50-vuotisjuhlavuotta sietää juhlia, ja Monitor Audio tekee sen tyylillä. Brittiyritys olisi voinut tehdä kuten monet muutkin ja julkaista jonkin järjettömän kalliin kaiuttimen, johon kellään ei ole varaa, tai puskea markkinoille messinkilaatalla varustetun erikoismalliston, joka taas ei kiinnosta ketään.
Sen sijaan Monitor Audio on tehnyt paljon järkevämmän – ja jos nyt jo voi paljastaa – toimivamman ratkaisun.
Monitor Audios Silver 100 7G (seitsemäs sukupolvi) on ollut juhlatuotteen kehittelyn esikuva. Teknisesti 50-vuotisjuhlakaiutin on identtinen Silver 100 7G -mallin kanssa, joka on saatavilla monessa värissä tai eri puuviiluilla.
Silver 100 7G Limited Edition erottautuu joukosta kauniilla silkkisen mattaisella, vihreäksi lakatulla pinnallaan ja kullanvärisellä, 20 cm:n kokoisella C-CAM basso/keskirekisterielementillään. Takana oleva kullattu plakaatti kertoo, mikä numero 999 valmistetusta kaiutinparista on kyseessä.
Melko pienen kaiutinerän valmistaminen maksaa vähän ekstraa, joten vihreä juhlaversio maksaa pari sataa euroa enemmän kuin tavallinen Silver 100 7G -kaiutinpari.
Panostuksen arvo on katsojan silmässä, sillä kuten jo aiemmin mainitsin, ei äänenlaadussa ole eroa perusversion ja juhlamallin välillä.
Rakenne
Mutta hyvänen aika, miten tyylikkäältä kaiuttimet näyttävät sinivihreää seinää vasten. Malli ei suinkaan ole pienin testaamani jalustakaiutinmalli. Korkeutta on rapiat 37 cm ja syvyyttä yli 33 cm, joten ne vievät paljon tilaa kirjahyllystä. Itse suosittelen laittamaan kaiuttimet jalustalle tai tasolle, mielellään kolmen IsoAcousticsin vaimentavan tassun kanssa, jotta resonanssi vaimenee mahdollisimman hyvin ja basson sointi olisi mahdollisimman puhdasta.
Yleensä kaiuttimien omat kumitassut riittävät hyvin, ja jos kaiuttimet on sijoitettava lähelle takaseinää, voi liiallista bassoa vaimentaa vaahtokumisilla täytteillä, jotka työnnetään varovasti bassorefleksiporttiin.
Koska kyseessä on Silver-kaiutinten uusin eli seitsemäs sukupolvi, on käytössä toki Monitor Audion uusimmat elementit. Suurimpana on halkaisijaltaan 20 cm:n kokoinen basso/keskirekisterielementti Monitor Audion toisen sukupolven Rigid Surface Technology -kalvolla (RST II).
Kalvolle on erityistä alumiiniseospintaan painetut pienet kuopat, joiden tarkoitus on jäykistää kalvoa painoa lisäämättä.
Verkon takana oleva diskanti on varustettu Monitor Audion Uniform Dispersion Waveguide II -kalvolla. Uutena siinä on kompressiorengas, joka vaimentaa säröä ja lisää elementin herkkyyttä. Myös magneetin rakennetta on parannettu, verkon kuviointi vaihdettu kuusikulmioon ja elementtiin on lisätty tuuletettu takakammio, joka päästää ylimääräisen energian kalvon takaa ja tekee taajuusvasteesta sulavamman.
Uuden sukupolven kaiuttimissa on myös uusi jakosuodin.
Ravistuttavia kuuntelukokemuksia
Monitor Audion aiemmat sukupolvet ovat usein menestyneet testeissämme. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki ovat olleet kuulijaystävällisiä ja hyvän kuuloisia kaiuttimia. Uusin on selkeästi tähän mennessä paras sukupolvi, sillä Silver 100 7G pyyhkii kilpailijoilla pöytää tarjoamalla bassoa, jollaista näin pienestä kaiuttimesta ei odottaisi.
