DLA-X7500 ei ehtinyt olla kaupassa kauaakaan ennen kuin DLA-X7900 korvasi sen. Jos ehdot ostaa edeltävän mallin, ei hätää – uusi on käytännössä sama projektori. Kaksi asiaa on toisin: uudessa mallissa HDR-sisältöjen toistoa on parannettu (valo on erityisen dynaamista, ”vaaleampaa kuin valkoinen”), ja siinä on uusi ja paranneltu eShift-ominaisuus, joka simuloi 4K Ulra HD -resoluutiota.
Kuinka eShift toimii? Projektorin kenno on ”vain” HD-resoluutiota, joten hienojakoisemman kuvan aikaansaamiseksi kuva piirretään uudelleen siirtämällä kuvaa moottoroidulla optisella prosessorilla diagonaalisesti puolen pikselin verran. Siirrosta syntyneet ”aukkopaikat” täytetään uudella informaatiolla.
eShiftistä on jo versio 5, joka tarjoaa entistä parempaa 4K-videoiden käsittelyä ja onnistuu paremmin lisäämään oikeaa informaatiota jokaiseen pikseliin. Pitää muistaa, että jokainen pikseli on edelleen yhtä iso kuin HD-kuvassakin, ja koska ne lomittuvat toistensa päälle, ei kuva voi koskaan olla yhtä tarkka kuin aidolla 4K-projektorilla. Mutta aika lähelle tekniikalla voi jo päästä.
Tämän hintaluokan projektoreissa on dynaaminen iiris, joka hallitsee valon määrää. Sen avulla mustasta saa vielä mustempaa tummissa kohtauksissa. Edeltäjänsä tapaan DLA-X7900:ssä on kaksi iiristä – sisempi ja ulompi – jotka hallitsevat mustan määrää todella tarkasti. Sisempi iiris onnistuu estämään suurinta osaa hajavalosta pääsemästä projektorin sisään, ja ulompi hoitaa loput.
DLA-X7900:n kirkkaus on edeltäjänsä tapaan melko korkea, 1 900 luumenia, ja kontrastisuhde 1,3 miljoonaa yhteen tekee vaikutuksen dynaamisella mustallaan. Kennon kontrastiksi ilmoitetaan 130 000:1. Vaikka luku lienee optimistinen, voimme silti todistaa, että musta on aivan omaa luokkaansa!
Käyttö
Täysin automatisoidun optisen säädön ansiosta zoomia, terävyyttä ja linssinsiirtoa ohjataan kaukosäätimestä, ja asetukset voi tallentaa projektorin kahteen muistiin. Jos siis kangas on vaikkapa elokuvakokoa 2,35:1, voi sille tallentaa oman asetuksensa ja 16:9-koolle oman asetuksensa, ja vaihdella näiden kahden väliltä kaukosäätimen nappia painamalla.
JVC:llä on automaattinen gammakalibrointi, joka toimii asentamalla Datacolor Spyder5 -mittari ja sitten käynnistämällä kalibrointiohjelma tietokoneelta. Jos väreissä on vääristymiä, ne korjataan automaattisesti. Voi kuitenkin olla fiksua ottaa ammattilainen kalibroimaan värilämpötilat kohdilleen.
Valikkoja ei ole muuteltu sitten viime näkemän. Ne näyttävät edelleen olevan vuodelta 1992 ja muistuttavat lähinnä muinaisten tietokoneiden BIOS-valikoita. Jos kytkee projektorin PC:hen kalibrointia varten, ei se anna automaattisesti IP-osoitetta, vaan ensin on aktivoitava DHCP.
Kuvanlaatu
Tehdasasetuksilla JVC:n kuvanlaatu on hieno ja mustan kontrasti antaa kuvaan hyvää painetta. Blade Runer 2049 -elokuvan pimeät kohtaukset saavat kolmiulotteisen tunnun, sellaista syvyyttä, josta useimmat projektorit voivat vain haaveilla. Mustan hillitseminen tuo hahmot esiin taustasta upeasti. Mustan sävyt ovat täysin linjassa JVC:n tutun laadun kanssa, eli täysin omassa luokassaan.
Varovainen kannattaa olla: jos katseluhuoneen ovi on hitusen raollaan ja tilaan pääsee valoa, katoavat varjoisten alueiden yksityiskohdat ja tummat alueet muuttuvat yhtenäiseksi puuroksi. Jos huonetta ei saa täysin pimennettyä, voi olla fiksua säätää kuva hieman kirkkaammaksi.
Myös värit näyttävät tehdasasetuksilla hyvältä. Kalibrointiasiantuntijamme Gorm Sørensen vahvistaa vaikutelman mittauslaitteillaan. Projektori seuraa gammakäyrää ja väritila on lähes täydellinen. Gormin ainoaksi tehtäväksi jää säätää värilämpötilaa aivan pikkuisen. Erittäin vaikuttavaa, ja itse asiassa verrannollista kolme kertaa kalliimpaan Sony VPL-VW760 -projektoriin.
4K Ultra HD -materiaali ei olekaan JVC:llä yhtä loistavaa. Ryan Goslingin parransänki ja ihohuokoset Blade Runner 2049 -elokuvassa eivät erotu yhtä tarkasti kuin Sonyn aidolla 4K-projektori WV360:lla. Kun Niander Wallace vie hengen replikantilta hiekanvärisessä huoneessa, ei vivahteita näy yhtä paljon kuin Sonylla.
Eikä tilanne koske vain resoluutiota. Vaikka JVC on parantanut HDR-videoiden käsittelyään edeltäjästään, ei se riitä. HDR-videot näyttävät liian tummilta JVC:n projektorilla. Asiaa voi korjata nostamalla kontrastia, mutta lopputulos ei silti näytä oikealta. Värit eivät näytä aidoilta ja kuva on yhä liian tumma. HDR laajempi väritila ei myöskään pääse loistamaan. Niinpä laitoimme HDR:n pois päältä Blu-ray-soittimesta, jolloin pimeiden ja hämärien kohtausten yksityiskohdat tulevat aivan eri tavalla esiin.
Johtopäätökset
JVC DLA-X7900 on erinomainen projektori, ja pimeässä katseluhuoneessa synkkien elokuvien katselu on visuaalinen nautinto. Musta on ylivoimaisen mustaa! Projektorin kirkkaus riittää hienosti tasaisen kirkkauden luomiseen valoisiin kohtauksiin.
Plussaa myös siitä, että X7900 toimii tehdasasetuksillakin upeasti, ja värit ovat lähes täydelliset kalibroimattakin. Emme ole nähneet toista projektoria, jonka kuvanlaatu on näin hyvä näin pienillä säädöillä.
Ultra HD Blu ray 4K -sisällön kanssa JVC ei ole yhtä hyvä. Se ei ole yhtä tarkka kuin aito 4K-projektori, eikä HDR-kuva toistu kovin hyvin – kuva jää liian tummaksi, mikä tuntuu kohtuuttoman suurelta uhraukselta siitä hyvästä, että saa ekstravoimakkaan kirkkauden HDR-efekteillä. Mieluummin kannattaa ottaa HDR pois päältä.
Myös tässä testissä
Sony VPL-VW360ES
Veitsenterävää kuvaa 4K-laadulla
Aito 4K-resoluutio ja häikäisevän hyvä kuva puoltavat Sonyn valintaa.