Yamaha NS-2000A on moderni versio 70- ja 80-lukujen supersuosituista NS-1000- ja NS-2000-kaiuttimista. Siihen aikaan oli harvinaista, että japanilaisvalmisteisista kaiuttimista sai maksaa saman verran kuin Bowers & Wilkinsin tai KEFin kalleimmista kaiuttimista. Ei se nykyäänkään tavallista ole, mutta niin vain myös Yamaha NS-5000 ja NS-3000 ovat hämmästyneet huippulaadullaan.
NS-2000A:n diskantti- ja keskirekisterielementit ovat samoja erikoismuotoiltuja versioita kuin NS-5000:ssa ja NS-3000:ssa. Muotoilu vaimentaa resonanssia ja estää samalla elementtejä ylikuormittumasta.
Äänenlaatu
Dybdahlin It’s Always Been You -kappaleen piano soi tummemmin ja vetäytyneemmin kuin Dynaudion Contour 30 -kaiuttimilla, mutta sointi sopii Keith Jarrettin Kölnin-konserttiin täydellisesti. Jarretin kirkkaampi levytys saa syvyyttä etenkin bassorekisteriin, jossa Yamaha toistaa pianon matalimmat oktaavit täyteläisemmin.
Laulu toistuu Yamahalla harvinaisen miellyttävästi. Sointi muistuttaa siinä suhteessa hieman KEFin Meta-materiaalilla ja UNI-Q-elementeillä varustettua R-sarjaa, jonka keskirekisterin toistokyky on hintaluokkansa tarkinta ja keskittyneintä.
Yhteenveto
Yamaha NS-2000A -lattiakaiuttimet ovat aivan erinomaiset. Markkinoilla on kaiuttimia, joiden äänentoisto iskee kovempaa tai on vivahteikkaampaa, mutta harva tämän hintaluokan kaiutin soi näin harmonisesti ja tasapainoisesti. Sonus faber ja Dynaudio tarjoavat samantyyppistä sointia mutta kalliimmalla. Bowers & Wilkins ja KEF taas tarjoavat edullisempiakin kaiutinmalleja, joilla bassontoisto ei kuitenkin ole matalimmilta taajuuksilta yhtä vakuuttavaa. Kaiuttimia kannattaa aina kuunnella ennen ostopäätöstä, mutta jos päätyy NS-2000A-kaiuttimiin, ei raha mene hukkaan. Kaiutinmalli on nimittäin hämmästyttävän hyvä vaatimattomasta, mustalla pianolakalla viimeistellystä ulkonäöstään huolimatta.