Älykoti Autot Hi-fi Kaiuttimet Kotiteatteri Kuulokkeet Mobiililaitteet Tekniikka Tietokoneet & oheislaitteet TV Valokuvaus & video

Palkitsimme

Vuoden parhaat sarjat ja elokuvat 2023-2024

Tämä vuosi muistetaan suoratoistopalvelujen budjettileikkauksista ja käsikirjoittajien lakosta.

/ 30.10.2023 - 12:02
Vuoden parhaat sarjat ja elokuvat 2023-2024

Koronavuosina ja niitä ennen uusia sarjoja ja elokuvia putkahteli tuon tuosta, mutta nyt lähde on hiljentynyt ja sisältöjä syntyy verkkaisemmin.

Suoratoistopalvelut varmaankin kaipaavat pandemia-aikaa, kun elokuvateatterit ja muut kulttuurikohteet olivat kiinni ja kaikki istuivat illasta toiseen kotona television ääressä.

Tilaajamäärien kasvaessa suoratoistojätit, kuten Disney+, Netflix, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay ja Apple TV+ loivat kiivaasti omia sisältöjään taistellessaan katsojista, ja budjetit olivat löyhiä.

Mutta mikään, edes pandemiakaan, ei (onneksi) kestä ikuisesti. Viime vuoden kesästä lähtien palveluiden tilaajamäärät lähtivät laskuun, mikä aiheutti leikkauksia tuotantoihin ja synnytti uusia mainospohjaisia tilausmalleja.

Elokuun puolivälissä Disney+ ilmoitti menettäneensä yli 10 miljoonaa tilaajaa kvartaalilla, mikä sai toimitusjohtaja Bon Igerin tekemään rajuja leikkauksia, lanseeraamaan mainospohjaisen tilauksen, estämään salasanojen jakoa sekä nostamaan kuukausitilauksen hintaa.

Netflix on jo ottanut nämä välineet käyttöön koettuaan rajun laskun viime vuoden jälkipuoliskolla. Nyt kotoa muuttaneille lapsille voi jakaa tilauksensa lisämaksua vastaan, tai lapsoset voivat katsoa ohjelmiaan mainoskatkojen kera.

Fuusioita ja ostoksia

Comcastin ja Paramountin fuusioiduttua lanseerattiin viime vuoden syyskuussa Pohjoismaissa uusi suoratoistopalvelu SkyShowtime.

SkyShowtimen ohjelmistoon kuuluu elokuvia niin Paramountilta (esimerkiksi Top Gun: Maverick) ja Universal Picturesilta (Jurassic World Dominion).

Monitaiturina tunnettu Taylor Sheridan työskentelee vain Paramount Picturesille, joten aiemmin Sheridanin sarjoja saattoi katsoa vain edesmenneestä Paramount+ -palvelusta. Yhdistymisen jälkeen ne (Yellowstone18831923Mayor of KingstownTulsa KingSpecial Ops: Lioness) ovat nähtävissä SkyShowtimella.

Katkera konflikti on kuitenkin aiheuttanut tuhoa ihmissuhteiden lisäksi myös ohjelmille, kun Sheridanin ja Yellowstonen päätähden Kevin Costnerin välinen riita johti koko sarjan loppumiseen.

Prime Videon Jeff Bezos puolestaan kävi kesken pandemian shoppailemassa ja palasi kotiin perinteinen MGM-yhtiö kassissaan. Ostosreissulta jäi rahaa vielä maailman kalleimman sarjan tekemiseen: Taru Sormusten Herrasta: Mahtisormukset on edelleen palvelun parhaimpia sarjoja.

Warner Median ja Discoveryn yhdistyttyä alkoi kova mylläys HBO Maxin sisällä. Ennen viime vuotta palvelu tunnettiin meillä nimellä HBO Nordic.

Uusi johto on siivuttanut budjetteja ja heittänyt hyvästit monelle suositulle sarjalle: Batgirl, Snowpiercer, Beforeigners, Westworld, Raised by Wolves ja Perry Mason on haudattu yksi kerrallaan.

Samalla peruttiin kaikkien paikallisten, pohjoismaisten sarjojen kuvaaminen. Kaiken huipuksi jo tehdyt pohjoismaiset sarjat (BeforeignersLust, Utmark, Kamikaze ja Björnstad) poistettiin HBO:lta ja myytiin SkyShowtimelle.

