Pelkkä nopeus ilman tarkkuutta ei vielä ole mitään – kysykää vaikka formulakuskeilta. Sama pätee kameroihin, sillä korkealla kuvausnopeudella ei tee mitään, jos vain murto-osasta kuvista tulee teräviä.
Ennen vanhaan kuvaajat tarkensivat kohteeseen etukäteen: radalta etsittiin piste, jossa liike ei ollut liian nopeaa, ja tarkennettiin siihen. Sitten painettiin laukaisijaa ja toivottiin parasta. Vasta filmin kehityksen jälkeen näki, oliko rullallisesta onnistunut saamaan terävän kuvan. Hyvällä tuurilla kaksikin.
Nykypäivänä useimmat kamerat ovat nopeampia kuin ammattilaisten käyttämät laitteet 15–20 vuotta sitten. Vuoden 2001 Canon EOS 1D otti 8 kuvaa sekunnissa 4,2 megapikselin kennolla.
Niistä ajoista nopeus ja resoluutio ja ennen kaikkea tarkennuksen tarkkuus ovat kasvanneet huomattavasti. Canon EOS R7 ottaa nyt 15 kuvaa/s 33Mp:n kennolla ja tarjoaa 651 tarkennuspistettä, joiden avulla ralliauto, jalkapalloilija ja Tour De Francen pyöräilijä tallentuvat ruudulle tarkasti ja vaivatta. Lisäksi kyseinen kamera maksaa murto-osan siitä, mitä EOS-1D aikoinaan.
Kehitys ei kuitenkaan pysähdy, ja harvoinpa sitä näkee tällaista loikkaa nopeudessa ja tarkkuudessa kuin uuden Fujifilm X-H2S:n kohdalla.
Fujifilm X H2S korvaa X-H1-mallin vuodelta 2018. Se oli valmistajan ensimmäinen kunnon videospekseillä varustettu kamera, 4K30p 14 kuvaa/s kuvausnopeudella ja parannellulla fokuksen tarkkuudella. Myös uusi X H2S on rakennettu samalla kaavalla ja se on tavallaan hämmentävän samankaltainen edeltäjänsä kanssa – mutta kuoren sisällä lymyää kova kuvakone.
X-H2S
- Uusi pinottu 26 Mp:n CMOS-kenno X-Trans-värisuotimella
- 4K/60p DCI/UHD-video, 4K/120 fps
- 14-bittinen F-log
- 5-akselinen ja 7 aukon kuvanvakain
- 15 ja 40 kuvaa sekunnissa
- 425 tarkennuspistettä
- 14-bittiset raakatiedostot
- 1/32000 elektroninen suljin
- ISO-laajennus 80–51 200
- Uusi 5,76 Mp:n OLED-etsin
- Joka suuntaan kääntyvä kosketusnäyttö
- Vedenkestävä kuori
- CFexpress B + SD UHS II -korttipaikat
- 580 kuvan akunkesto
- VG-XH-akkukahva
- FT-XH-tiedonsiirto/pystykuvauskahva
- Lisävarusteena tuuletin
Viimeinen kohta on kiinnostava, sillä Fuji ei ole intergoinut itse kameraan tuuletusta tai jäähdytystä. Jos sellaista kaipaa pitkiä videokuvauksia varten – jolloin kamera kuumenee eniten – voi ostaa erillisen tuulettimen, joka kiinnittyy kameran takapuolelle (näyttö taitetaan ensin ulos) ja ottaa virran kameran akusta.
4K-video 120p nopeudella ja 6,2K-video 30p nopeudella mahdollistavat poikkeuksellisen kuvanlaadun. Kamera jopa tukee ammattilaisvideokuvaajien suosimaa Apple ProRes HQ 422:a.
Äärimmäisen nopea kamera
Kaikki tämä on mahdollista kameran uuden pinotun kennon ansiosta. Elektroniikka on siis kennossa itsessään ja uusi kuvaprosessori sijaitsee sen vieressä. Prosessori on toki paljon nopeampi kuin X-H1-mallissa, muuten näitä parannuksia olisi ollut mahdoton tehdä.
Kamerassa on sekä mekaaninen että elektroninen suljin, joten sarjakuvaus onnistuu mekaanisesti jopa 15 kuvaa/s tai elektronisesti jopa 40 kuvaa/s – kaikki täysin äänettä.
Huomiota herättää äkkiä se, että etsin ei välky eli tee blackoutia edes 40 fps:n nopeudessa. Tällä nopeudella onnistuu jopa 30 jpeg-tiedoston tai 20 raakatiedoston kuvaaminen sekunnissa ennen kuin välimuisti tarvitsee pientä taukoa. Jos sarjakuvauksen rajoittaa 30 kuvaan sekunnissa, voi laukaisinta pitää pohjassa vaikka kuinka pitkään, sillä laite jaksaa sitä vauhtia painaa yli tuhat kuvaa.
Tarkka ja älykäs autofokus
Tällaiset nopeudet ovat tietysti mahtava uutinen, mutta jos automaattitarkennus ei pysy vauhdissa mukana, ei moisella ole merkitystä.
