Panasonicin LZ2000E-malli oli viime vuoden parhaita highend-televisioita, joten ei ihme, että odotuksemme ovat erittäin korkealla uuden sukupolven MZ2000E-mallin suhteen.
Panasonic MZ2000 – Design
Ulkonäöltään MZ2000 muistuttaa paljolti LZ2000-edeltäjäänsä: tumma ja hillitty kehys, jota rikkovat vain Technicsin pohjaan ja takapuolelle sijoitetut kaiuttimet. Television vaikuttaa laadukkaalta ja kestävältä, kun ruuvailemme sitä kasaan, mutta kaiuttimet tekevät siitä toki hieman tavallista isomman.
Käyttö ja ominaisuudet
Toisin kuin Google TV -käyttöliittymään luottavat Philips ja Sony, on Panasonic päätynyt omaan ratkaisuunsa, jonka nimi on MyHomeScreen. Se on nopea, yksinkertainen ja selkeä, ja sovellusvalikoima on hyvä. Valikko on kivasti ruudun alareunassa eikä siis peitä kuvaa, kun sitä selaa.
Sovelluksista löytyvät esimerkiksi Viaplay, Disney+ ja Apple TV+, mutta ei HBO Maxia.
Panasonicin television on suunnattu tosiharrastajille, joilla on käytössään useita videolähteitä. Kun tv:hen kytkee Apple TV 4K:n tai vastaavan, saa puuttuvat sovellukset käyttöönsä sitä kautta.
Liitäntävaihtoehdot ovat hyvät eli HDMI-sisääntuloja on neljä. Niistä kuitenkin vain kaksi tukee VRR:ää ja 4K/120 Hz -laatua, aivan kuten oli LZ2000E:ssäkin. Tässä vertailussa Sony ja Philips ovat päätyneet samaan ratkaisuun, joten Panasonic ei ole muita huonompi.
Panasonic on ajatellut pelaajia ja luonut erillisen Game Control Board -valikon, josta löytyy liuta peliasetuksia. True Game -kuva-asetuksella kaikki ylimääräinen kuvankäsittely sammutetaan, jotta vasteaika olisi nopein mahdollinen. Mittasimme viiveeksi 9,3 millisekuntia 4K/60 Hz -asetuksella, eli kuva on salamannopea.
Panasonic MZ2000E tukee erilaisia videoformaatteja, kuten Dolby Vision IQ:ta, Filmmaker Modea, HDR10+ Adaptivea ja HLG Photoa (HDR-laadun still-kuvia). Ja jos sisäänrakennettujen Atmos-kaiuttimien ääni ei miellytä, voi HDMI eARC -liitännän kautta kytkeä televisioon Atmos-soundbarin.
Huom: Koska vain kaksi sisääntuloa tukee HDMI 2.1 -ominaisuuksia ja niistä toinen toimii äänenpalautuskanavana (eARC), on soundbarin käyttäjällä enää yksi sisääntulo modernia pelikonsolia varten.
Kuvanlaatu
Tämän vuoden MZ2000E on saanut LG Displayn valmistaman upouuden MLA-tyypin OLED-paneelin. Lyhenne tulee sanoista Multi Lens Array, joka viittaa mikroskooppisen pieniin linsseihin, jotka parantavat paneelin kirkkautta. Samaa tekniikkaa käyttävät muiden muassa Philips OLED+908 ja LG:n oma G3-huippumalli, ja lopputulos vakuuttaa.
Nähdessäni Panasonicin tv:n aiemmin tänä vuonna messuilla häikäistyin sen kirkkaudesta. Odotin innolla pääseväni testaamaan televisiota käytännössä. Odotetusti kirkkaus osoittautui varsin vahvaksi: mittasimme MZ2000E:n kirkkaudeksi peräti 1 450 nitiä 10-prosenttisella kuva-alalla. Se on tämän vertailun kovin tulos!
Kokovalkoisellakin kuvalla Panasonic yltää 440 nitiin. Tällainen kirkkaus hellii HDR-efektejä, ja sen avulla kelpaa katsoa urheiluakin keskellä kirkasta päivää.
