Kun spekseissä mainitaan 4K, 144 Hz:n virkistystaajuus ja HDR, pitäisi kaiken olla kunnossa tosipelaajaa varten. MSI Optix MPG321UR-QD lupailee siis ainakin paperilla hyvää.
Jos pelaa kilpatasolla tai haluaa vain panostaa omiin pelihetkiinsä, pitää näytön olla monella tapaa hyvä. Pelin ja pelaajan välinen yhteys on ennen kaikkea visuaalinen, joten liikkeiden täytyy toistua salamannopeasti ilman screen tearingia, jossa kuva repeää liian korkean kuvanopeuden seurauksena. Lisäksi kuvan täytyy olla tarkka – mielellään 4K Ultra HD -resoluution tasolla!
MSI Optix MPG321UR-QD on 32-tuumainen 4K IPS-pelinäyttö HDR:llä ja Quantum Dot -värisuotimella. Ja vaikka millä muilla herkuilla. Kuva: MSIVaikka kyseessä ei ole iso ongelma editoidessa ja videoita katsellessa (jolloin haasteita ovat ennemminkin kontrasti, katselukulma ja väritarkkuus), ei pelaajan ole helppoa saada molempia. Mitä kovempi resoluutio, sitä enemmän näyttö vaatii pysyäkseen nopeana. Sopiva nopeus on vähintään 120 Hz, mielellään 144 Hz. Sama pätee toisin päin: usein todella näytöt ovat resoluutioltaan heikompia, jolloin maisemakohtaukset ja rallipelit eivät näytä niin hyviltä kuin voisivat.
Ennen kaikkea kilpatasolla on saatava kaikki ominaisuudet yhteen näyttöön. Otetaan esimerkiksi autopelit. Tosielämässä autoja näkee kaiken aikaa, ja hyvillä grafiikoilla varustettu autopeli saa ajoneuvot näyttämään lähes aidoilta. Ihmiset eivät edelleenkään näytä peleissä samalta kuin tosielämässä, joten ammuskelu- ja seikkailupeleissä korkea pikselitiheys ei ole ehkä niin justiinsa. Silloin nopeus on tärkeämpää.
IPS-näyttö tarjoaa kaiken samassa
MSI Optix MPG321UR-QD:n MPRT-vasteaika on 1 ms, joten näyttö on kutakuinkin niin nopea kuin IPS-paneelilla ylipäänsä on mahdollista.
IPS on paneelitekniikka, jonka etuja ovat laaja katselukulma ja väritarkkuus, mutta vielä muutama vuosi sitten ei olisi voinut kuvitellakaan IPS:n sopivan pelinäyttöön tekniikan hitaudesta johtuen. IPS:n toinen miinuspuoli on laajasta katselukulmasta aiheutuva kontrastin heikentyminen. Esimerkiksi TN-paneelin kontrasti on parempi, kun sitä katsoo suoraan edestä, mutta heikkenee sivusta katsottuna.
Tällä näytöllä MSI on vienyt IPS-tekniikan niin pitkälle kuin mahdollista saavuttaakseen hyvän tasapainon terävien värien, korkean resoluution ja salamannopean virkistystaajuuden suhteen. Näyttö on kalibroitu tehtaalla värineutraaliksi, joten sitä voi käyttää jopa kuvankäsittelyyn. Se on pelinäytölle poikkeuksellista, sillä niissä painotetaan yleensä värien kirkkautta korrektiuden sijaan.
Quantum Dot
Laajan värikirjon aikaansaamiseksi MSI on valinnut näyttöönsä Quantum Dots -värisuotimen. Tavalliset pigmentit kuluttavat kirkkautta ja himmenevät ajan saatossa, kun taas kvanttipisteet ovat nanopartikkeleihin porattuja pieniä reikiä, joiden koko määrää, mitä valon aallonpituutta ja siten väriä kuvakennoon päätyy.
Kvanttipisteiden etuna on värien säilyminen ja suurempi valoteho, joka johtaa parempaan kontrastiin ja sävykirjoon tavalliseen värisuotimeen verrattuna.
Tehdasasetukset kunnossa
Valikosta löytyy erilaisia väriasetuksia, jotka on jaoteltu Gaming– ja Professional-kategorioiden alle. Kyllä, tarkoitus on todella, että näyttöä voi käyttää pelaamisen lisäksi kuvien ja videoiden käsittelyyn. Silloin hintakin alkaa tuntua kohtuulliselta. Oma BenQ:n 32-tuumainen näyttöni maksoi aikanaan 1 500 euroa, eikä siinä ole HDR:ää ja virkistystaajuuskin on vain 60 Hz. MSI:n näyttö on siis paljon käyttökelpoisempi, ja vaikka värit eivät ole aivan yhtä tarkasti kalibroidut, ei näiden kahden näytön välillä ole suuria eroja, kun ne asettaa rinnakkain. Paitsi että MSI on kirkkaampi.
User-väriasetus näyttää parhaalta silloin, kun aikoo käyttää näyttöä pelaamiseen ja kuvankäsittelyyn. Asetus on lähes neutraali, mutta väreissä on silti enemmän eloa kuin jos asettaa näytön sRGB-tilaan, jolloin kuvanlaatu muistuttaa enemmän BenQ:n referenssinäyttöä.
