Pikseliralli käy kovana televisiomarkkinoilla. 4K Ultra HD -telkkarin saa 65-tuumaisena tuhannella eurolla, ja pienempiä kokoja jaetaan miltei ilmaiseksi. Ensi vuonna odotamme näkevämme 8K-näytöt, joissa resoluutio on nelinkertaistettu – 16-kertaistettu HD-resoluutioon nähden! Eikä se siihen varmastikaan jää.
Videotykkien puolella onkin ollut hiljaisempaa. Ei ole helppoa valmistaa niin korkearesoluutioista pikselipaneelia niin pieneen tilaan, joten sivuoireena projektorin koko kasvaa epäkäytännöllisen suureksi, ja virrankulutus ja jäähdytyksen tarve myös. Tähän mennessä edullisin aito 4K-tykki on ollut 7000 euron hintainen vuoden 2014 Sony VPL-VW300ES, ja viime vuonna esitelty VPL-VW550ES pääsi myös alle 10 000 euron. On edullisempiakin videotykkejä, jotka mainostavat pystyvänsä ”aitoon 4K-laatuun”, ja tavallaan väite on oikea: projektori heijastaa oikean määrän pikseleitä. Se tapahtuu kuitenkin matalammalla resoluutiolla, jolloin pikseleitä täytyy vuorotella hurjalla vauhdilla, jotta aivot tulkitsisivat kuvan 4K:ksi. Tästä seuraa kuitenkin ikäviä sivuvaikutuksia.
Mistä päästäänkin VPL-VW260ES-malliin. Sony on nimittäin onnistunut puolittamaan hinnan 5 000 euroon, ja projektorissa on oikea 4K-paneeli. Skaala on kuten VW550-mallissakin, aivan riittävän kokoinen tässä hintaluokassa. Myös paino, 14 kg, on samaa luokkaa kuin kalliimmassa edeltäjässä. Nämä speksit kasvattavat ennakko-odotuksiamme, etenkin kun saimme esimakua laitteesta jo pari kuukautta ennen lanseerausta.
Paneelia on parannettu sitten viime näkemän, joten uudessa VW260-mallissa on itse asiassa korkeampi kontrastisuhde kuin tuplasti kalliimmassa VW500-mallissa. Sony on joutunut tinkimään jostakin saadakseen hintaa alaspäin, ja se on dynaaminen iiris – niinpä musta ei ole syvän mustaa.
Reality Creation
Sonyn parhaissa projektoreissa on Reality Creation -ominaisuus, ja VW260:een sitä on paranneltu. Se nostaa kuvan terävyyttä ja yrittää skaalata tavallisen HD-kuvan 4K-laatuun. Ominaisuuden voimakkuutta voi säätää itse, ja uudessa versiossa terävyyttä voi kasvattaa entistäkin pidemmälle ennen kuin hahmojen ympärille alkaa muodostua valkoisia ääriviivoja.
Liikkeet
Projektori tuottaa uuden kuvan jokaisen aidon kuvaruudun väliin, millä on saatu hahmojen liikkeet pehmeämmiksi. Sony kutsuu ominaisuuttaan nimellä Motion Flow, ja VW260:ssa se toimii kaikilla videoilla HD-laatuun asti. 4K on kuitenkin toistettava alkuperäisessä muodossaan.
Ei linssimuistia
Sonyn viimeisimmissä kalliissa 4K-projektoreissa on linssimuisti, mikä tarkoittaa sitä, että laite osaa vaihtaa automaattisesti vaikkapa 16:9 ja 2,35:1-kuvasuhteiden välillä. VW260:ssa tämä ei kuitenkaan toimi, vaan sen saadakseen on hankittava noin 7 000 euroa maksava VW360. Samalla saa dynaamisen iiriksen ja paremmat optiset komponentit. Vertailukohtana mainittakoon, että sekä JVC:llä että Epsonilla linssimuisti löytyy alle 5 000 euroa maksavista malleistakin – samoin kuin dynaaminen iiris. VW260:sta löytyy kuitenkin moottoroitu linssi, jonka terävyyttä, zoomia ja asentoa voi säätää kaukosäätimestä.
HDR
VW260 tukee HDR-materiaalia (High Dynamic Range), joka on tavallista valovoimaisempaa ja tarjoaa siten vahvempaa kontrastia. Se näkyy vaikkapa kohtauksissa, jossa nuotio palaa kirkkaasti tummassa yössä, tai autojen valoissa, jotka loistavat tarkasti jo kaukaa pimeässä. Projektoreiden HDR-tuki on epäilyttänyt meitä jo pitkään, sillä toisin kuin televisioissa, ei mitään lisävalovoimaisuutta ole. Siispä efektin onnistuminen vaatii tummien kohtien tummentamista, joten 90 % ajasta katselet tummempaa kuvaa, vain jotta lopuissa 10 %:ssa kuvissa näkyisi kirkkaampia kohtia.
Valon puuttumista voi VW260:ssa korvata valikosta. Silloin menettää osan HDR-efektistä, ja HDR-kirkkauden ollessa maksimissaan ei HDR:ää näytä olevan joitakin tärkeitä poikkeuksia lukuun ottamatta lainkaan. HDR-asetuksella projektori tukee paljon laajempaa väritilaa (DCI-P3) kuin tavallisella videolla (Rec.709). Tämä saa aikaan Deadpool-elokuvassa sen, että nimihahmon punainen puku saa enemmän syvyyttä ja kuva tuntuu lähes kolmiulotteiselta, vaikka HDR-efekti itsessään onkin vaatimaton.
