Koronavuosina ja niitä ennen uusia sarjoja ja elokuvia putkahteli tuon tuosta, mutta nyt lähde on hiljentynyt ja sisältöjä syntyy verkkaisemmin.
Suoratoistopalvelut varmaankin kaipaavat pandemia-aikaa, kun elokuvateatterit ja muut kulttuurikohteet olivat kiinni ja kaikki istuivat illasta toiseen kotona television ääressä.
Tilaajamäärien kasvaessa suoratoistojätit, kuten Disney+, Netflix, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay ja Apple TV+ loivat kiivaasti omia sisältöjään taistellessaan katsojista, ja budjetit olivat löyhiä.
Mutta mikään, edes pandemiakaan, ei (onneksi) kestä ikuisesti. Viime vuoden kesästä lähtien palveluiden tilaajamäärät lähtivät laskuun, mikä aiheutti leikkauksia tuotantoihin ja synnytti uusia mainospohjaisia tilausmalleja.
Elokuun puolivälissä Disney+ ilmoitti menettäneensä yli 10 miljoonaa tilaajaa kvartaalilla, mikä sai toimitusjohtaja Bon Igerin tekemään rajuja leikkauksia, lanseeraamaan mainospohjaisen tilauksen, estämään salasanojen jakoa sekä nostamaan kuukausitilauksen hintaa.
Netflix on jo ottanut nämä välineet käyttöön koettuaan rajun laskun viime vuoden jälkipuoliskolla. Nyt kotoa muuttaneille lapsille voi jakaa tilauksensa lisämaksua vastaan, tai lapsoset voivat katsoa ohjelmiaan mainoskatkojen kera.
Fuusioita ja ostoksia
Comcastin ja Paramountin fuusioiduttua lanseerattiin viime vuoden syyskuussa Pohjoismaissa uusi suoratoistopalvelu SkyShowtime.
SkyShowtimen ohjelmistoon kuuluu elokuvia niin Paramountilta (esimerkiksi Top Gun: Maverick) ja Universal Picturesilta (Jurassic World Dominion).
Monitaiturina tunnettu Taylor Sheridan työskentelee vain Paramount Picturesille, joten aiemmin Sheridanin sarjoja saattoi katsoa vain edesmenneestä Paramount+ -palvelusta. Yhdistymisen jälkeen ne (Yellowstone, 1883, 1923, Mayor of Kingstown, Tulsa King, Special Ops: Lioness) ovat nähtävissä SkyShowtimella.
Katkera konflikti on kuitenkin aiheuttanut tuhoa ihmissuhteiden lisäksi myös ohjelmille, kun Sheridanin ja Yellowstonen päätähden Kevin Costnerin välinen riita johti koko sarjan loppumiseen.
Prime Videon Jeff Bezos puolestaan kävi kesken pandemian shoppailemassa ja palasi kotiin perinteinen MGM-yhtiö kassissaan. Ostosreissulta jäi rahaa vielä maailman kalleimman sarjan tekemiseen: Taru Sormusten Herrasta: Mahtisormukset on edelleen palvelun parhaimpia sarjoja.
Warner Median ja Discoveryn yhdistyttyä alkoi kova mylläys HBO Maxin sisällä. Ennen viime vuotta palvelu tunnettiin meillä nimellä HBO Nordic.
Uusi johto on siivuttanut budjetteja ja heittänyt hyvästit monelle suositulle sarjalle: Batgirl, Snowpiercer, Beforeigners, Westworld, Raised by Wolves ja Perry Mason on haudattu yksi kerrallaan.
Samalla peruttiin kaikkien paikallisten, pohjoismaisten sarjojen kuvaaminen. Kaiken huipuksi jo tehdyt pohjoismaiset sarjat (Beforeigners, Lust, Utmark, Kamikaze ja Björnstad) poistettiin HBO:lta ja myytiin SkyShowtimelle.
Amerikkalaisjätti on jälleen vaihtamassa nimeään (ja sisältöjään). Discovery+ yhdistetään HBO Maxiin, ja vastasyntyneen nimeksi tulee ytimekkäästi MAX. Odotamme mielenkiinnolla, millaisia sisällöt jatkossa tulevat olemaan.
Historiallinen lakko ja tekoälyn pelko
Toukokuussa Hollywoodin käsikirjoittajat aloittivat alan laajimpiin kuuluvan lakon. Writers Guild of America -liiton jäsenien aloittama lakko laajeni heinäkuussa, kun Sag-Aftran noin 160 000 näyttelijää liittyi mukaan. Käsikirjoittajat vaativat paremman palkan lisäksi takeita siitä, etteivät Chat GPT:n kaltaiset tekoälyohjelmat vie heiltä töitä. Myös näyttelijät vaativat palkankorotuksia ja tekoälyn torjumista. Käsikirjoittajat ovat sittemmin sopineet ja palanneet töihin, mutta näyttelijät jatkavat yhä työtaisteluaan.
Lakon seuraksena useimmat Hollywood-tuotannot, mukaan lukien suoratoistopalveluiden elokuvat ja sarjat, on joko lykätty hamaan tulevaisuuteen tai peruttu kokonaan.
Vähemmän mutta parempaa?
Vuonna 2021 6–7 suurinta suoratoistopalvelua julkaisi keskimäärin 250–300 uutta nimikettä kuukaudessa. Lukuun sisältyi niin uunituoreita sarjoja ja elokuvia kuin uusia kausia ja arkistojen helmiäkin. Kaikki tämä oli katsojien saatavilla hämmästyttävän halpaan hintaan, jos vertaa yksittäisen elokuvalipun hintaan.
Nyt palvelut nostavat kuukausihintojaan ja vähentävät samalla sisältöjensä määrää. Se ei ole vain huono uutinen, sillä iso osa tarjonnasta oli (ja on) algoritmien mukaan tuotettua massaroskaa. Tiukempien budjettien myötä voimme vain toivoa, että rahat käytetään jatkossa laadukkaisiin sisältöihin – sellaisiin kuin Guillermo del Toro’s Pinocchio, Oppenheimer, The Banshees of Inisherin, The Bear, The Diplomat, Mayor of Kingstown, 1923, The Last of Us, Tom Clancy’s Jack Ryan, Pørni, The English ja Pokerface – muutamia kuluneen vuoden parhaita sarjoja ja elokuvia nimetäkseni.
Yhdistymiset jatkunevat alalla edelleen, sillä suoratoistopalveluja on edelleen liikaa.