Jos aikoo vain pelata, ei kalibroinnista tarvitse huolehtia. Jos taas aikoo käsitellä kuvia ja videoita, on näyttö mielestäni liian kirkas. Henkilökohtaisesti pidän siitä, että näytön kirkkaus on alle 120 nitiä, jolloin se on kalibroitava saadakseen korrektin harmaa-asteikon. Pelaamista ja viihdettä varten ei tarvitse kuitenkaan tehdä juuri muuta kuin laittaa se päälle.
Kuvanlaatu huipussaan
Siinä on jotain erityisen hienoa, kun katsoo 32-tuumaista näyttöä veitsenterävällä 4K-resoluutiolla metrin päästä. Toimintaan uppoutuu täysin. Forza Horizon 5 -pelin autot näyttävät melkein pelottavan aidoilta. Säteenseurannan ansiosta kuva hehkuu upeasti, ja auringonvalo heijastuu autojen maalipinnasta juuri oikealla tavalla. 144 Hz:n virkistystaajuuden ja G-Sync-tuen ansiosta kuva soljuu lumoavasti ja välkkymättä. Tähän peliin ei tosin vaadita 120 Hz:iä nopeampaa näyttöä ainakaan itse en ole nähnyt laskimen ylittävän 119:ä, kun pelasin GeForce RTX 3090 -näytönohjaimella varustetulla PC:llä. Olenkin toisaalta asettanut grafiikat ja resoluution täysille. Jos laskee tehoja siellä täällä, saa virkistystaajuutta nopeutettua.
HDR600
Näytön kirkkaus on periaatteessa 400 nitiä, mutta vaihtamalla HDR:ään saa enimmäiskirkkaudeksi 600 nitiä. 600 nitin HDR-kirkkaus voi tuntua pieneltä, mutta tavallisissa valaistusolosuhteissa sillä saa aivan erinomaista kuvaa.
Paikallisen himmennyksen vuoksi koko kuva tummia alueita myöten muuttuu kirkkaammaksi niinä lyhyinä välähdyksinä, jolloin näytön kirkkaus ylittää 400 nitiä. En kuitenkaan huomaa sitä pelatessa. Elokuvaa katsellessa ilmiön havaitsee helpommin, kun on mahdollisuus katsoa laajemmin koko kuva-alaa. Tasapaino kontrastin, kirkkauden ja värintoiston välillä on kuitenkin parempi kuin monella muulla näytöllä.
Kannattaa huomata, että musta kirkastuu, kun aktivoi HDR:n, joten himmentämällä HDR-sisältöä mutta pitämällä sen aktivoituna Windowsissa saa kuvasta hiukan kalpeamman.
Voittaa kalliimpiakin
Vertaan MSI:n näyttöä Samsungin todella siistiin Odyssey Neo G9 -laajakuvanäyttöön, jossa on dynaaminen taustavalaistus mutta haaleampi SDR-kuva kuin MSI:llä. Se on tärkeää, sillä aina ei halua käyttää HDR:ää, varsinkaan jos käsittelee kuvia tai vain surffailee netissä.
Yleisnäyttönä MSI Optix MPG321UR-QD on parhaimpia testaamiani. Sitä ei vaivaa sama halo-efekti, joka usein häiritsee dynaamisella taustavalaistuksella varustettuja näyttöjä, kuten paljon kalliimpaa, lähes 4 000 euron Asus PA32UCX-K -näyttöä, jossa on käytetty MiniLED-tekniikkaa!
USB-hubi ja muut liitännät
MSI Optix tukee 144 Hz:n virkistystaajuutta sekä HDMI:n että DisplayPortin kautta, ja lisäksi se tarjoaa liudan käyttäjäystävällisiä USB-sisääntuloja. Siinä on USB-C-näyttöliitäntä kannettavaa käyttävälle ja sisäänrakennettu hubi, jossa on peräti kuusi USB-A-sisääntuloa ja kolme USB-C-sisääntuloa, joihin saa kiinni ulkoisia kovalevyjä ja USB-tikkuja. Harmillista, että ne ovat 2.0 eikä 3.0, joten ne toimivat toivottua hitaammin. Mutta käyttökelpoisia ne silti ovat.
Käytännöllisiä aputoimintoja
Lopuksi haluaisin vielä kertoa muutamasta siististä ominaisuudesta. Näytön keskelle saa ristikon, jolla on helpompi tähdätä vihollisia, jos pelissä itsessään ei ole tähtäintoimintoa. Digitaalisella suurennuslasilla taas saa suurennettua ruudun keskiosan, jolloin on vieläkin helpompaa tähtäillä vihollista tai erottaa kaukaisen hahmon henkilöllisyys. Tällaisilla toiminnoilla näyttö todella tuo lisäarvoa pelaamiseen.
Yhteenveto: MSI Optix MPG321UR-QD
Kun näkee, miten resoluutio, nopeus ja väritarkkuus yhdistyvät MSI Optix MPG321UR-QD -näytössä, tajuaa äkkiä tarvitsevansa kunnollisen näytön. Etenkin autopeleissä liikkeet toistuvat sulavasti ja kuva pysyy silti terävänä.
Ampumispeleissä saattaa kaivata vieläkin nopeampaa ruutua, jolloin voi harkita 240 Hz:n virkistystaajuudella varustettua näyttöä. Niissä on kuitenkin yleensä vain Full HD -resoluutio (1920 x 1080), eli pikseleitä on vain neljännes siitä, mitä MSI Optixilla. Jos haluaa käyttää näyttöä muuhunkin kuin pelaamiseen, on 4K-näyttö fiksu valinta.