Valitettavasti MLA-paneeli on tarjolla vain 55- ja 65-tuumaisissa versioissa, ja 77-tuumainen MZ2000E joutuu tyytymään viime vuoden Pro-paneeliin, jonka kirkkaus on tavanomaisempi noin 1 000 nitiä. Sama muuten pätee edullisempaan MZ1500-malliin.
Panasonic on aina tunnettu ilmiömäisestä värintoistostaan, eikä MZ2000 petä. Edeltäjänsä tapaan värintoisto on erittäin tarkkaa. Mittauskäyrät piirtyvät vaikuttavan suoriksi: delta-poikkeamat sekä SDR- että HDR-tilassa ovat studiomonitorin tasoa. MZ2000 toistaa testikuvat täyteläisin ja vahvoin värein, ja HDR-efekteissä on tujua painetta.
Tällä kertaa Panasonic saa tosin kovan vastuksen Sony A95L:stä, jonka Quantum Dot OLED-paneeli onnistuu tiristämään kuvasta vielä enemmän intensiteettiä ja vivahteita.
Ero ei ole suuren suuri, mutta Sonylla on kuitenkin hieman enemmän potkua väreissä ja kontrastissa, ja sen värikirjo on laveampi ja silti tasapainoinen.
Sulava liikkeidentoisto
MZ2000 saa kaiken sisällön näyttämän terävältä ja yksityiskohtaiselta. Kuvankäsittelystä huolehtii HCX Pro AI -videoprosessori, joka optimoi kuvaa hellävaraisesti mutta tehokkaasti.
Liikkeidentoistossa vertailun kolme televisiomallia käyvät varsin tasaväkistä kisaa, mutta Panasonic tekee tässäkin vaikutuksen. MZ2000E saa kaiken elokuvista urheilulähetyksiin näyttämään terävältä. Etenkin Cinema-asetuksella liikkeet toistuvat mukavasti, sillä se pehmentää liikkeitä säilyttäen samalla terävyyden nopeissa panoraamakuvauksissa.
Äänenlaatu
Panasonic on varustanut televisionsa Technicsin Dolby Atmos -kaiuttimilla. Kaiuttimet vievät jonkin verran tilaa ja tekevät televisiosta hieman paksumman, mutta kaiuttimien ansiosta erillinen soundbar ei ole välttämätön.
Äänikuva on suuri ja leveä, ja surroundiakin saadaan hiukan, kun F1-autot sujahtavat ohi tai helikopteri lentää pään yli.
Sointia voi sanoa täyteläiseksi ja tasapainoiseksi, ja puheentoisto on vahvaa ja selkeää. Technicsin järjestelmä tarjoaa myös hyvin bassoa, mikä tekee musiikista ja ääniefekteistä uskottavia.
Yhteenveto: Panasonic MZ2000E
Edeltäjänsä tapaan Panasonic MZ2000E on erittäin laadukas kokonaispaketti, joka tarjoaa sekä upeaa kuvaa että vaikuttavaa ääntä. Panasonicin kanssa voi olla varma, että sarjat ja elokuva toistuvat studioversiolle uskollisina.
Kilpailu on kuitenkin kovempaa kuin koskaan, ja huippuunsa hiotusta kirkkaasta OLED-paneelista huolimatta MZ2000 jää väritykityksessä hieman vajaaksi Sonyn A95L:ään verrattuna.
Panasonic ansaitsee ehdottomasti suosituksemme, mutta samalla jään pohtimaan, millaistakohan taikaa Panasonicin insinöörit saisivat aikaiseksi QD-OLED-paneelia käyttäen…
Myös tässä testissä
Philips OLED+908 (65OLED908/12)
Värikästä Ambilight-kuvaa
Philips on kuulu värikkäistä OLED-televisioistaaan, ja huippumalli OLED+908 menee päätyyn asti – ainakin melkein!
Sony Bravia XR A95L (XR-77A95L)
Pelottavan todentuntuista kuvaa
Sony melkein vei voiton viime vuoden vertailussa, mutta maalilinjalla Panasonic nappasikin voiton. On uusintaottelun aika!