Amerikkalaisjätti on jälleen vaihtamassa nimeään (ja sisältöjään). Discovery+ yhdistetään HBO Maxiin, ja vastasyntyneen nimeksi tulee ytimekkäästi MAX. Odotamme mielenkiinnolla, millaisia sisällöt jatkossa tulevat olemaan.

Historiallinen lakko ja tekoälyn pelko

Toukokuussa Hollywoodin käsikirjoittajat aloittivat alan laajimpiin kuuluvan lakon. Writers Guild of America -liiton jäsenien aloittama lakko laajeni heinäkuussa, kun Sag-Aftran noin 160 000 näyttelijää liittyi mukaan. Käsikirjoittajat vaativat paremman palkan lisäksi takeita siitä, etteivät Chat GPT:n kaltaiset tekoälyohjelmat vie heiltä töitä. Myös näyttelijät vaativat palkankorotuksia ja tekoälyn torjumista. Käsikirjoittajat ovat sittemmin sopineet ja palanneet töihin, mutta näyttelijät jatkavat yhä työtaisteluaan.

Lakon seuraksena useimmat Hollywood-tuotannot, mukaan lukien suoratoistopalveluiden elokuvat ja sarjat, on joko lykätty hamaan tulevaisuuteen tai peruttu kokonaan.

Vähemmän mutta parempaa?

Vuonna 2021 6–7 suurinta suoratoistopalvelua julkaisi keskimäärin 250–300 uutta nimikettä kuukaudessa. Lukuun sisältyi niin uunituoreita sarjoja ja elokuvia kuin uusia kausia ja arkistojen helmiäkin. Kaikki tämä oli katsojien saatavilla hämmästyttävän halpaan hintaan, jos vertaa yksittäisen elokuvalipun hintaan.

Nyt palvelut nostavat kuukausihintojaan ja vähentävät samalla sisältöjensä määrää. Se ei ole vain huono uutinen, sillä iso osa tarjonnasta oli (ja on) algoritmien mukaan tuotettua massaroskaa. Tiukempien budjettien myötä voimme vain toivoa, että rahat käytetään jatkossa laadukkaisiin sisältöihin – sellaisiin kuin Guillermo del Toro’s Pinocchio, Oppenheimer, The Banshees of Inisherin, The Bear, The Diplomat, Mayor of Kingstown, 1923, The Last of Us, Tom Clancy’s Jack Ryan, Pørni, The English ja Pokerface – muutamia kuluneen vuoden parhaita sarjoja ja elokuvia nimetäkseni.

Yhdistymiset jatkunevat alalla edelleen, sillä suoratoistopalveluja on edelleen liikaa.

Voittaja Vuoden parhaat sarjat ja elokuvat 2023-2024

Vuoden paras sarja

The Bear, 2. kausi

Hienostuneen yliampuva draama

The Bearin toinen kausi laajentaa sarjan maailmaa ja sukeltaa syvemmin sen ihastuttaviin hahmoihin.

 

Kumarran Christopher Storeria, joka on luonut vinskahtaneen tarinan Chicagon kaoottisimmassa, parhaassa ja kuuluisimmassa sandwich-ravintolassa työskentelevistä ihmisistä.

Ensimmäisellä kaudella tutustuimme Berzatton energiseen perheeseen, jonka vanhin poika Michael (Jon Bernthal) oli perustanut The Original Beef of Chicagoland -voileipäpaikan. Paikka ei todellakaan tehnyt voittoa, joten rikas Jimmy-setä (Oliver Platt) sai tulla apuun. Michaelin alati paheneva huumeongelma johti lopulta itsemurhaan, jolloin saappaisiin astui pikkuveli Carmy (Jeremy Allen White).

Oikean ravintola-alan koulutuksen saaneella Carmylla oli kokemusta New Yorkin ja Kööpenhaminan Michelin-ravintoloista. Mutta Carmykaan ei ollut ihan tasapainoinen, vaan taisteli omien sisäisten demoniensa kanssa.

Kun tapaamme perheen jälleen, on The Beef suljettu ja Carmy ahkeroi suojattinsa Sydneyn (Ayo Edebiri) kanssa avatakseen laaturavintolan kulahtaneeseen toimitilaan. Sydney unelmoi mestarikokin urasta ja Carmy kunnioituksesta. Ja esteitähän kaksikon tielle sitten kasataan.