Se tiedetään Fujillakin, sillä insinöörit ovat kehitelleet aivan uuden algoritmin tarkennusta varten. Tarkennuksen seuranta onkin huomattavasti parempi kuin millään Fujifilmin aiemmalla kameramallilla. Kuvaaja voi valita tarkennukseen tietyn alueen, koko kuva-alan tai yhden pisteen, ja valikosta vaihtoehtoja löytyy vielä lisääkin.
Valikosta voi esimerkiksi valita kohdetta seuraavan tarkennuksen. Silmien ja kasvojen lisäksi tekoäly tunnistaa nyt myös muiden muassa linnut, eläimet, autot, pyörät, moottoripyörät ja jopa junat. Automaattitarkennuksen herkkyyttä voi myös itse säätää.
Selkeä ja mukava käyttää
Myös ergonomiaa on parannettu huomattavasti. X-H1:stä tuttua suljinnopeusrullaa ei enää ole, eikä ISO-rullaa tai tarkennuksen valintaakaan. Kun kameran kääntää ympäri, huomaa myös valonmittauksen ja kuvanopeuden valintarullien kadonneen.
X-H2S ainoa valintarulla on videon seitsemän valmisasetuspankin ja suodinefektien valintaa varten. Kamerasta voi valita Fujifilmin kuuluisia vanhoja emusliofilmejä simuloivia filttereitä: esimerkiksi Astia, Provia, Eterna.
Tärkeimpien valintojen pikanäpppäin eli Q-nappi on vihdoin siirtynyt järkevään paikkaan eikä enää ole tiellä. Entistä suuremmat käännettävät ja painettavat napit on siirretty lähemmäksi etsintä. Joka on isompi, kirkkaampi, terävämpi ja isompiresoluutioinen kuin ennen.
Taittuvan kosketusnäytön sijaan uudessa kamerassa kosketusnäyttö kääntyy joka suuntaan, mutta aiemmasta mallista tuttu kätevä statusnäyttö on samassa paikassa kuin ennenkin.
Kahva on entistäkin mukavampi käteen kuvattaessa XF 50-140mm f2.8 -objektiivilla ja sitäkin suuremmalla uudella XF 150-600mm f5.6–8 -objektiivilla. Sen kanssa apua on toki myös uudesta VG-XH-pystykahvasta, jossa on tila myös kahdelle akulle pidentäen akunkestoa 580 kuvasta yli 1 500 kuvaan.
Ammattilaistason video- ja kuvanlaatu
Videokuvaus on ammattilaistasolla: 4K/720 Mbps H.265-pakkauksella, Apple ProRes HQ 422 ja mahdollisuus kuvata 6,2K-resoluutiolla koko kuva-alalta antavat mahdollisuuksia moneen.
14-bittisellä F-Logilla saa tiristettyä vielä enemmän dynamiikkaa tiedostoihin hiukan matalammalla lukunopeudella, ja saumatonta slowmotion-kuvaa saa 4K/120 fps -laadulla jopa 1,29-kertaisella rajauksella.
Lisävarusteena saatava tuuletin ei ollut saatavana vielä testiin, mutta sen pitäisi viilentää kameraa, kun sillä kuvataan pitkään korkearesoluutioista videota. Pitkään tarkoittaa tässä yli 240 minuuttia, sillä kameran kennot synnyttävät paljon lämpöä siinä ajassa.
Kannattaa huomioida, että uusi kenno ei tarkoita parempaa kuvanlaatua X-T4-malliin verrattuna. Jos vertaa X-H1:een, on parannusta havaittavissa, ei niinkään terävyyden kuin pienemmän kohinan muodossa korkeilla ISO-luvuilla. Kun vertaa X-H1:ä ja X H2S:ää ISO 6 400:lla, on vanhassa mallissa nähtävissä tummilla alueilla mosaiikkimaista kohinaa, jota taas uudessa mallissa ei näy lainkaan.
X H2S on hintaluokkansa parhaita kameroita niin kuvan- kuin videonlaadunkin osalta. Kameralla kuvattu 4K-video näyttää Sonyn 75-tuumaisella televisiolla paremmalta kuin tv-lähetykset. Kuva on veitsenterävää, rolling shutter -efektiä näkyy tuskin lainkaan ja kameran automaattitarkennus lukitsee kohteensa salamannopeasti ja äänettömästi.
Yhteenveto: Fujifilm X H2S
On päivänselvää, että uusi Fujifilm X H2S on edeltäjäänsä paljon parempi kamera. Parannukset eivät niinkään näy jo valmiiksi erinomaisessa kuvanlaadussa, mutta videon laatu on huomattavasti kovempi. Ennen kaikkea uusi Fuji erottautuu joukosta nopeudellaan. Tällaisia toimintakuvausmahdollisuuksia emme ole nähneet sitten Nikon Z9 -kameran – joka on tuplasti kalliimpi. Automaattitarkennus tarkkuus ja erittäin nopea sarjakuvaus tekevät Fujifilmistä ilmiselvän valinnan ammattimaiseen urheilu- ja luontokuvaukseen sekä haastaviin videokuvauksiin.