Suhteellisen edullinen NAD AMP1 -suoratoistovahvistin Chromecastilla ja Bluetoothilla antaa 40 wattia per kanava ja toimii vaikeuksitta Silver 100 7G:n kanssa.
Sain soittaa vahvistimen kanssa Marius Nesetin Happya samannimiseltä albumilta niin kovaa kuin huvitti. Kappaleen alun basso kuulosti tulevan paljon suuremmasta kaiuttimesta. Rumpujen kanttilyönnit erottuvat hyvin ja äänikuva on suuri, ilmava ja lämmin – ei lainkaan ohut niin kuin joissain aiemmissa Monitor Audion kaiuttimissa.
Kun vahvistimen vaihtaa kuusi kertaa kalliimpaan Hegel H190:een, saa homma vielä enemmän vauhtia. Basso ulottuu syvemmälle – subwooferia ei tarvita – ja äänikuva aukeaa vielä suuremmaksi. Kaiuttimet saavat yhtäkkiä enemmän vivahteita kaivettua esiin. Thomas Dybdahlin ja Beharien Treat Me So Bad on äänikuvaltaan välittömästi syvempi. Näiden pikkukaiuttimien äänessä ei ole mitään pientä!
Jatkan koekuuntelua Bruce Springsteenin ja Sam Mooren Soul Daysilla. Kaiutinten kyky toistaa laulua on niin realistinen ja erotteleva, että tuli mieleen aivan toisen hintaluokan kaiuttimet. Puhallinsoittimet toistuvat tarttuvan energisesti, terävistä nuoteista ei ole tietoakaan ja basso toistuu esimerkillisen vakuuttavasti.
Vaikuttaa siltä, ettei Monitor Audion pienillä kaiuttimilla ole rajoja lainkaan, mikä on todella harvinaista etenkin tässä hintaluokassa.
Kytkin huvin vuoksi kaiuttimiin yhden referenssivahvistimistamme, vieläkin kalliimman Yamaha A-S3200:n. Käsittämättömän hieno yhdistelmä avasi ääntä entistäkin enemmän, mikä kertoo kaiuttimissa piilevistä mahdollisuuksista – nämä kaiuttimet ovat kuitenkin kuudenneksen Yamahan vahvistimen hinnasta. A-S3200 sai basson sukeltamaan vieläkin syvemmälle. Monitor Audio on todella onnistunut Silver 100 7G -mallin kehittelyssä.
Vaihtoehtoja
Hiukan pienempi JBL L52 Classic on hyvä vaihtoehto, jonka retrodesign on silmille yhtä houkutteleva kuin sen sointi on korville. Basso on leikkisä ja dynamiikat loistavat, mutta sointi ei ole yhtä hienostunut kuin Silver 100 7G:llä. Audiovector QR1 taas on hienostunut mutta bassoltaan vähemmän uskottava. Sonus faberin pieni Lumina II taas tarjoaa bassoa, kauniin soinnin ja mestarillisen tasapainoisen äänen – ja on yksi suosikeistamme tässä hintaluokassa – mutta ei ole dynamiikoiltaan yhtä hyvä kuin Monitor Audio. Lumina II:n volyymikään ei yllä Silver-mallin tasolle, mutta hieno kaiutinmalli se joka tapauksessa on.
Yhteenveto: Monitor Audio Silver 100 7G
Monitor Audion pieni Silver 100 7G Limited Edition maksaa pari sataa euroa enemmän kuin perusmalli, joka tarjoaa samaa upeaa äänenlaatua. Silver 100 G7 on hinta-laatusuhteeltaan todellinen löytö, vaikka sen hankkisikin ylellisenä vihreänä erikoisversiona.
Kaiutinmallin heikkouksia on vähemmän kuin tämänhintaisilla jalustakaiuttimilla yleensä, ja Silver 100 G7 on todellinen ilo kuunnella – joka kerta. Tähän hintaan ei todennäköisesti parempaa ääntä saa, valitsipa sitten juhlaversion tai tavallisen.