Kakkoskaudella ei seurata keittiön kaaosta eikä edes The Beariksi nimetyn ravintolan remonttia – ne ovat vain taustaa hahmojen henkiselle kehitykselle. Christopher Storerin tapa kuvata ihmisiä on käsittämättömän tarkkanäköistä, ja on ilo seurata Berzatton sisaruksia, vaikka heidän elämänsä ei varsinaisesti iloista olekaan.

Suurin osa jaksoista on puolituntisia, mutta kutosjaksossa sukelletaan tunniksi traumaattiseen nöyryytykseen ja häpeään. Tapaamme vihdoin perheen äidin Donna Berzatton (Jamie Lee Curtis).

Storer maalaa lämminhenkisen muotokuvan keittiön sekalaisesta sakista, jossa kaikki rakastavat toisiaan eroistaan ja kinastelustaan huolimatta.

The Bear tarjoaa täydellisen paketin henkilödraamaa, vapauttavaa huumoria ja kaoottista jännitettä. Useimmat sarjat junnaavat kaudesta toiseen samoja polkuja, mutta The Bear on aidosti uudistunut säilyttäen samalla ainutlaatuisen tunnelmansa. Tyylikkään kattauksen viimeistelevät huippuluokan näyttelijänsuoritukset, upea kuvaus ja taitava leikkaus. 6 tähteä The Bearille, joka herättää sekä ajatuksia että ruokahalun ja on selvästi koko vuoden paras sarja!

Vuoden paras elokuva

Oppenheimer

Oppenheimer 1900-luvun Prometheuksena

Christopher Nolanin kolmituntinen draama atomipommin isästä, Robert Oppenheimerista, on yllättävä poliittinen ajankuvaus ja ohjaajansa parhaita elokuvia.

How can I save my little boy / From Oppenheimer’s deadly toy?” lauloi Sting Russians-kappaleellaan 1985. On mahdotonta erottaa ydin- ja vetypommien kaltaisia massatuhoaseita dystooppisista tarinoista maailmanlopusta, ydintalvesta ja ihmiskunnan lopusta. Eikä niin tee Christopher Nolankaan elokuvassaan Manhattan Projectin vetäjästä ja atomipommin keksijästä: Robert Oppenheimerista, jota esittää Cillian Murphy elämänsä parhaassa roolisuorituksessaan.

Uran alkuajoista lähtien kaikille oli selvää, että Oppenheimer oli nerokas tiedemies. Häntä ihailivat niin Einstein kuin Niels Bohr (Kenneth Branagh).

Vasemmistolaisista taipumuksistaan huolimatta Oppenheimeria pidettiin itsestään selvänä valintana Manhattan Projectin johtoon. Mutta se, mikä jälkikäteen näyttää selvältä, ei ollut yhtä selvää aikana, jolloin kommunisteja kammottiin. Nolanin elokuva kertookin jokseenkin yllättävästi nimenomaan tästä poliittisesta jännitteestä.

Jos siis kuvitteli elokuvan kertovan lähinnä Manhattan Projectista ja atomipommin kehittelystä, on väärässä. Teos pyrkii kuvaamaan Oppenheimerin henkilönä, kertomaan hänen arvoistaan ja ajatuksistaan – joista historiantutkijat ovat erimielisiä – sekä hänen aikalaisistaan ja heidän vaikutuksestaan hänen maineeseensa. Elokuva kysyy: millainen mies atomipommin takana oikein oli?

Elokuva onnistuu myös esittämään vastauksen tähän. Vastaus tuntuu uskottavalta, sillä se pohjautuu elokuvan tavoin Martin Sherwinin ja Kai Birdin kirjoittamaan elämäkertaan American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer. Oppenheimer kuvataan modernina Prometheuksena, joka varastaa jumalilta tulen ja saa siitä rangaistuksen.

Nolanin hienoimpiin saavutuksiin kuuluva Oppenheimer saa katsojan tuntemaan historian sykkeen. Sitä korostaa ruotsalaisen Ludwig Göranssonin musiikki, jonka väkevyys saa avainkohtaukset heräämään eloon. Uskomattoman vaikuttavaa – ja osaltaan syynä elokuvan täyteen 6:een tähteen.

Ääni & Kuva
Scroll to Top