1970-luvulla JBL:n kaiuttimissa oli mieleen jäävä vaahtomuoviritilä, jota kutsutaan nimellä Quadrex neliömäisen kuviointinsa vuoksi. Uudessa Authentics-sarjassa on käytetty samaa vaahtomuoviritilää, mutta kutakuinkin siihen yhtäläisyydet vanhojen kaiuttimien kanssa loppuvatkin.
Authentics-sarjaan kuuluu kolme langatonta kaiutinta, joista pienin on nimeltään Authentics 200. Se mahtuu sopivasti keittiön tasolle tai Ikean hyllylle, mutta ei koostaan huolimatta ole kannettava. Akkua ei nimittäin ole, vaan kaiutin kytketään pistorasiaan. Jos kaipaa nimenomaan kannettavaa kaiutinta, löytyy JBL:n mallistosta hieman suurempi retromalli Authentics 300 tai modernimpi JBL Charge 5.
Lue myös: JBL Authentics 300 – Kannettava retrokaiutin
Authentics 200 kuuluu JBL:n uusimpaan langattomien kaiuttimien sukupolveen. Niinpä se käyttää Bluetooth 5.3 -versiota sekä wifiä. Wifin kautta voi striimata parempilaatuista musiikkia suoraan puhelimesta. Verkkoon kytkeminen onnistuu myös Ethernet-kaapelia käyttäen.
Useamman kaiuttimen voi yhdistää Bluetoothin tai wifin kautta soittamaan samaa. Kaiuttimessa on myös AirPlay 2 ja Google Chromecast.
Puheohjauskin onnistuu Googlea ja Alexaa käyttäen.
Salabasso
Kaiuttimessa on käytetty kierrätysmateriaaleja niin ulko- kuin sisäpuolellakin. Pakkauksessa ei ole paria teipinpalaa lukuun ottamatta käytetty muovia. Pakkauksen väriaineetkin ovat soijavärejä.
Soittoa ohjataan kaiuttimen päällä olevista napeista tai JBL One -sovelluksella, jolla myös useamman kaiuttimen yhdistäminen, laiteohjelmiston päivittäminen ja EQ-säädöt onnistuvat. Taajuuskorjaimessa on tosin vain basson, keskirekisterin ja diskantin säätö, joten ei se ihan taajuuskorjain ole. Ehkä rekisterinsäädin olisi parempi ilmaus.
Jos mustan Quadrex-vaahtomuovin ottaa varovasti irti, paljastuu alta 5-tuumainen bassoelementti ja kaksi 25-millistä diskanttielementtiä. Ovaalia passiivisäteilijää ei näe, sillä se on piilossa kaiuttimen pohjassa. Passiivisuudestaan huolimatta sen kyllä huomaa, kun volyymia kääntää isommalle: bassontoisto on kaiuttimen kokoa muhkeampi.
Täyteläinen ja tasapainoinen sointi
Kaiutin on ehkä pieni, mutta sen unohtaa äkkiä, kun musiikin laittaa soimaan. Ensin huomaa soinnin täyteläisyyden. Bassontoisto ei ehkä ole huikean tiukkaa ja erottelevaa, mutta se pitää rytmin ja energisyyden hyvin yllä. Basson määrää voi säätää, joten sointitasapainosta on helppo huolehtia sen mukaan, mihin kaiuttimen on sijoittanut.
JBL:n mukaan Authentics 200 säätää ääntä itsekseen joka kerta, kun kaiuttimen panee päälle. Jos näin on, niin kalibrointi toimii kyllä varsin huomaamattomasti, sillä sain äänikuvan paremmaksi ihan sovelluksen EQ-säädintä käyttäen.
Weather Reportin livetaltionti (New York 1976) kuulosti oikein elävältä JBL:n pikkukaiuttimesta. Volyymia nostaessa ilmaantui pientä säröilyä, mutta ei liian pahasti. Pieni kaiutin ei onnistu välittämään aivan kaikkia sävyjä, ja Keith Jarrettin piano Bluenote-konserteissa kuulostaa hieman aneemiselta, mutta basso ja rummut mukavan energisiltä.
Monica Zetterlundin Here’s to Life soi ison äänikuvan saattelemana ja laulussa on kaunis sävy. Äänikuvassa ei ole yhtä paljon syvyyttä kuin Audio Pro C5 -kaiuttimella, joka on mielestäni myös paremmin fokusoitunut, mutta JBL tarjoaa enemmän painetta ja dynamiikkaa.
Yhteenveto: JBL Authentics 200
JBL:n Authentics-sarjalla ei ole merkin klassikkokaiuttimien kanssa mitään muuta yhteistä kuin vaahtomuovinen Quadrex-ritilä. Authentics ei siis ole lainkaan autenttinen, mutta sointi on kuitenkin vakuuttavaa omillaan. Tavallaan ääni muistuttaa klassista JBL:n sointia. Sarjan pienin malli – Authentics 200 – olisi ehkä kaivannut Authentics 300 -mallista tuttua akkukäyttöisyyttä ja kahvaa, mutta äänenlaatu ylittää odotukset ja kaiuttimen saa yhdistettyä kotiverkkoon. Nämä ominaisuudet tekevät Authentics 200 -kaiuttimesta riittävän käyttökelpoisen suurelle yleisölle, jonka ei myöskään tarvitse pettyä äänenlaatuun.