Kaksi pandemiavuotta tarkoittivat Netflixille loistavia kasvulukuja ja paljon aihetta juhlaan, mutta ilonpidolle tuli tänä vuonna stoppi. Kun Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings julkisti alkuvuoden 2022 shokkiluvut, jotka kertoivat tilaajamäärien laskeneen ensi kertaa sitten vuoden 2011, jouduttiin yrityksessä toden teolla miettimään ratkaisuvaihtoehtoja tilanteeseen.
Heti huhtikuussa Hastings ilmoitti kolmesta muutoksesta, joilla varmistettaisiin tilaajamäärien kasvu:
- Luotaisiin edullinen mainospohjainen tilaustyyppi.
- Taistelua salasanojen jakamista vastaan tiukennettaisiin.
- Uusien sarjojen ja elokuvien budjettia leikattaisiin.
Pian sen jälkeen Ted Sarandos nousi Hastingsin tilalle ja kertoi uudesta bisnesmallista sekä ilmoitti, että mainoksiin perustuva tilaustyyppi olisi tarjolla ennen vuoden loppua. Tästä huolimatta tilaajia katosi edelleen, ja heinäkuussa Disney+ meni tilaajamäärissä jo ohi Netflixistä.
Viime viikolla Sarandos kertoi, että (osittain) mainostuloihin perustuva tilausmalli oli valmis. Yhdysvalloissa se tulee valikoimiin 3.11. nimellä ”Basic with Ads”. Hintaa mainoksia sisältävällä tilauksella on 6,99 dollaria/kk. Suomessa Netflix-tilaushinnat ovat tällä hetkellä 7,99–15,99 euroa kuukaudessa.
Netflixin COO Greg Petersin mukaan uudessa tilaustyypissä mainoksia tulee tunnin katselun aikana 5 minuuttia. Sekä elokuviin että sarjoihin tulee mainoskatkot.
Aluksi mainoksia sisältävä tilaustyyppi tulee tarjolle Yhdysvaltojen lisäksi Kanadaan, Meksikoon, Australiaan, Brasiliaan, Ranskaan, Saksaan, Italiaan, Espanjaan, Iso-Britanniaan, Japaniin ja Koreaan. Olimme yhteydessä Netflixin Pohjoismaiden toimistoon, mutta sieltä ei pystytty vahvistamaan, onko mainostilaus tulossa Suomeen tai millä aikataululla.
Pörssi reagoi uutiseen tiputtamalla osakkeen arvoa 65 % verrattuna huippuhintaan, joka nähtiin marraskuussa 2021. Eilen kurssi kuitenkin kääntyi: Netflixin julkistettua kolmannen kvartaalin lukunsa eli 2,4 miljoonaa uutta tilausta nousi osakkeen arvo 15 %.
Tähän päivään mennessä Sarandos on toteuttanut Hastingsin ilmoittamista muutoksista kaksi ja saanut laivan kääntymään. Budjetteja on nimittäin leikattu reippaasti ja viimeisen puolen vuoden aikana moni sarja on peruttu.
Jäljelle jää siis enää vain käyttäjätunnusten jakelemisen hillitseminen. Ilmiö on monelle tuttu: perheessä saatetaan käyttää samoja tunnuksia, vaikka lapset olisivat jo lentäneet pesästä omiin koteihinsa, tai entisen puolison tunnuksia käytetään uuden kumppanin kanssa.
Netflixin oman arvion mukaan tällainen toiminto aiheuttaa yritykselle noin 6 miljardin dollarin tappiot vuosittain. Suoratoistopalvelu näkisi tietysti mielellään muiden tunnuksia käyttävät katsojat uusina tilaajina.
The Vergen mukaan vuoden 2023 alusta moinen salasanakeplottelu ei enää käy. Miten se sitten estetään?
Netflix ottaa käyttöön kaksivaiheisen tunnistuksen, joka varmistaa, että oman talouden ulkopuolella olevilla katsojilla on oma tili tai rinnakkaistili.
Rinnakkaistilin hinta ei vielä ole selvillä, mutta konseptia on testattu Etelä-Amerikassa jo jonkin aikaa. Siellä omat katseluoikeudet voi jakaa vaikkapa kotoa muuttaneelle lapselle noin neljäsosalla tavallisen kuukausimaksun hinnasta. Jokainen lisäkäyttäjä maksaa erikseen, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että perustilaukseen voi liittää enintään kaksi rinnakkaiskäyttäjää.
Tällä hetkellä tavallinen tilaus Suomessa maksaa noin 10 euroa, joten samanlaisella systeemillä olisi odotettavissa, että muualla asuvat perheenjäsenet maksaisivat noin 2,5 euroa per pää perushinnan päälle.