme tänä vuonna myös havainneet, ettei kantama oikeastaan ole niin ratkaiseva. Harva ajaa yhdeltä istumalta satoja kilometrejä.
Kun valitsee uuden sähköauton suurimmalla akkupaketilla, voi olla varma siitä, että toimintamatka on aivan riittävä. Silloin latausajasta muodostuu tärkeämpi kriteeri, sillä 800 voltin akkutekniikalla varustetut autot lataavat huomattavasti nopeammin pikalaturilla, mikä lyhentää latauspysähdyksen aikaa ja siten koko matka-ajan kestoa.
Monet sähköautot ovat tilavampia kuin bensa-autot, kun ei tarvita tilaa vievää moottoria, vaihdelaatikkoa ja vaihdekeppiä.
Jotkut asiat auton valinnassa ovat samoja, kulkipa ajoneuvo polttoaineen tai sähkön varassa. Ajomukavuus, ajo-ominaisuudet ja kantokyky ovat valintaa ohjaavia tekijöitä, jotka tosin riippuvat kunkin henkilökohtaisista mieltymyksistä.
Toisille tärkeää taas on infotainment-järjestelmän toimivuus. Hiljainen sähköauto on hyvä lähtökohta kunnon kaiutinsysteemin hankkimiselle, jolloin valikoiden on hyvä olla helppokäyttöiset. Kallis kaiutinjärjestelmä ei toki riitä, vaan kaiuttimet pitää myös integroida auton koriin järkevästi ja tasapainoisesti.
Nopealla kiihtyvyydellä ei voiteta tämän vuoden parhaan sähköauton titteliä. Nyt katsotaan kokonaisuutta, ja LB Ääni & Kuvan tuomaristo on erityisesti kiinnittänyt huomiota sähköautojen tulevaisuusvarmuuteen.