VPL-VW260 tehdasasetuksilla
Kuten aina testatessamme laadukkaampia videolaitteita, pyysimme nytkin asiantuntijamme Gorm Sørensenin kalibroimaan projektorin markkinoiden parhaita mittausvälineitä apuna käyttäen.
– Näkyy heti, että gammakäyrä on pielessä. Tummimmilla harmailla alueilla on liian vähän valoa, joten ne hukkuvat varjoihin. Lopputuloksena on ”black crush”, sanoo Gorm nähdessään projektorin kuvan.
Siihen on oltava syynsä, hän epäilee:
– Sonyn aiemmissa projektorimalleissa paneelit ovat alkaneet heikentymään, kun lamppua on käytetty 500 tuntia. Siinä katoaa kirkkauden lisäksi myös kontrasti, ja tummimmat varjot näkyvät liian kirkkaina. Nyt Sony sanoo työstäneensä ongelmaa, ja vaikuttaisi siltä, että liioiteltu gammakäyrä on oire tästä korjausliikkeestä.
Gorm joutui säätämään laitteen melko perusteellisesti uudelleen. Gammakäyrässä on valtavia poikkeamia. Sininen on kierossa, joten tummissa kohdissa sitä tulee liikaa, keskivaloisissa liian vähän ja kirkkaissa taas liikaa. Tätä ei saa korjattua manuaalikalibroinnilla, vaan tarvitaan Sonyn ohjelmisto, johon vain asentajilla on pääsy.
– Kalibroimattomana tämä projektori on aivan killillään, Gorm toteaa.
Nannaa kalibroinnin jälkeen
Kun Gorm on heilauttanut taikasauvaansa, ovat sekä harmaan sävyt, väritilat että väritasapaino kohdillaan. Asetamme Reality Creationin tasolle 20 pienen lisäterävyyden saamiseksi, mutta sitä ei tule kuitenkaan niin paljoa, että kuva näyttäisi luonnottomalta.
Vihdoin pääsemme riisumaan valkoiset labratakkimme ja lösähtämään sohvalle poppareiden kanssa. VW260 on nimittäin satumaisen hieno.
Otetaan esimerkiksi edellä mainittu Deadpool. Pimennetyssä huoneessa musta on tavanomaista mustempaa, etenkin kun ottaa huomioon dynaamisen iiriksen puuttumisen. Antisankarin puvun mustat yksityiskohdat ovat tummia, mutta eivät puuroudu. Päinvastoin; ne erottuvat loistavasti ja yksityiskohtaisesti. Punainen väri saa syvyyttä ja pilvisenä päivänä kuvatuissa kohtauksissa on pilvissä ja savupiipusta nousevassa savussa hienoa tekstuuria. Negasonic Teenage Warheadin lyhyessä tummassa tukassa erottuu syvyyttä ja kiiltoa, ja hänen palaessaan liekkimeressä erottuvat lieskat eläväisesti. Rajua! Wade Wilsonin eli Deadpoolin kasvot erottuvat kankaalta kaikkine vivahteineen, ja taistelukohtauksissa liikkeet pysyvät erinomaisen tarkkoina.
– Jos kuva ei ala heiketä edeltäjiensä tapaan ajan kuluessa, on kuvanlaatu erittäin vaikuttava, kalibrointiasiantuntijamme Gorm Sørensen sanoo.
Mittasimme kontrastisuhteeksi yli 20 000:1, joka on erinomainen. Tummimmissa kohtauksissa musta on tummanharmaata, esimerkiksi BBC:n Wonders of the Universe -dokumentissa, jossa matkustetaan universumin kaukaisiin kolkkiin. Galaksit eivät toistu yhtä tummina kuin JVC:n projektoreilla, etenkin kun kuva ei peitä täysin 140-tuumaista DreamScreen V6 -kangastamme.
Toisaalta dynaamisen iiriksen puuttuminen ei häiritse meitä kovin usein. Hyvin tummissa kohtauksissa tuntu voi olla hieman lattea sen takia, ja olisi ollut mukava saada se pieni viimeinen lisä. Dynaamista iiristä kaipaavat voivat tutustua 2 000 euroa kalliimpaan VW360-malliin. Tai panostaa JVC DLA-X5900 -videotykkiin, jossa ei ole aitoa 4K:ta, mutta kaikki muut tästä puuttuvat ominaisuudet ja mustakin on mustempaa.
Johtopäätökset
VPL-VW260 on ensimmäinen 5 000 euroa maksava videoprojektori, joka tarjoaa aitoa 4K:ta. Onhan hinta edelleen kova, mutta Sonyn tykki ei tunnukaan kompromissilta. Dynaamisen iiriksen puuttumisesta huolimatta musta on vaikuttavan mustaa. Musta näkyy harvoin muuna kuin hiilenmustana, ja hahmot erottuvat tummasta taustasta lähes kolmiulotteisesti. HDR-materiaalien lisävärit tekevät elokuvaelämyksestä erityisen syvän ja hienon. Jäimme kaipaamaan dynaamisen iiriksen lisäksi vain linssimuistia, johon voisi tallentaa eri kuvaformaatteja ja vaihdella niitä kaukosäätimellä.