Koska Tesla haluaa pitää fyysisten nappuloiden määrän minimissään, ei ohjauspyörän päällä ole erillistä ajonäyttöä. Eikä tuulilasissa Head-Up-näyttöä. Melkeinpä kaikki tapahtuu kojelaudan infotainment-näytön kautta: musiikki, ilmastointi, ajo-opastus ja niin edelleen.
On ehkä outoa joutua kääntämään katse alaoikealle nähdäkseen, mitä edessä tapahtuu. Kun testasimme Model Y:tä ensimmäistä kertaa, ikävöimme tuulilasin alla olevaa näyttöä. Mutta tämäkin on tottumiskysymys, sillä näytön ison koon ja vaakamuodon ansiosta ruudun tiedot ovat niin lähellä näkökenttää, että käytännössä tilanne ei aiheuta ongelmia.
Autopilotti
Teslan autopilotissa on hyvin toimiva kaistavahti ja mukautuva nopeudenhallinta, joka pitää auton vauhdin samana kuin muun liikenteen. Toinen mukava asia Teslan nopeudenhallinnassa on se, että se automaattisesti asettaa nopeusrajoituksen alueen mukaan sen sijaan, että se lukitsisi auton aloitusnopeuteensa. Toisin sanoen, jos jonottaa kahtakymppiä 80 km/h-tiellä, auto asettaa nopeusrajoitukseksi 80 km/h, mutta osaa kuitenkin ajaa muun liikenteen mukaan. Näin nopeutta ei tarvitse säätää uudelleen, kun jono vihdoin lähtee liikkeelle.
Kalliimmassa autopilotissa on summon-kutsutoiminto ja korkeimmalla tasolla täydellinen automaattiohjaus. Tällä hetkellä sellaisen käyttäminen ei tosin Suomessa ole sallittua eikä sitä siksi saa aktivoitua.
Paljon ja pitkälle
Model Y Performancen kantama ja suorituskyky ovat juuri sellaiset kuin Teslalta sopii odottaakin, emmekä ole vielä edes maininneet Teslan ylivoimaista latausverkostoa.
Model Y:ssä on paljon tavaratilaa ja Performance-version suorituskyky on todella hieno. Hinta on huomattavasti edullisempi kuin lähimmällä kilpailijalla, Mustang Mach-E GT:llä, ja jos hightechiä tihkuva minimalistinen tyyli vain on mieleen, ei ole vaikea suositella tätä Teslan petoa.